Moeder steeds boos

  • 9 October 2023
  • 4 reacties
  • 88 Bekeken

Reputatie 3
Badge

Ik heb al een tijdje last van mijn moeder, maar elke keer dat ik het deel wordt mij verteld dat dit gewoon bij mijn leeftijd hoort. Toch heb ik het gevoel dat het niet helemaal klopt, dus zou ik graag jullie meningen willen vragen

 

Ten eerste heeft mijn moeder misofonie. Dat zelf is vrij normaal, maar de manier dat ze ermee omgaat is voor mij wel een probleem. Ik ben autistisch, dus soms maak ik geluiden of bewegingen om mezelf tot rust te krijgen. Hier kan ze heel erg kwaad om worden. Ik probeer dit dus ook zo min mogelijk te doen, maar als het dan toch perongeluk gebeurt begint ze direct tegen me te schreeuwen, of maakt ze grapjes dat ze me wilt slaan omdat ik vervelend ben. Dan gaat ze door tot ik moet huilen, en dan schreeuwt ze extra omdat ze dat geluid ook vervelend vind. Als ik er vervolgens over probeer te praten met haar zegt ze dat ik overdreven en dramatich aan het doen was.

 

mijn zusje heeft me laatst ook verteld dat mijn moeder deze situaties vaak bespreekt met haar vriendinnen, maar dan meestal niet we waarheid spreekt over wat ik dan gezegd heb. Als ik dan iets aan haar heb gevraagd, zegt ze tegen haar vrienden dat ik huilend naar haar toe kwam en niet stopte totdat ik ja zei. Hier schrik ik van, want dat is in mijn beleving helemaal niet wat er is gebeurt, en nu durf ik eigenlijk niets meer prive tegen haar te zeggen of vragen omdat ze het dan zonder toestemming deelt met andere mensen.

 

We hebben nu ook een kat. Ik heb liever niet dat die naar buiten gaat, want dat is onveilig in mijn buurt. Als ik nu iets mis doe, dreigt mijn moeder om de kat naar buiten te gooien, of zelfs om de kat aan iemand anders te geven. Dat wil ik niet, want die kat is eigenlijk mijn beste vriend. Als deze kat dan per ongeluk iets mis doet, zoals iets omgooien, vind mijn moeder altijd dat het mijn schuld is. Dan schreeuwt ze tegen me, maar als ik iets probeer te zeggen vind ze dat het allemaal excuses zijn. Ik wil geen excuses vertellen, maar ik zou toch graag mijn kant van het verhaal met haar willen delen.

 

Verder vind ze ook al mijn spullen eigenlijk troep zijn. Ze mogen alleen in mijn kamer staan, en zelfs die richt ze liever zelf in. Dat vind ik erg vervelend, want ik woon ook gewoon in dit huis, en ik heb ook hobbies. De laatste tijd zijn we steeds vaker boos op elkaar, en dat vind ik erg vervelend want ik wil graag mijn moeder leuk vinden, maar dat is moeilijk als ze dagelijks tegen me schreeuwt.

 

ik heb alleen geen idee of het ook echt zo erg is, of dat ik echt overdrijf. Als ik dit bespreek met volwassenen, krijg ik namelijk vaak te horen dat andere mensen het erger hebben, en dat ik blij moet zijn dat ze me nooit slaat. Ik heb er wel eens overna gedacht om serieuze hulp in te schakelen, maar ik ben bang dat dat de situatie erger kan maken, of mijn zusje in gevaar kan brengen.


4 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Hey @hello_world,

Hele nare situatie! Je kan het tegen je mentor zeggen of je kan bellen/chatten met de KT.

Veel succes!

Groetjes, @Monkeyboy08

Reputatie 3
Badge +1

Dit is niet normaal naar mijn mening, ik zou hulp vragen als ik jou was, verder weet ik niet zo goed hoe ik je verder kan helpen, Heb je een andere voogd in je huis miss een vader? of tante of een andere familielid? misschien kan je het daar kwijt en kunnen hun je ermee verder helpen. Gr..

Reputatie 7
Badge +8

Dit is niet normaal. Als je serieus het gevoel krijgt dat je hulp in moet schakelen zou ik eerst uit zoeken wat voor soort hulp jij denkt kan helpen. En misschien dat dan ook inschakelen. Volwassenen die scheeuwen tegen kinderen is nooit oke. En vooral als het resultaat daarvan een huilend kind is die niks meer durft te delen. 

Ik zou zoals @Monkeyboy08 en @Priveetjeeeeex zeiden kan met school of andere familie praten helpen. Maar zorg er dan wel voor dat die niks gaan door vertellen behalve als je daar toestemming voor geeft. En als dat niet kan is de kindertelefoon er ook altijd om mee te bellen en chatten. 

 

 

Een beetje oftopic maar misschien kunnen van fidgets je helpen als vervanging van bewegen en geluidjes maken. Ze helpen heel erg met ontprikkelen en ik denk dat je er wel iets aan hebt. Want het is nooit leuk als iemand boos wordt op je alleen omdat je rustig probeert te worden. 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi hoi, dit klinkt niet geborgen en zeker niet prettig voor jou. Als ik het zo lees sta je onschuldig onder constante spanning. Misschien kun je hier eens kijken: 

https://veiligthuis.nl/#wat-kun-je-doen-als-het-thuis-niet-goed-gaat 

Al was het maar om eens advies te vragen of rustig te lezen wat je daar allemaal vind. Ik hoop dat je er iets mee kunt. En wens je toe dat het beter gaat in de toekomst! Veel sterkte! 

Groetjes liefs Tartan X 

Reageer