Vraag

Moeder spreekt zichzelf tegen

  • 4 June 2019
  • 4 reacties
  • 148 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Mijn moeder is zo iemand die eerst een ding zegt, en dan 30 seconden het omgekeerde daarvan. Een veelvoorkomend voorbeeld is het volgende:

Ik: *zet thee en leg het theezakje op een schaaltje zodat ik die nog kan gebruiken*.
Moeder: Gadver! Gooi die maar weg hoor. Dan pak je maar een nieuwe. *gooit het zakje weg*
10 min later:
Moeder: Waarom pak je nu alweer een nieuw theezakje? Je kunt die oude gewoon weer gebruiken hoor! Verwend kind.

En dan sta ik regelmatig vol verbazing te kijken omdat ik haar logica niet snap.

Een ander iets is dat ze vaak stemmingswisselingen heeft. Het ene moment wil ze graag dat ik zometeen bij haar kom zitten om gezellig thee te drinken en nog geen minuut later moet ik "opdonderen" omdat ik een "achterlijk kutkind" ben.

Ik vind dit best lastig om mee om te gaan omdat ik geen idee heb wanneer ze aardig gaat doen en wanneer niet. Ik kan dit niet ruiken.

Is dit normaal? Ik doe mijn best om gewoon netjes en beleefd te zijn, maar dat is best lastig soms.

4 reacties

Hoi MissyAnoniem,

Ik zou proberen hier met je moeder over te praten. Helpt dit niet? Ga desnoods naar een mentor op school of iemand anders die je vertrouwd en vraag of die persoon jou wil helpen met het leren omgaan hiermee. Je moeder moet dingen veranderen, duidelijk worden en niet haar kind uitschelden voor 'achterlijk kutkind', ze moet hulp aanvaarden of hulp zoeken.

Groetjes,
J.
hey,
Ik heb ook in zoiets gezeten met mijn moeder. Ik was naar de ggd gegaan en toen hadden ze me goed geholpen. Ze hadden met mijn moeder gepraat en toen bleek dat ze heel veel aan der hoofd had en dat zij het moeilijk had wat ze toen ging afreageren op haar kinderen (mij en mijn zusje) Uiteindelijk bleek dat ze depressief was enz en werd ze geholpen.

Ik wil niet zeggen dat jouw moeder depressief is maar misschien heeft ze wel iets in haar hoofd dat haar steeds dwars zit en dat ze dan haar emoties daarover op jou richt. Je zou idd net als HSP'ER zei naar iemand gaan zoals je mentor of iemand die je vertrouwd. Of je kan chatten met de ggd of info zoeken bij veilig thuis of met de kindertelefoon erover praten. Het helpt echt!

xx Darlingyou
Ze wil niet met me praten. De mentor vertrouw ik niet meer. Deze week heeft ze nog weer tegen me zitten liegen (daar volgt misschien nog een topic over).

Ze zit weleens slecht in haar vel, maar ik vind dat ze dan alsnog niet het recht heeft m mij uit te schelden.
@MissyAnoniem ze heeft het recht idd niet maar je weet ook niet of ze dat echt wilt. Praat met de bovenstaande links het kan je echt helpen.

Reageer