Hey lieve mensen,
Vandaag wil ik het kort maar krachtig houden. Het gaat over mijn moeder. Ik ben een 17 jarig meisje en woon met met 2 jongere zusjes van 11 en 10 en mijn twee ouders. Mijn moeder is overduidelijk de baas thuis en wilt dat alles gaat zoals ze het in haar hoofd heeft en heeft daardoor vaak onrealistische verwachtingen van ons. Om een beeld te schetsen, ik mag mijn telefoon niet mee naar boven als ik ga slapen. Ik moet op zondag om half 8, ja je leest het heel goed, half 8 naar bed. Meestal loopt dit wel tot 8 uur uit. Ik moet officieel ook om half 10 naar bed door de week, maar dat lukt nooit. Ik zit in mijn examenjaar van havo, heb tot laat school, heb ook een bijbaantje en moet daarna veel voor school doen, dus half 10 red ik nooit. Mijn laptop mag ik officieel ook niet boven. dus ik vraag me af hoe zij denkt wanneer ik dan aan school kan werken…
Maar het gene waar ik het nu over wil hebben is misschien absurder dan die half 8 naar bed. Het ging zo vanavond: ik kwam om 22:50 welterusten zeggen beneden. toen zei ze van, en het is al veel te laat we gaan weer half 10 invoeren als bedtijd. toen zei ik: wij? jij dan misschien maar ik doe niet mee hoor. toen zei ze "dat word dan geld betalen" dus dat betekent dat ik elke zoveel minuten dat ik na half 10 in bed lig een x aantal euro moet betalen aan haar… en ik moet ook op zondag standaard half 8 naar bed sws. en ik mag me telefoon niet mee naar boven en officieel me laptop ook niet..
maar ik moest van het weekend ook geld aan haar betalen, omdat ik me schoenen niet had opgeruimd en ze onderaan de trap gezet had. toen moest ik al 1 euro betalen zei ze, omdat mijn schoenen op haar tegels stonden en ze niet opgeruimd waren. toen zag ze een paar zandkorrels liggen naast mijn schoenen, dus moest ik opeens 5 euro gaan betalen omdat er zandkorrels lagen naast mijn schoenen. en dat kwam door mijn schoenen.. en toen weigerde ik het op te poetsen, omdat er gewoon minimaal 4 korreltjes lagen en ik het belachelijk vond dat ik zoveel geld moest betalen. toen telde ze tot 3, bij 3 had ik toch snel de stofzuiger vastgepakt en toen was het blijkbaar nog niet goed... toen heeft ze 10 euro van mijn rekening afgeschreven.. voor die korreltjes zand en mijn schoenen
Weet iemand wat ik moet doen, want ik ben hier zo klaar mee.. ik heb het idee alsof ik door me moeder als een klein kind nog behandeld word. En met haar praten werkt echt niet. echt niet. Met mijn vader praten alleen om het kwijt te kunnen, want hij durft er toch niks van te zeggen tegen haar, omdat ze dan ruzie krijgen en bang is om dr kwijt te raken. Bovendien heeft alleen zij ook wat te zeggen over eigenlijk alles wel thuis..