Skip to main content

Moeder met ocd?

• January 19, 2026
  • 0 reacties
  • 38 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hey, dit is mijn eerste topic.

De laatste tijd merk ik dat mijn moeder steeds meer behoefte aan controle heeft, en dat is nogal hinderlijk. Ik snap heel goed dat het voor haar zwaar is (ze struggelt zowat haar hele leven met eten/dwang etc), maar voor mij en mijn broer wordt het nu af en toe echt te veel. Zo wilt ze bijvoorbeeld niet dat we zelf eten pakken, maar "zet ze alles klaar."

Dit heeft ze ons hele leven al zo gedaan (Heb t nu vooral over t eten). Ik kan me niet herinneren dat ik bij mijn moeder zelf op mocht scheppen of er überhaupt een pan met eten op tafel stond. 

Ik wil ook snel duidelijk maken dat ik superdankbaar voor mijn gezin ben etc. Ik heb echt heel veel geluk, ik heb een eigen bed, eten, een dak over mijn hoofd en lieve ouders, en ik ben me er echt wel van bewust dat ik verwend of ondankbaar over kan komen, maar dit is absoluut niet wat k bedoel. Ik schrijf dit gewoon in de hoop dat iemand misschien met hetzelfde struggelt etc. Anyways ik ga verder,

Alles is altijd voorverpakt of voorbereid. Daarbij (en dit gaat ook verwend klinken) is het eten gewoon echt niet lekker. Het is gewoon echt niet lekker, en ze doet heel erg haar best, maar ze snapt denk ik niet volledig wat dit met ons doet (zelf eet ze vega, dus ze weet helemaal niet hoe t smaakt-)… Ik wil ook niet bij elke maaltijd zeuren, want dat verdient ze niet en ze is al gestrest enz. Anyways waar t dus om gaat is dat ze "alles" onder controle wilt hebben.

Eerst viel dat minder op, omdat ik jonger was enz, maar nu ben ik echt bijna volwassen en mag ik nog steeds mijn eigen broodje niet smeren! Bij mijn vader is dit heel anders, je pakt gewoon als je trek hebt, en we eten samen lalalala. Bij mn moeder eten we nooit samen, geen ontbijt, geen lunch, niks. 's avonds geeft ze aan te overprikkeld te zijn, en wilt ze mediteren. Ik schrijf dit nu, niet omdat ik denk dat t uit de hand gaat lopen (ik heb dr al zo vaak geconfronteerd), maar omdat het me opviel hoe erg t me de laatste tijd opvalt. Een paar dagen geleden kwam ik er bijvoorbeeld per ongeluk achter dat ze een pak hagelslag achter een boek verstopt had… 

Ik weet waarom ze dat doet, "omdat alles anders in een x op gaat." Maar alles gaat in een x op, omdat de maaltijden gewoon niet groot genoeg zij, en ja als je als ouder dingen gaat verstoppen gaan tieners hetzelfde doen, zoals stiekem 's avonds eten (T was vroeger wel erger, dus in dat opzicht is t wel al beter, en das wel fijn)- anywyas ik kan hier superlang over dooor gaaaaaaan, maar daar kom ik nie verder mee.

We zitten ook nog eens midden in n heftige verbouwing van ons huis, we hebben nu al bijna 5 maanden geen douche, het hele huis ligt overhoop, mn moeder slaapt in de woonkamer en de koelkast staat ook in de woonkamer en het gaat gewoon ter-gend langzaam. Heel lang bericht dit, ik vroeg me gwoon af of iemand zich hierin herkent ofzo idk, miss verwijder ik dit later, normaal schrijf ik dit alleen in mn dagboekwaar niemand het ziet. k doei!

Liefs,

Toet