Skip to main content

moeder heeft ons op dieet gezet

• January 5, 2026
  • 4 reacties
  • 96 Bekeken

eendje
Forum|alt.badge.img+3

Oke zoals jullie weten heb ik een eetprobleem gehad. Hier heb ik behoorlijk last van gehad en ik ben nogsteeds onzeker over mijn lichaam.

Tijdens de kerst hebben wij (als gezin) meer gegeten dan normaal, wat mij best normaal lijkt rond de feestdagen. Ik vond deze dagen zelf echt lastig omdat ik dan meer at dan normaal en dat stemmetje kwam een beetje terug. (verder heb ik wel leuke dagen gehad)

Een paar dagen geleden kondigt mijn moeder ineens aan dat we als gezin op dieet gaan. Dit betekent geen snoepje, alleen fruit. Ook pindakaas op brood mag niet. Dat is ongezond. Als ik voor mijn training/sport, wat ik zelf heel serieus probeer te nemen, 2 minikrentenbollen neem, word ik aangekeken alsof ik een 3 gangen menu voor me heb.

Het dieet gebeuren voelt alleen erg oneerlijk. Mijn zusje en ik worden gecontroleerd op wat we eten, maar de chips en koek mag er bij mijn ouders wel naar binnen savonds. Dat is toch niet eerlijk!?

Ik voel me de laatste dagen ook echt weer onzeker over mijn lichaam. Waarom moet ik van mijn moeder op dieet? Ben ik te zwaar? Ben ik dik? Lelijk? Ik weet het niet meer. Ik durf niet op de weegschaal te gaan staan omdat ik weet wat er dan zal gebeuren maar ik wil gewoon weten wat mijn BMI is.

Ik weet gewoon niet wat ik hiermee moet en ik zit er echt mee

4 reacties

Eter
Forum|alt.badge.img+2
  • Weet de weg
  • January 6, 2026

Ik kan dit gevoel jammer genoeg heel erg herkennen.

Maar een dieet is niet gezond, als je er dan eindelijk mee klaar bent ga je dan heel veel eten. Zeg het tegen je moeder! 

Als je, je zorgen maakt om dik zijn, moet je niet op dieet. Gewoon gezonder leven.

Vroeger at ik 4 bakjes vla met vlokken per dag! Daar ben ik mee gestopt, en ik vind mezelf er al beter uitzien.

Zolang je sport, en niet constant aan het snoepen bent is het goed.

Veel succes!

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • January 6, 2026

Hai, wat naar voor je! Heeft je moeder een reden gegeven voor het dieet? Als het voor het hele gezin is lijkt het me gewoon een soort van “Suiker is het nieuwe roken, en mijn kind mag dat nooit meer eten!!!”-fase, dat hebben moeders soms. Je kan dit gewoon tegen je moeder zeggen, maar dat kan misschien ook averechts werken als ze heel erg vast zit in deze fase. Het wordt vast wel weer beter.

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • February 6, 2026

Hallo ​@eendje 

Hoe gaat het nu met je dan ?

Groetjes je maatje die je altijd wil helpen

eendje
Forum|alt.badge.img+3
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • February 21, 2026

Ik heb hier ong een week geleden op gereageerd maar blijkbaar niet op verzenden geklikt, sorry haha! Ik dacht al, waarom staat het er nog niet bij😂

mn moeder heeft alweer opgegeven met het dieet gedoe gelukkig. 

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe het gaat. Ik word gek van het gepest bij mij op school en ik haat mezelf echt. Dan zegt mijn brein, als je dunner bent stopt (Naam pestkop) ik voel me best kut. 

Ik zit nu in een gat. Ik wil beter worden, goed eten, traumas verwerken en gelukkig worden. Aan de andere kant Ben ik niet ziek/erg genoeg om beter te worden. Dat zegt mijn brein. Ik kan niet slapen, dus slaap ik tot heel laat uit. Ik loop achter met school, zit Alleen maar op mn telefoon. Ik word gek van mezelf. Ik honger mezelf weer uit, maar na een paar dagen kan ik het niet meer en eet ik alles wat er te vinden is. Dan voel ik me schuldig en sport ik intensief om het kwijt te raken.

Ik wil echt niet meer naar school. Het maakt me kapot. Ik Ben aan het falen, ookal wil ik het eigenlijk niet. Dan eet ik een halve dag normaal, omdat ik wil stoppen, Dan voel ik me schuldig en val ik weer terug.

Ik weet echt niet wat ik moet. Misschien maak ik binnenkort een topic met alle zooi die op dit moment speelt maar ik hoop nu te kunnen slapen