Skip to main content
Vraag

moeder geeft geen privacy

• November 10, 2024
  • 1 reactie
  • 80 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hi ik ben 17 en m’n moeder pakt mijn telefoon gewoon random af om te kijken wat ik allemaal doe en wat ik allemaal bespreek ik heb niks te verbergen ofzo maar dit is heel vervelend en raar ik heb gewoon recht op privacy en dat heb ik haar ook verteld en ze zegt dat het haar helemaal niks kan schelen en dat zij het RECHT heeft om gewoon in me telefoon te kijken zonder toestemming omdat ze m’n moeder is en omdat ik in haar huis woon . Ik zei tegen haar dat ik gewoon recht heb op privacy en zij zegt “privacy krijg je alleen in de douche” . Wat moet ik doen? 

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey ​@Lilaaalooo234, ik snap echt dat dit super frustrerend en vervelend voor je is. Het is heel normaal om als 17-jarige privacy te willen, ook op je telefoon. Je hebt zeker het recht om een eigen privéruimte te hebben, ook al woon je nog bij je moeder. Het is lastig als je moeder dat niet erkent en gewoon zomaar in je telefoon kijkt.

Misschien kun je proberen een rustig moment te zoeken om het er nog eens over te hebben en uit te leggen dat vertrouwen belangrijk is en dat jij niks te verbergen hebt, maar dat ze je daardoor het gevoel geeft dat ze je niet vertrouwt. Probeer te vragen of ze kan uitleggen waarom ze zo graag in je telefoon kijkt. Soms helpt het om te begrijpen waar het vandaan komt.

Als praten niet werkt, kun je ook iemand anders erbij betrekken die jullie allebei respecteren, zoals een familielid, mentor, of schoolmaatschappelijk werker. Zij kunnen helpen om het gesprek wat rustiger en duidelijker te maken.

Tot die tijd kun je ook zelf proberen je telefoon ergens op te bergen waar ze er niet zomaar bij kan, al snap ik dat dit ook weer tot gedoe kan leiden. Uiteindelijk gaat het erom dat je moeder leert vertrouwen dat jij volwassen genoeg bent om je eigen keuzes te maken.

Blijf vooral duidelijk over je grenzen en probeer rustig te blijven, ook al is dat soms moeilijk. Je verdient echt dat je privacy gerespecteerd wordt!

xx liefs Wolf 🐺