Hoi, ik ben zestien jaar en ik zit er al langer over te denken om m'n verhaal te delen. Tot nu toe heb ik mezelf steeds tegengehouden, omdat het als verraad voelt tegenover m'n moeder (ik leg zo de hele situatie uit). Bovendien denk ik altijd dat er ergere problemen zijn in de wereld, en het voelt dan onterecht als ik om hulp vraag.
Maar ik merk ook dat ik er veel over pieker, waardoor ik me vaak verdrietig en schuldig voel. Ik denk dat ik dit niet meer alleen kan. Daarnaast zit ik met veel vragen. Het is wel een lang verhaal, of een 'normaal' verhaal dat heel uitgebreid is opgeschreven
Bedankt voor het lezen alvast!
Oké, dan nu de situatie: toen ik negen was, kwam ik erachter dat m'n moeder vreemdging, maar ik wist nog niet dat het 'vreemdgaan' heette, of dat het een slecht iets was. Mijn moeder zei alleen dat ze een vriendje had, omdat hij haar een gevoel kon geven dat mijn vader niet kon. Ze zei er wel bij dat ik absoluut niks mocht zeggen tegen m’n vader. Ze sprak vaak over m'n vader op een negatieve manier. Of het nou kwam omdat ik een moederskind was, of omdat de band met m'n vader niet zo goed was, dat weet ik niet, maar ik weet wel dat ik haar altijd geloofde. Ik geloofde wat ze zei over m'n vader, en ik geloofde dat zij altijd wist wat het juiste was, en dat het daarom goed was dat ze met hem vreemdging. Om die reden verzweeg ik het voor mijn vader. Toen ik ouder werd, begon ik de dingen van een andere kant te bekijken. Ik ontdekte dat het mijn vader veel pijn deed om te zien dat er iets niet klopte, maar zonder te kunnen duiden wat. Hij vroeg bijvoorbeeld vaak aan me waar mijn moeder was, en dan moest ik liegen. Hij deed zijn best en hij hield echt van m'n moeder.
Met de empathie die ik begon te voelen, kwam ook een schuldgevoel opdagen. Ik realiseerde me dat ik de situatie in stand hield door te liegen en door dingen te verzwijgen. Ik voelde me erg verantwoordelijk voor dit alles. Nog steeds zit ik met de vraag of ik iets had moeten doen, maar omdat ik bang was dat dat de dingen alleen maar erger zou maken, hield ik m'n mond.
Toen ik dertien was heb ik dit aan m'n oma verteld. Ik dacht dat zij wel zou weten wat het juiste was om te doen in deze situatie. Zij nam mijn moeder een hoop dingen kwalijk, en dan vooral dat ze het aan mij heeft verteld. Soms was ik ook erg boos op m'n moeder. Mijn oma vertelde me dat het terecht was. Soms merkte mijn moeder ook dat ik boos op haar was, maar ik durfde nooit te zeggen waarom. Ik reageerde vaak kortaf, zelfs als ze dingen tegen me zei die niks met dit alles te maken hadden.
Soms voel ik me schuldig over de woede die ik naar haar toe voelde. Het ging mentaal niet goed met haar, en ze zei vaak dat haar vriendje de enige was die haar nog vrolijk kon maken. Dat ze er misschien niet meer zou zijn, als hij er niet was. Ik wil me niet teveel uitweiden over haar mentale problemen, maar dit wilde ik wel even zeggen om het beter uit te kunnen leggen.
Hoe dan ook, ik twijfel weleens aan de dingen die m'n oma heeft gezegd. Is het terecht dat ik boos ben geweest op m'n moeder? Of had ik moeten begrijpen dat ze zowat smachtte naar dat 'gevoel' dat ze thuis niet kon vinden?
Ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet denken en voelen.
Het was eerst erger dan nu. Mijn moeder kwam in december naar me toe om te vertellen dat de relatie uit was gegaan. Ik dacht dat ik het toen allemaal achter me kon laten, maar de laatste tijd lijkt het wel alsof ik er meer over pieker dan normaal. Ik heb veel vragen over het verleden, maar ik vraag me ook af wat ik nu zou moeten doen. Is het raar dat ik hier eigenlijk wel over zou willen praten met iemand? Ik zou wat meer helderheid in m'n hoofd willen. Hebben jullie daar tips voor? En weten jullie ook met wie ik het beste zou kunnen praten?
Bedankt voor het lezen van dit ellenlange verhaal… het betekent veel voor me.