Vraag

Moeder die rookt

  • 22 June 2020
  • 2 reacties
  • 57 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Hoi,

Mijn moeder rookt en ik kan het echt niet aanzien om te zien dat haar gezondheid nog erger achteruit gaat, ze heeft namelijk al bijna haar hele leven reuma en slikt daar super veel pillen voor. Ook gaat het niet goed met haar spijsvertering. Ik wil echt zo graag dat ze stopt met roken..

Heeft iemand tips hoe ik dit haar duidelijk kan maken?? 

BTW,  gister was er een man in de winkel die zag dat ze een pakje sigartten kocht en hij zei 'U moet daar echt mee stoppen, veel te slecht voor u'. Toen we weg waren zei mam heel chagarijnig 'Nou dat maak ik zelf wel uit!!' 


2 reacties

Euh tsja das lastig, want als iemand verslaafd is is het echt heel moeilijk om eraf te komen ook al weet je dat t slecht is. Mischien kun je zeggen: mam ik vind het vervelend dat je rookt. Zou je willen proberen te stoppen voor mij? Vertel ook dan waarom, jij vind het vervelend en stinken en je wilt niet dat je moeder iets overkomt, omdat ze rookt toch? Je kan bijvoorbeeld zeggen dat ze niet van de ene op de andere dag moet stoppen, maar stel ze rookt  3 pakjes op 1 dag. Nou de volgende dag rookt ze er 2 en dan weer 3 en dan mischien 1 . K hoop dat je er wat mee kan. Xx

Hoi Ilse,

Wat verveld voor je! Ik snap heel goed dat je wilt dat je moeder stopt met roken en vooral als je haar gezondheid achteruit ziet gaan.

Uit dit bericht heb ik geconcludeerd dat je moeder dus totaal niet zit te denken aan stoppen. Ik denk dat ze eerst de gevaren moet inzien van roken. Het klinkt misschien een beetje suf en stom, maar ik zou zeggen; maak een spreekbeurt. Wanneer jullie even alleen zijn met z’n tweeën zijn geef je de spreekbeurt en vertel je daarin alle gevaren van roken. En geef ook vooral je eigen mening! Dus dat je het bijvoorbeeld heel vervelend vind om de gezondheid van je moeder achteruit zien te gaan, dat je het vind stinken en dat je haar echt niet wilt kwijtraken. Het is misschien heel heftig maar op die manier laat je je moeder toch een beetje schrikken en is dat misschien een aanleiding om te stoppen. En ze hoeft niet meteen helemaal te stoppen, wat ook bijna onmogelijk is, maar vertel haar bijvoorbeeld dat ze nu per dag maar de helft van wat ze gewoonlijk rookte mag roken (afbouwen dus).

Ik hoop heel erg dat je hier wat aan hebt, heel veel sterkte en geluk!

Groetjes!

Reageer