Skip to main content
Vraag

mn moeder komt nooit haar afspraken na

• July 15, 2025
  • 4 reacties
  • 56 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hoi,

mn moeder komt nooit haar afspraken of beloftes na. Zovaak heeft ze iets tegen me gezegd en belooft ze iets en dan zegt ze op gegeven moment laat maar of ze doet alsof ze dat nooit heeft gezegd. Soms als ik naar buiten wil met vriendinnne zeg ik dat tegen haar van paar dagen van tevoren. Daarna wanneer de dag aankomt en ik me ga klaarmaken enz vraagt ze waar ik heen ga en dat ik het haar nie heb verteld of ze heeft andere afspraken gemaakt waar ik bij moet zijn. Ze laat me dan ook nie gaan. Nu heb ik haar heel lang gevraagd om een hamster. Ze heeft gezegd, oke mag als je over bent gelijk. Ik ben over en het is al een tijdje geleden. Gisteren heeft ze tegen mij gezegd oke we gaan morgen kijken als ik klaar ben met werk. Ik zeg oke. Vandaag is ze hele dag weg geweest en was ze uren aan t bellen met iemand. Ik zeg het gaat acht uur dicht. Ze zegt ja sg we gaan na t eten. Eindstand heeft ze gegeten en is het 7 uur. Ik wil nie irritant zijn en zeggen mama schiet op want het gaat dicht. Het is al twintig min rijden. Dus ik laat haar nog eff. Ze is tv aan t kijken dus ik denk laat me mn schoenen aandoen zodat ze merkt van ohja we moeten gaan. Intussen heb ik alles geregeld voor de hamster etc. Ik zit op de trap en ze ziet me het is half 8. Zegt ze ja gaat niet meer lukken we gaan morgen wel. Terwijl ik hele dag hierop heb gewacht. En dit gebeurt sinds kleins af aan al. Ze laat me helemaal enthausiast worden en dan zegt ze nee laat maar. 

4 reacties

• July 18, 2025

Hallo,

Wat irritant zeg. Ook jammer van de hamster. Is het inmiddels wel gelukt?

Heb je al eens geprobeerd het er met haar over te hebben? Zoniet lijkt me dat sowieso een goed idee, maar ook als je dat weleens hebt gedaan. Misschien is ze het vergeten en kun je er nog even op wijzen. Als dat toen heel slecht ging, kan je er misschien over prater met je andere ouder/verzorgen als je die hebt?

Veel liefs van mij ❤️❤️

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • July 19, 2025

Hoi ​@Anoniempiee 

Jammer om te horen. Maar ik vraag me af: weet ze dat het voor jou zo belangrijk is? Het lijkt erop dat ze het niet zo serieus neemt. Dat vind ik wel jammer. Misschien moet je eens met haar praten en dan aangeven dat je sommige dingen heel belangrijk vindt en helemaal enthousiast wordt ergens van, en dat als het dan op de manier loopt zoals jij vertelt dit wel een teleurstelling is voor je.

Misschien moet je moeder jou iets beter aanvoelen? En je mag haar ook best aanspreken op het nakomen van afspraken en beloftes. Anders moet ze het niet zeggen, vind ik. Want jij neemt haar beloftes wel serieus.

Misschien kun je beginnen met: als ik jou iets beloof, dan kom ik mijn afspraken wel na. Wel belangrijk dat je dan voorbeelden kunt noemen en mijn tip is om zelf je afspraken wél na te komen. Dan heb je namelijk een verhaal als je met je moeder gaat praten.

Verder hoop ik dat je alsnog een leuke hamster krijgt. 🤗

Liefs, xxVera 💋

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 7, 2025

Hoi,

Wat je beschrijft is ontzettend frustrerend en pijnlijk — en je hebt helemaal gelijk dat dit niet eerlijk is. Als iemand telkens beloftes maakt en zich er vervolgens niet aan houdt, dan voel je je niet alleen teleurgesteld, maar ook niet serieus genomen. Zeker als dat iemand is die zo belangrijk voor je is als je moeder. Je verdient het dat je verwachtingen serieus genomen worden, en dat je niet telkens blij wordt gemaakt om daarna weer te worden afgewezen of vergeten.

Je moeder lijkt vaak dingen toe te zeggen zonder écht rekening te houden met de gevolgen of de planning. Misschien bedoelt ze het niet verkeerd — ze zegt misschien snel "ja" om een conflict te vermijden of om je blij te maken, maar dat maakt het niet minder pijnlijk als ze haar woord telkens breekt. Zeker als jij je zo aanpast, ruim van tevoren dingen aangeeft, rekening houdt met haar werk, haar tijd geeft, haar niet opjaagt — en dan tóch genegeerd of afgewimpeld wordt. Dat doet iets met je vertrouwen in haar. Het laat je achter met het gevoel dat je niet serieus genomen wordt, en dat je behoeftes er niet toe doen.

Je situatie met de hamster is daar een heel duidelijk voorbeeld van: je hebt je aan alle afspraken gehouden, je hebt gewacht, niet gezeurd, alles voorbereid. En dan zegt ze doodleuk “morgen wel” alsof het niets is. Terwijl jij al weken, misschien maanden, ergens naar uitkijkt. Dat is niet “klein” of “overdreven” — dat is oprecht verdrietig.

Het probleem hier is niet de hamster. Het gaat om betrouwbaarheid, vertrouwen en respect. Jij vraagt je moeder om iets, zij zegt ja, en dan trekt ze zich terug zonder uitleg of erkenning. En dat doet ze blijkbaar vaak. Hoe gaat het nu tussen jullie? Is het al iets verbeterd?

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • August 19, 2025

Hoi,

inmiddels heb ik mn hamster! Ze is echt n cutie. Jullie hebben gelijk en het heeft me duidelijkheid gegeven over mn echte gevoel. Ik wou mn hamster omdat ik iemand wou voor wie ik alles beteken. Ik wou iemand met wie ik de dag eindig en iemand die  me mag. Ik hou heel erg van mn hamster. Ik ben niet iemand die denkt ‘het is maar een hamster’ ze betekent veel voor me. En nu besef ik eigenlijk waarom ik zo erg eentje wou. Want het is gewoon net een babytje waarvoor je verantwoordelijk ben. En ik hou van verantwoordelijk voelen en dan het soort van ouderschap dan goed voltooien. 

dankjewel voor alle reacties <3