Skip to main content
Vraag

Mishandeling melden?

• September 1, 2025
  • 2 reacties
  • 67 Bekeken

Stiefvader mishandelt mijn zusjes en moeder emotioneel en heeft mij ook sexueel en fysiek mishandelt. Niemand anders weet dit, ook mijn moeder niet. Nu zijn allemaal problemen met waar mijn zusjes (kinderen van moeder en stoefvader) gaan wonen (ik woon het afgelopen jaar bij mijn vader) omdat ze uit elkaar zijn. Mijn moeder heeft geen inkomen en het huis wordt verkocht. Ze heeft geen recht op sociale huur omdat ze te veel geld krijgt van het huis, maar ivm woning tekort is er dus ook nergens waar ze kan gaan wonen. Het emotionele gedeelte is al met instanties gedeeld, maar als ik een melding maak van de sexuele en fysieke mishandeling die ik heb ervaren, zou dat de situatie beter maken voor mijn moeder of verandert er dan weinig? Ik wil mijn zusjes hun vader niet ontnemen maar hij is objectief gezien een slechte vader en mijn moeder is niet perfect maar het is veel betere plek voor ze. Maar ze kunnen niet bij haar blijven als zij in de daklozen opvang zit, en daar lijkt het nu naar toe te gaan. Ik denk oprecht dat het onveilig is voor ze om bij hem te wonen, maar ik denk ook niet dat pleegzorg altijd voor oké situaties zorgt. Dus nu twijfel ik heel erg of ik de melding moet maken of niet. 

2 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • September 1, 2025

Hallo hoppees,

Je vroeg om advies, dus hier komt mijn advies.

alleerst wil ik even zeggen dat het supergoed is dat je dit hier deelt, wat hier is gebeurd is namelijk best wel heftig.

naar aanleiding van wat je hebt verteld denk ik dat je zusjes in acuut gevaar zijn dus dat het een heel goed idee is om dit te melden. je kan dit melden bij de website van de politie melden, bij fier of de beste optie bij veilig thuis. zei kunnen advies ondersteuning en hulp bieden voor jou je zusjes en je moeder 

het nummer van van veilg thuis is 0800 2000

nog even wat je zei over dat je moeder op straat komt, het is echt het beste om naar veilig thuis te bellen en zo precies mogelijk te vertellen wat er is gebeurd en ook de situatie van je moeder uit te leggen

ik hoop dat ik je zo geholpen heb

sterkte

groetjes Louis

Fem_
Forum|alt.badge.img+4
  • De Kindertelefoon
  • September 2, 2025

Hoi ​@Hoppees 

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil overleggen of je een melding wilt maken en of we met je mee kunnen denken hoe je dit het beste kunt doen. Ook kan je voor hulp of ondersteuning anoniem contact opnemen met Veilig Thuis via 0800 2000 of https://veiligthuis.nl.
Ook vertel je dat je stiefvader jouw seksueel en fysiek heeft mishandeld, mocht je het fijn vinden kun je ook anoniem contact opnemen met het Centrum voor Seksueel Geweld via 0800-0188 of www.centrumseksueelgeweld.nl.

Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Liefs,

Fem, De Kindertelefoon