Vraag

Mijn zus rookt en drinkt

  • 5 June 2020
  • 2 reacties
  • 117 Bekeken

Badge

Mijn zus (16) word in december 17, rookt en drinkt. Ze heeft niet heel vaak gerookt. Zo’n ¾ sigaretten in totaal. Wel rookt ze vaker sjek en blowt ze soms. Ze drinkt soms een biertje met vrienden en ze drinkt vaak energy drink. Soms drinkt ze ook shotjes en safari. Ik weet hiervan omdat ik er een keer bij was toen ze rookte. Dat was vandaag, ik had het gefilmd omdat een vriendin van mijn zus dat ook deed. Ze verteld me ook vaak s’ avonds dat ze met vrienden bijv. lachgas heeft gebruikt of een beetje gedronken heeft. Ze heeft ook wel contact met jongens. Ik maak me zorgen dat ze misschien verslaafd raakt aan het roken. Ik wil het me ouders wel vertellen, maar ik wil echt niet dat me zus erachter komt. Weet iemand wat ik nu moet doen? help meee


2 reacties

Hoi

 

Je vreest dat je zus verslaafd raakt aan het roken en drinken. Je zou graag je ouders hierover vertellen, maar wilt niet dat je zus hierachter komt. 

 

Misschien is het een idee eerst met je zus zelf te praten. Op die manier bied je haar een kans om zelf op haar gezondheid te letten. Grijpt ze die kans niet en gaat ze door met haar ongezonde gewoonten, zou je je ouders kunnen inlichten. Op die manier zorg je voor je zus, namelijk door de hulp van je ouders in te schakelen. 

 

Ben je bang voor de reactie van je zus, als ze zou horen dat jij jullie ouders hebt verteld over het roken en drinken? Vermeld dat dan gerust bij je ouders; wie weet kunnen ze je zus dan zeggen dat ze er op zichzelf zijn achter gekomen. Dan hoeft er niet gezegd te worden dat jij degene was die jullie ouders inlichtte. Moest dan toch uitkomen dat jij degene was die dit aan je ouders heeft verteld, snapt je zus vroeg of laat vast dat je dat voor haar eigen goed deed. 

 

Gr. Kenshin

Reputatie 2
Badge

Heyy,

allereerste: het is echt goed dat je het gefilmd hebt!!! Ik zou een moment uitkiezen om dit aan je ouders te laten zien wanneer je zus niet thuis is.

Je zegt ook dat je niet wil dat je zus erachter komt dat je je ouders erbij hebt gehaald, maar bedenk even dat dit voor haar eigen bestwil is. Verslavingen aan lachgas of ander spul kunnen namelijk dodelijk zijn. Ook kan ze er later geldproblemen mee krijgen. Dus is het echt beter voor haar om het aan je ouders te vertellen.

Wel heel veel sterkte! Ik hoop dat het gauw lukt en dat deze reactie een beetje heeft geholpen😘

 

Reageer