Skip to main content
Vraag

mijn zus (13) probeert zelfmoord te plegen en ik weet niet wat ik nu moet doen.

• July 19, 2026
  • 2 reacties
  • 56 Bekeken

Mijn zus (13) probeert nu al een jaar zelfmoord te plegen, ze heeft allemaal krassen op haar armen en heeft ook al meer pogingen gedaan om zichzelf te vermoorden. ik weet niet precies wat ik moet doen want elke keer als ik probeer te helpen word ze boos en haar emoties gaan ook van hier naar daar, zo is ze soms heel aardig en tien minuten later probeert ze dood te gaan.

ik kan eigenlijk niks “normaals” tegen haar zeggen, als ik bijvoorbeeld vraag hoe het met haar gaat zegt ze:

”het gaat slecht want ik leef nog steeds” 

Ik heb echt alles geprobeerd maar het boeit haar echt niet het enige wat ze wil is doodgaan.

Mijn ouders zijn gescheiden en ik ben de enige die wel naar mijn vader toe gaat maar het probleem is dat als ik bij mijn moeder ben zeggen mijn moeder en zus dingen over mijn vader en als ik bij mijn vader ben zeggen mijn vader en stiefmoeder dingen over mijn moeder en zus. Meer volgt waarschijnlijk maar dit voor nu…

2 reacties

Robbin_
Forum|alt.badge.img+2
  • Community Manager
  • July 20, 2026

Hoi ​@Maantje01

Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Ook kan je voor hulp of ondersteuning wanneer je je zorgen om iemand maakt die gedachten aan zelfmoord heeft contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie: bellen via 113 (of 0800-0113), of chatten via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Zij zijn te bereiken via De Zelfmoordlijn 1813. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar. Heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Groeten, 

Robbin (De Kindertelefoon) 

Eltoberino
Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • August 9, 2026

Ik zal het er stiekem (zonder dat ze het weet) met je ouders erover hebben. Zij kunnen een zelfmoordhulp raadplegen. Ik hoop dat het binnenkort weer beter gaat 🤞