Vraag

Mijn vriendin heeft problemen op school en thuis

  • 19 June 2020
  • 4 reacties
  • 69 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Lieve iedereen, mijn beste vriendin heeft ernstige problemen op school en thuis. Ik zal het zo goed als ik kan aan jullie uitleggen. Zij en haar familie zijn moslim, niet heel erg strenggelovig maar wel best nog pusherig en heel erg trots en streng naar haar toe. Niet streng vanuit de islam, maar vanuit hoe ouders gewoon soms zijn. Haar moeder is heel zachtaardig en lief en haar vader is erg trots en streng, maar niet als er mensen kijken. Ze heeft al jaren problemen met hem en krijgt vaak overal de schuld van omdat ze de oudste is. Het echte probleem is nu dat ze een ander profiel moet doen. Ze zit nu op 3 havo en wil graag NT of NG doen, maar als ze dit wil doen moet ze naar vmbo, en als ze op havo wil blijven moet ze EM of CM kiezen. Natuurlijk wil ze niet naar vmbo omdat haar familie daarom juist verhuist is naar de andere kant van het land, en omdat ze denkt dat ze haar ouders(en vooral haar vader) dan teleurstelt. Maar ze kan en wil ook geen EM of CM doen omdat dat haar ouders ook teleurstelt en omdat ze zichzelf de illusie maakt dat ze een bepaald profiel nodig heeft voor haar droombaan(wat niet zo is, het is makkelijker op die manier, maar het is niet onmogelijk om het zonder zo'n profiel te doen). Nu moet ze haar ouders zelf vertellen, nog voordat ze een mentorgesprek met haar mentor en haar ouders heeft, dat ze die keuze heeft gekregen, maar ze is bang dat het verkeerd afloopt(vooral omdat haar vader haar al minimaal 10 jaar aan de lopende band mishandelt). De leraren willen haar niet helpen en zeggen dat ze het zelf moeten doen, maar zij zien niet in welke situatie zij zich bevindt, en ik wil graag helpen maar ik weet niet hoe…

 

Als jullie tips, ideeën of advies hebben, hoor ik graag van jullie!

xxAlice


4 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Hee

mus met jouw ouders bespreken? Wie weet hebben hun een idee

 

joeee👋

Hey, 

Helaas niet. Ik heb al vaker ruzie gehad met mijn ouders om mindere problemen van mijn vriendin. Sterker nog, ik heb er net ruzie over gehad… Mijn vriendin werd ook boos toen ik haar hierover vertelde, maar zij onderneemt bijna niks. We hebben het wel al snel weer bijgelegd maar toch… ze heeft echt hulp nodig. heb je misschien andere tips?

xxAlice

Reputatie 2
Badge +1

Hee

weten haar leraren hoe haar vader is dan? Miss kan ze dat aan hen uitleggen, dan willen ze vast helpen

 

joeee👋

Hoi @Sick-wurm ,

Haar leraren willen niet zo graag helpen als dat ik had gehoopt. Ze heeft een gesprek met haar ouders, mentor en afdelingsleider kunnen regelen, maar we moeten nog zien hoe dat precies gaat lopen. Ik heb al het hele jaar het gevoel dat haar leraren haar wel aardig vinden, maar ze haar niet willen helpen met dingen die thuis aan de hand zijn.

Dankje voor het idee.

xxAlice

Reageer