Skip to main content

Mijn verhaal, Tips?

• February 26, 2026
  • 3 reacties
  • 44 Bekeken

Forum|alt.badge.img

hey ben ik weer… ik dacht ik vertel even het hele verhaal want het is zo veel groter. Het begon allemaal zeg maar voor de zomervakantie met af en toe ruzie tussen mijn vader en moeder. Toen werden de ruzies steeds heftiger. Mijn moeder, broertje en ik hebben toen 2 weken in het huis van mijn tante gezeten, omdat mijn moeder niet bij mijn vader kon zijn. We zouden niet met ze alle op vakantie gaan, alleen vonden mijn ouders toen dat het goed genoeg ging om wel met ze allen te gaan. Er is toen op vakantie ook nog een hele erge ruzie geweest. Na de vakantie is het een tijdje heel goed gegaan. Alleen toen ging het steeds meer met een dalende lijn naar beneden. Er kwam steeds vaker ruzie en mijn vader heeft in die periode ook nog een auto ongeluk gehad, waarmee hij zijn voet had gebroken en daardoor niet zo veel kon. Nou kerstvakantie kwam en toen is op 2e kerstdag echt flinke ruzie geweest. Papa was mama aan het slaan met zijn krukken en ik heb ze toen uit elkaar getrokken. Wie weet wat er gebeurd was als ik dat niet had gedaan… Papa heeft daarna nog allemaal dingen rond gegooid en toen mijn moeder weg wou heeft hij tegen de auto aan gebeukt. Mijn moeder is weggegaan en ik heb met oud en nieuw moeten kiezen met wie ik het wou vieren. Mijn moeder is toen na 00.00 thuis gekomen en ze hadden afgesproken dat 2026 een nieuwe start zou worden. Niet dus… Er is nog steeds vaak ruzie en mijn moeder zit voor de vakantie nu in het huis van een vriendin van haar, omdat ze niet samen willen zijn. Er is ook zo vaak gezegd dat ze uit elkaar zouden gaan. Er is voor mij dus ook niet veel duidelijkheid. Door dit alles slaap ik enorm slecht en weinig. Heb ik geen concentratie, waardoor ik niks opsla en mijn cijfers ook flink naar beneden gaan. Ik heb bijna geen trek, dus eet ook niet zo veel. Ben vaak duizelig, licht in mijn hoofd of zie sterretjes/vlekken. Met mijn ouders heb ik het bijna niet over hoe ik mij voel, omdat ik niet wil dat ze zich zorgen gaan maken en omdat ik geen therapeutische gesprekken met ze wil voeren, want ik doe op dit moment liever niet zo veel met ze. Wel heb ik veel gesprekken met mijn mentor. Van haar moest ik naar schoolmaatschappelijk werk, terwijl ik zelf eigenlijk niet wou. Ik heb daar nu mijn eerste kennismakingsgesprek mee gehad voor de vakantie en dat vond ik echt vreselijk. Ik moet aankomende dinsdag weer heen en zit er echt tegenop. 

Heeft iemand tips?

Liefs.

3 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • February 27, 2026

Hoi anoniem101,

Terwijl ik dit lees voel ik gewoon hoeveel spanning hier in zit. Wat jij meemaakt is zó veel. Ruzies, geweld, ertussen moeten springen… en dan ondertussen gewoon naar school moeten en doen alsof alles normaal is. Dat is echt niet niks.

Dat jij je ouders uit elkaar hebt gehaald… wauw. Dat laat zien hoe veel je om je moeder geeft, maar het had nooit jouw rol mogen zijn. Jij hoort kind te zijn, niet degene die moet ingrijpen.

Het klinkt ook logisch dat je lichaam nu protesteert. Slecht slapen, weinig eetlust, duizelig zijn… als je constant in spanning zit, gaat je lijf gewoon in overlevingsstand. Dat betekent niet dat jij zwak bent, het betekent dat het te veel is.

Ik snap ook dat je geen “therapie-gesprekken” met je ouders wil. Soms heb je gewoon ruimte nodig zonder dat je alles moet bespreken. En dat schoolmaatschappelijk werk… eerste gesprekken voelen vaak ongemakkelijk en geforceerd, zeker als je er zelf niet om vroeg. Misschien mag je dinsdag gewoon binnenkomen met het idee: ik hoef niet alles te vertellen. Alleen wat veilig voelt.

Het is echt goed dat je met je mentor praat. Blijf dat doen. Je hoeft dit niet alleen te dragen, ook al voelt dat misschien wel zo.

En als niemand het tegen je zegt: het is niet jouw schuld dat het zo gaat tussen je ouders. Echt niet.

Ik hoop dat er snel wat rust voor je komt. Je verdient dat. 🤍

Liefs,
Anoniem577

Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • February 27, 2026

Hi het advies van ​@Anoniem577  is heel.goed.  Ach lieverd ik leef mee met je verhaal. Ik wil nog een voor de hand liggende tip toe voegen: 

https://www.kindertelefoon.nl/bellen

Laat je helpen. ♥️ Je verdient het zoals gezegd! Groetjes en mijn gedachten zijn bij jou 

Xxxx 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • February 27, 2026

Bedankt voor de tips en lieve reacties 🫶🏽! Ik heb hier zeker wat aan. Het is nu allemaal gewoon een beetje teveel en zeker nu dat ik probeer zo min mogelijk thuis te zijn, maar dat niet zo goed lukt inverband met de vakantie😥. Heeft er iemand misschien nog tips voor concentratie? Ik heb namelijk onwijs veel toetsen die er aan komen, maar het lukt me gewoon niet. 

Liefs.