Mijn vader snapt mij niet

  • 22 March 2020
  • 3 reacties
  • 181 Bekeken

Badge

Hoi als je dit leest bedankt dat je dit leest en eventueel advies geeft.

 

Ik ben 13 jaar oud en heb problemen met mijn vader.

Mijn vader word voor mijn gevoel snel boos en snapt mij niet.

Ondanks het corona virus mocht een vriendin eindelijk langskomen om samen een film te kijken. Bij dat film kijken dachten we natuurlijk niet aan corona maar kletsten we gewoon gezellig en keken we de film. Blijkbaar kwamen we iets te dicht bij elkaar. Toen mijn vriendin weg was en ik na een tijdje naar bed ging kwam mijn vader naar mijn slaapkamer en begon te zeggen hoe teleurgesteld hij in me was. Dat ik niet eens 1,5 meter afstand kan houden. Ik zei dat ik er tijdens een film niet de hele tijd aan het corona virus denk. Hij blijft maar zeggen dat dit niet nog een keer gaat gebeuren en zeggen dat ik teleurgesteld moet zijn in mijzelf. 

Ik snap het als je nu denkt . Misschien is hij gewoon een beetje streng rond corona maar hij doet dit vaker, ook als ik voor een vak een 7 haal vind hij dat te laag voor ‘mijn doen’ .

Ik heb ook last van tics :

Dat betekent dat ik dingen gelijk wil hebben of soms dingen moet doen van mijzelf. als ik bijvoorbeeld een tafel aanraak moet ik met de andere hand de tafel aanraken en dat moet precies hetzelfde voelen anders word ik misselijk.

Mij broertje is 8 en begrijpt het nog niet. Als hij voor mij huppelt op straat en elk paaltje aantikt vraag ik hem omdat daarom achter mij te doen. Mijn vader wordt  boos en soms als het niet al te druk is schreeuwt hij tegen mij om niet zo dramatisch te doen.

Ik wil dan huilen maar durf dat niet, omdat ik er niet van hou om in het openbaar zomaar veel aandacht te trekken.

Mijn moeder begrijpt mij gelukkig wel maar is aan mijn vaders kant.

Ik heb een tijdje spel therapie gehad. Daarbij gaan ze je met spelletjes proberen te helpen. Ik huilde en schreeuwde tegen mijn moeder op straat dat ik niet wou ondanks dat ik dat normaal niet durfde. Mijn moeder verteld dat natuurlijk aan mijn vader en die werd woedend.  Daarna besloot ik te doen alsof ik het leuk had en het stemmetje in mijn hoofd en mijn tics minder werden . Dat gebeurde  ook een klein beetje maar ik wou daar ook weg.

Het stemmetje dat zegt dat ik dingen moet doen is weer terug. Ik verzet me wel maar het brengt nare gedachten en ik hul vaak.

Doordat mijn vader mij soms ook slaat ben ik schrikachtig geworden .

Als iemand een schijnbeweging naar mij toe maak schrik en gil ik. Ook op school bij trefbal het word tegenwoordig zelfs zo erg dat als iemand uit mijn team word afgegooid of bijna en ik dat zie ik gil. Daarna schaam ik me.

Mijn vader word boos en schreeuwt tegen we thuis dat ik niet zo snel moet gillen. Vaak praat ik brutaal terug maar hij wint altijd. Hij begrijpt me ook niet als ik dan even uit wil huilen of boos of teleurgesteld wil zijn. Alsof hij verwacht dat ik altijd blij moet zijn. Hij wil dat ik gelijk met me praat.

Een keer stuurde hij me zonder eten naar bed. Ik had me boterhammen van school nog want ik had in de pauze een broodje gekocht. Dat at ik op ,want ik had honger. Na een halfuurtje riep hij me weer naar beneden. Ik kwam hij zei dat ik mijn bord moest leegeten. Toen ik zei dat ik boven al mijn boterhammen van school had gegeten en vol zat moest ik nog steeds eten. Ik had buikpijn en was misselijk. Gelukkig kwam mijn broertje en mijn moeder mij te hulp en aten stiekem mee.

Ook word mijn vader boos als ik moet wachten en bijvoorbeeld even een random satéprikker zie liggen en hem breek zonder na te denken.  Zelfs als het per ongeluk ging.

Mijn vader noemt mij ook  aak trut of kut kind omdat ik niet snel genoeg bij hem kom om te laten zien hoelang iets bijvoorbeeld in de oven gaat.

Mijn vader verteld mij vaak dat ik teleurgesteld in mezelf moet zijn. 

Af en toe confronteer ik hem maar dat heeft geen zin want hij wint toch elke keer.

soms denk ik dat ik depressief ben maar ik kan me ook gelukkig voelen dus wee t ik het niet zeker.

 

Een paar belangrijke dingen in dit doen

  • Ik heb tics
  • Ik heb speltherapie gehad
  • Op school presteer ik altijd goed en als ik dat een keer niet doe moet ik teleurgesteld zijn in mezelf 
  • Ik heb enge gedachten in mijn hoofd die vreemde dingen zeggen die ik moet doen.
  • Mijn vader maakt soms dingen kapot als hij boos is steekt hij bijvoorbeeld keihard een mes in zijn bord dat uiteen spat of heeft hij bijvoorbeeld een gat in een deur getrapt.

Als je dit hebt gelezen heel erg bedankt ik hoop dat je me wat advies of hulp kan geven.


3 reacties

Hey Anoniem_23

 

Wat naar hoe het er thuis aan toe kan gaan. Niet fijn dat je vader zich erg boos kan maken, en dat er thuis maar weinig begrip is voor je tics. 

 

Allereerst geef ik je graag mee dat je niet teleurgesteld hoort te zijn in jezelf. Je vertelt op school goed te presteren, en dat terwijl je het thuis niet gemakkelijk hebt. Daarnaast worstel je met vervelende stemmetjes en tics, wat niet eenvoudig is. 

 

Zou je overwegen om de situatie thuis met iemand te bespreken? Een familielid bijvoorbeeld, of een hulpverlener die je kende van speltherapie? Naast dat zo’n gesprek op kan luchten, lijkt het me nuttig om hulp te krijgen voor je tics. Deze lijken je namelijk best te storen. 

 

Gr. Kenshin

Badge

Hallo Annoniem23,

Jouw vader lijkt heel vaak heel erg boos te worden. Die tics die jij hent heb ik ook, maar ik heb er nog niet heel veel last van. Heeft jouw vader misschien autisme? Mijn vader heeft ook autisme, hij kan zich niet goed inleven in gevoelens van anderen. En als jij gevoelens hebt die hij niet begrijpt, kan het zijn dat hij dat uit door boos te worden en dingen kapot te maken. Mijn vader loopt op dit moment bij een psygoloog, die hem helpt met het stukje communicatie dat hij mist. Als er tussen mij en mijn vader ruzies ontstaan kan ik ook bij die psygoloog terecht voor vragen. En daar akn ik ook mijn verhaal kwijt. 

 

Dus misschien is het een idee om met jouw moeder eens te gaan bespreken of jouw vader ook niet eens getest moet worden op autisme. En misschien kan jij ook bij een psygoloog terecht kan als je iets dwars zit of als je vragen hebt.

 

Heel veel sterkte er mee!❤

Badge

Heel erg bedankt voor de hulp jij ook sterkte met je vader <3

Reageer