Skip to main content
Vraag

Mijn vader kiest steeds meer voor zijn vriendin en laat ons achter

• June 16, 2025
  • 2 reacties
  • 30 Bekeken

Hoi allemaal,

Ik ben 17 en ik zit ergens mee wat me al een tijd dwarszit. Mijn ouders zijn gescheiden en ik woon bij mijn vader.

Mijn vader heeft sinds ruim een jaar een vriendin, maar sinds die relatie is hij erg veranderd.

Hij is veel minder thuis, en als hij er wel is, is zijn hoofd eigenlijk altijd bij haar. In het begin ging hij vaak zomaar weg zonder iets te zeggen. Ik red me wel, maar ik heb ook nog twee jongere zusjes en ik vind het moeilijk dat zij ook in de steek gelaten worden.

Een paar maanden geleden zei mijn vader dat hij mijn zusjes vaker wilde zien, maar nu hoor ik van mijn moeder dat hij ze juist mínder wil zien vooral in het weekend, want dan “wil hij tijd voor zichzelf.”

Hij zegt dat ik dan maar vaker mijn vriend (met wie ik al 3 jaar een relatie heb) moet uitnodigen, zodat ik kan wennen aan samenwonen. Maar dan denk ik: hij heeft toch ook ouders? Dat kan niet zomaar.

Ik wil gewoon mijn vader terug. Mijn vader die er wél echt is. Voor mij, en voor mijn zusjes. Ik durf er niet met hem over te praten omdat ik geen ruzie wil. Ik weet niet hoelang ik dit allemaal nog trek.

Herkennen anderen dit? Of heeft iemand tips wat ik zou kunnen doen?

2 reacties

• June 20, 2025

Hallo,

Wat een verhaal zeg!
Zo te lezen (variatie op 'zo te zien'🙃) heb je er al over met je moeder gepraat? Dat zou ik in ieder geval nog een keer doen.

En misschien kun je je vader een brief schrijven of zo. Dat klinkt misschien stom, maar dan kan hij even rustig verwerken en zo en is de kans dat hij boos is kleiner. En dan een lief briefje, in de trand van 'je bent heel lief, maar het zou fijn zijn als je er wat meer kan zijn'.

Hopelijk helpt dit een beetje.

Veel sterkte!

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey ​@Cindy, wat lastig wat je meemaakt. Het klinkt echt zwaar dat je vader zo veranderd is sinds zijn nieuwe relatie en dat jij en je zusjes daardoor minder aandacht krijgen. Het is heel begrijpelijk dat je je vader mist zoals hij vroeger was en dat je het gevoel hebt dat jullie er nu bij inschieten.

Je zorgen zijn helemaal terecht, vooral omdat het niet alleen om jou gaat maar ook om je jongere zusjes die ook steun en aandacht nodig hebben. Dat je vader je dan aanraadt om je vriend vaker uit te nodigen terwijl je het eigenlijk juist moeilijk vindt, laat zien dat hij misschien niet helemaal goed begrijpt wat jij nodig hebt.

Het is supermoedig dat je erover nadenkt om met hem te praten, ook al ben je bang voor ruzie. Misschien kun je het rustig aanpakken, bijvoorbeeld door hem een brief te schrijven waarin je uitlegt hoe je je voelt. Dan kan hij alles op zijn gemak lezen zonder dat het meteen een confrontatie wordt. Je kunt ook vragen of er misschien iemand is (zoals een vertrouwenspersoon op school, een familielid of een hulpverlener) die je kan helpen om dit gesprek te voeren.

Daarnaast is het belangrijk dat je ook voor jezelf zorgt, zeker als het thuis zo lastig is. Probeer dingen te doen waar jij blij van wordt en steun te zoeken bij vrienden, je vriend, of iemand die je vertrouwt.

Je staat er niet alleen voor, en het is helemaal oké om hulp te vragen. Misschien reageren anderen hier ook nog met tips of herkenning. Hou vol, je verdient het om gezien en gehoord te worden door je vader.

xx liefs Wolf 🐺