Vraag

mijn vader is elke dag dronken

  • 29 September 2019
  • 3 reacties
  • 346 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,

Sinds ongeveer 6 jaar geleden is mijn vader steeds meer alcohol gaan drinken. Maar de laatste 2/3 jaar kan hij niet meer zonder. Hij drinkt 4 kratten per week, dat is gemiddeld 14 flesjes per dag. Mijn moeder heeft er alles aan gedaan om hem minder te laten drinken. Zo heeft ze minder bier gekocht of juist heel veel zodat hij zou beseffen dat het echt veel is wat hij drinkt. Maar niks helpt.

Hij heeft vaak woede aanvallen. Hij kan om een klein dingetje al boos worden of kwaad. Hij geeft iedereen overal de schuld van, behalve zich zelf. Hij denkt dat iedereen hem stom vind en ik weet dat hij diep van binnen gewoon ongelukkig is. En dat hij met bier kan verwerken.

Maar door de bier word mijn vader een heel ander persoon. En het word steeds erger mijn moeder weet ook geen raad. Ik weet zeker dat mijn vader een keer in het ziekenhuis beland of dat mijn ouders gaan scheiden. Ik vind dit zo lastig. Want mijn vader kijkt zo raar uit zijn ogen, is heel erg druk en alleen maar boos op alles en iedereen. En schreeuwt zo vaak.

Ik wil mijn vader graag helpen, want hij zit echt in de knoop met zichzelf. Maar dat kan ik niet. Een verslaafde moet uit zichzelf stoppen.

Weet iemand hoe ik mijn vader zou kunnen helpen? Want ik ben echt bang dat het een keer mis gaat.

3 reacties

Hey Ano-nemo

Wat jammer dat je vader vaak dringt. Goed dat je je voorneemt je vader te helpen.

Bij de Druglijn kan je onder andere terecht als kind van iemand met een verslaving. Je kan de Druglijn contacteren, of nuttige info opzoeken.

Op deze webpagina staat wat je zoal kan doen om je vader te helpen. Zo staat er onder andere wat je reeds vernoemde: dat je vader zelf initiatief zal moeten nemen. Ook kan je lezen dat het kan helpen om hier met je moeder of een vertrouwenspersoon over te praten.

Groetjes
Kenshin
Kenshin geeft heel goed advies,

Onthoud wel dat jij niet degene bent die hem van zijn verslaving af moet helpen. Maar het is wel de taak van jou en je moeder om te zorgen dat je vader de juiste hulp krijgt. Ik denk dat het verstandig is dat hij naar een afkick kliniek gaat. En daarna hulp krijgt van een psycholoog om een andere manier te vinden om alles te verwerken, plus om hem op het goede pad te houden.

Ik hoop dat je bij de druglijn passend advies krijgt om je vader de hulp te bieden die hij nodig heeft.

Heel veel sterkte en succes,
LVA
Heyy,

Wat erg voor je, wat moet dit een vreselijke situatie zijn! Weet in ieder geval dat het niet aan jou ligt! En ook niet aan je moeder.
Dit heb ik uit een artikel van JW.org , jonge mensen vragen deel 2. Ik vind dat er zelf heel veel praktische tips in staan en ik hoop dat je er wat aan hebt.

Wat je kunt doen

Zolang je ouder zijn leven niet op orde brengt, moet je le- ven met de gevolgen van zijn gedrag. Wat kun je ondertussen doen?
Neem niet de verantwoordelijkheid voor zijn versla- ving. Hij is zelf verantwoordelijk voor zijn verslaving en nie- mand anders. „Een ieder zal zijn eigen vracht dragen”, zegt Galaten 6:5. Het is dus niet jouw taak om hem van zijn ver- slaving af te helpen, en je bent ook niet verplicht hem te beschermen voor de gevolgen van zijn verslaving. Je hoeft bij-voorbeeld niet voor hem te liegen tegen zijn baas of hem uit de voortuin weg te slepen als hij daar stomdronken is neergevallen.

Moedig hem aan hulp te zoeken. Misschien is zijn groot- ste probleem toegeven dat hij een probleem heeft. Als hij nuchter en rustig is, kan de ouder die niet verslaafd is hem misschien samen met de oudere kinderen vertellen welke uit- werking zijn gedrag op het gezin heeft en wat hij eraan moet doen.
Het zou daarnaast goed zijn als de verslaafde ouder de antwoorden op de volgende vragen opschreef: Wat gaat er met mij en mijn gezin gebeuren als ik blijf drinken of drugs blijf gebruiken? Wat gebeurt er als ik met mijn verslaving stop? Wat moet ik doen om hulp te krijgen?

Als er gevaar dreigt, ga dan weg. ’Verwijder u voordat
de ruzie is uitgebroken’, zegt Spreuken 17:14. Vermijd risico’s, zorg dat je niet bij ruzies betrok-
ken raakt. Ga als dat kan naar je kamer of ga naar het huis van vrienden. Als er gevaar is voor geweld, is er misschien hulp van anderen nodig.
Erken je gevoelens. Sommige jongeren voelen zich schuldig omdat ze een hekel hebben aan hun ouders.

Het is normaal om je boos te voelen, vooral wanneer de ouder je vanwege zijn verslaving niet de liefde en steun kan geven die je nodig hebt. De Bijbel gebiedt je natuurlijk om je vader en moeder te eren (Efezie ̈ rs 6:2, 3). Maar ’eren’ betekent dat je hun gezag respecteert, ongeveer zoals je het gezag van een politieagent of een rechter respecteert. Het wil niet zeggen dat je de verslaving moet goedkeuren (Romeinen 12:9). En dat je een afkeer hebt van zijn verslaving, betekent niet dat je een slecht persoon bent. Zo’n verslaving is namelijk walgelijk! — Spreuken 23:29-35.

Zoek aanmoedigende omgang. Als je leven thuis heel chaotisch is, kun je vergeten wat normaal is. Het is daarom be- langrijk dat je omgang zoekt met mensen die geestelijk gezind en emotioneel stabiel zijn. Gemeenteleden kunnen veel aan- moediging en steun bieden en je af en toe de stress thuis laten vergeten (Spreuken 17:17). Omgang met christelijke gezinnen kan je laten zien hoe het gezinsleven hoort te zijn en een tegen- wicht vormen voor het verstoorde beeld dat je thuis ziet.

TIP
Krijg geen hekel aan je vader of moeder, maar ontwikkel een gezonde haat tegen wat hij of zij verkeerd doet.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je er wat aan hebt,

Liefs x

Reageer