Skip to main content

mijn thuissituatie

  • 18 June 2024
  • 12 reacties
  • 202 Bekeken

Hoi,

In een ander topic ging het er een beetje over dat mijn ouders niet helemaal naar mij luisteren en mij niet echt begrijpen. Ik wil hier graag even de situatie wat uitleggen, dat lucht ook een beetje op.

De relatie tussen mijn ouders en mij is helemaal niet slecht. Mijn ouders zijn erg lief en ik heb veel respect voor hen.Ā 

Ik heb 5 broers en 2 zussen, dus de aandacht moet sowieso wat verdeeld worden. ;)Ā 

Maar mijn vader is ook depressief. Mijn moeder kan het allemaal alleen niet echt meer aan. Mijn oudste broer heeft een tijdje drugsproblemen gehad (mijn oudste broers zijn een tweeling, ze zijn nu 17) en mijn andere broer is 6 jaar geleden heel ziek geweest. Geloof me, dat heeft vandaag nog steeds invloed op ons gezin, vooral voor mijn moeder en hijzelf. Mijn andere broers gaan mee in het leven en zijn gehoorzaam, maar ik heb een vermoeden dat bij hen ook niet alles perfect gaat. Mijn ene zusje is 8 en ik kan best goed met haar overweg. Mijn andere zusje is 2 en zij heeft natuurlijk ook nog veel aandacht nodig.Ā 

Mijn ouders hebben het dus heel druk. Mijn vader werkt bijna niet meer, dusĀ mijn moeder moet voor het hele gezin kunnen zorgen.Ā 

Dat zorgt ervoor dat als ik het heb over mijn problemen, ze ongeveer genegeerd worden en soms heb ik zelfs het gevoel dat ik gewoon volledig genegeerd word.

Daarom ā€œvergetenā€ mijn ouders het heel snel als ik zeg dat ik naar de huisarts zou willen en daarom zijn ze niet super bezorgd om mij. Mijn ouders hebben wel genoeg dingen om zich druk over te maken.

*Dat maakt het voor mij natuurlijk ook erg gemakkelijk om maaltijden over te slaan. Meestal heeft mijn moeder geen tijd om echt te koken, dus maak ik of mijn broer iets en dan zetten we dat in de koelkast met een briefje.Ā 

Ā 

Liefs, Salaam

12 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hallo iedereen,

Ā 

Er is eigenlijk nog iets waardoor ik me een beetje slecht voel. Ik plaats het even hieronder zodat wie het nog niet gelezen had, ook even de situatie weet.Ā 

Mijn broer (1 jaar ouder dan ik) had tegen mij gezegd dat ik veel te veel aandacht zoek. Ik denk dat hij gelijk kan hebben. Ik heb ondertussen een afspraak met de huisarts voor mijn eetproblemen. Ik ben bang dat mijn moeder op dat moment pas zal zien dat de situatie best ernstig is, en eigenlijk weet ik niet of ze dat er wel bij kan hebben. Ik heb een vermoeden dat ze zichzelf beschadigt (ik doe/deed het ook, dus daarom herken ik het). Ik weet het niet zeker natuurlijk. Ik heb haar ook gevraagd of ze niet zelf een afspraak bij de huisarts zou willen, maar toen is ze een beetje boos geworden op mij.Ā 

Ik voel mij nu wel schuldig. Ik denk dat ik inderdaad meer aandacht vraag dan ik kan krijgen.Ā 

Ā 

Liefs, Salaam

Reputatie 7
Badge +14

Hey!Ā  Maar dat is niet erg toch, dat je wat aandacht wilt?Ā  Je hoeft jezelf ook niet weg te cijferen ofzo hoor. Als je nou de hele dag aan het zeuren bent dan is dat wat anders. Maar als jij gewoon je problemen onder de aandacht wilt brengen of wilt bespreken met je geliefden is dat gewoon prima hoor. Ik hoop ook dat je afspraak met de huisarts een positief resultaat geeft !! Wees niet bang om voor jezelf op te komen, jij mag er zijn enĀ  jouw zaken zijn ook belangrijk !

Liefs Tover xxx

Heyy lieve @SalaamĀ ,

Dat is echt absoluut niet zo!!!! Echt niet šŸ˜˜ Het is super lief dat je aan je moeder denk, en ik denk niet dat ze boos is dat je er naar vraagt, maar gewoon dat haar emoties hoog zitten en ze misschien helemaal niet wil dat je iets door hebt. Ik herken dat ergens wel, mijn vader heeft ook veel problemen gehad en als ik en mijn moeder daarover begonnen kon hij ook een woedeaanval krijgen. Niet omdat hij boos is op ons... maar die problemen hem heel hoog zaten.

En die huisarts is helemaal terecht dat je daar over begon, jij moet ook gewoon hulp krijgen..

Reputatie 4
Badge +1

Heeey

Als ik je berichtje lees zie ik dat je in een moeilijke thuissituatie zit. Hierdoor voel je je slecht, en weet daā€™s helemaal okĆ© he!Ā  Je ouders hebben het beide heel druk en moeilijk, maar dit betekent niet dat ze hun kinderen niet willen kunnen of moeten helpen. Tijd kan je normaal maken en zeker voor je kind.

Als je je binnen je gezin genegeerd voelt is het mss goed om er met iemand anders over te praten bv leerkracht, vrienden, familielid, leerlingenbegeleiding, trainer, leiding op jeugdbewegingā€¦Weet dat er zoveel mensen klaarstaan om naar je te luisteren ookal voelt dit misschien nu niet zo.

Ik vind het wel al heel heel heel goed dat je een afspraak hebt bij de huisarts voor je eetproblemen, ik hoop echt dat je zo goed geholpen gaat worden. Als je broer tegen je zegt dat je aandacht zoekt, aub geloof hem dan niet! Het is compleet normaal dat je het moeilijk hebt en dat je erover wil praten is echt supergoed, weet dat je alleen zo beter kan worden.

Als je vermoed dat je moeder zichzelf pijn doet kan dit best schokkend en moeilijk voor je zijn denk ik! Wel super dat je zei dat ze best naar de dokter gaat en jammer dat ze hiervoor boos werd.Ā 

Schrijf dagelijks je gevoelens en gedachten op. Dit kan je helpen om je emoties te verwerken en patronen te herkennen.Ā Probeer tekenen, schilderen, muziek maken, of andere creatieve activiteiten om je emoties te uiten.Ā Oefen diepe ademhaling, meditatie of yoga om stress en angst te verminderen.Ā Doe regelmatig aan lichaamsbeweging, zoals wandelen, fietsen of sporten. Dit kan je stemming verbeteren en stress verlichten.Ā Probeer open en eerlijk met je ouders te praten over hoe je je voelt, maar kies een rustig moment wanneer ze minder gestrest zijn.Ā Als praten moeilijk is, overweeg dan om je gevoelens in een brief te schrijven aan je ouders. Dit kan hen helpen om je beter te begrijpen zonder een directe confrontatie.Ā 

Vraag een vertrouwde volwassene, zoals een familielid, therapeut of schoolmentor, om je te helpen communiceren met je ouders.Ā Houd een consistente dagelijkse routine aan om je dagen voorspelbaar te maken en stress te verminderen.Ā Neem regelmatig pauzes gedurende de dag om te ontspannen en jezelf te resetten.Ā Leer hoe je duidelijke grenzen kunt stellen met je familie om jezelf te beschermen tegen overbelasting.Ā Sluit je aan bij groepen voor jongeren die vergelijkbare ervaringen hebben. Dit kan je een gevoel van gemeenschap en steun geven.Ā Zoek hulp bij je school, zoals een counselor of mentor, die je kan begeleiden en ondersteunen.Ā Zorg ervoor dat je gezonde snacks bij de hand hebt, zodat je iets kunt eten als je de maaltijden overslaat.Ā Probeer vooruit te plannen wat je gaat eten en houd je aan een regelmatig eetpatroon.Ā Overweeg om met een diĆ«tist te praten die je kan helpen om een gebalanceerd dieet te volgen dat past bij jouw behoeften.Ā 

Werk aan het ontwikkelen van een positieve innerlijke dialoog. Herinner jezelf eraan dat je gevoelens geldig zijn en dat je aandacht verdient.Ā Begrijp dat het okĆ© is om hulp te vragen en dat je niet alles alleen hoeft te doen.Ā Zoek naar ondersteuningsbronnen voor je moeder, zoals therapiegroepen of hulplijnen voor mensen die mantelzorger zijn of zelf gezondheidsproblemen hebben.Ā Vraag een professional, zoals een therapeut of counselor, om te helpen bemiddelen in gesprekken tussen jou en je moeder.

Heel heel heel veel succes!!

xx

Reputatie 6
Badge +1

Hee, ik vind het heel vervelend voor je en wil je ten eerste heel veel sterkte wensen!
Het isĀ alĀ heel goed dat je naar de huisarts gaat, want dan kan je het iig kwijt bij iemand.Ā Het is heel lief dat je ook zo aan anderenĀ denkt maar jij hebt ook wel extra steun nodig als ik dit zo lees. Het is dus goed om hier met iemand over te praten, iemand die je vertrouwd, en je kan natuurlijk ook dingen zoeken voor afleiding. En het helpt ook misschien ookĀ om al je gedachtes op te schrijven en alles op een rijtje te zetten. Je zei ook dat je aan zelfbeschadiging deed/doet en dat kan dus ook zijn omdat je eigenlijk ā€œgezienā€ wil worden. Het is ook helemaal niet raar dat je naar wat aandacht zoekt, zoals je broer zei. Het is dan eigenlijk een schreeuw om hulp.

Veel sterte en ik hoop echt dat je je snel beter voelt!!! Heel veel liefs van mijĀ ā¤

Reputatie 6
Badge +2

Hey,

Het is allemaal opeensĀ heel veel.

Mijn vader heeftĀ deze ochtend, toen mijn moeder mijn jongste broer en zusjes naar school bracht, een zelfmoordpoging gedaan. Hij wilde naar beneden springen, maar iemand zag hem en die heeft de politie en andere hulpdiensten gewaarschuwd en mijn vader tegengehouden. Ik was toen ook onderweg naar school, maar ik werd het tweede uur gebeld (via de school, want wij mogen geen telefoon op school) en moest naar huis gaan.Ā 

Ik weet niet hoe ik kan uitleggen hoe het voelt, maar het is gewoon verschrikkelijk. Het voelt alsof ikĀ achtergelaten ben, maar ik wil onthouden dat dat niet zijn bedoeling was. En ik denk van mezelf dat ik iets fout gedaan heb. Ik krijg een schuldgevoel, ook al weet ik eigenlijk wel dat ik er niets aan kan doen.Ā 

Ik moet blij zijn dat hij het niet gedaan heeft, maar toch ā€¦ Hij wilde het en het voelt vreselijk en ik ben machteloos.

Mijn vader was eerst in het politiekantoor, tot mijn moeder hem ophaalde en dan ging hij meteen naar de psycholoog, daarna psychiater en toen is beslist dat hij in een soort psychiatrisch ziekenhuis wordt opgenomen. Hij is nu al niet meer thuis.Ā 

Ā 

Later vertelde mijn broer dat mijn vader opgenomen zou worden. Ik ging naar mijn moeder en ik had vergeten te kloppen. Ik weet nu wel zeker dat ze aan zelfbeschadiging doet. Ik heb haar betrapt.Ā 

Ik heb alles gedaan om te zorgen voor mijn jongste zusje, een mislukte poging tot afleiding.Ā 

Natuurlijk had mijn moeder mijn afspraak met de huisarts vergeten. Ik durfde er niet echt iets over te zeggen. Uiteindelijk zag ze het zelf wel, maar we zouden in elk geval te laat zijn. Mijn broers en zussen moesten dan ook allemaal mee (met de fiets, wij hebben geen auto). We waren dus wel wat te laat en na ons was er nog een afspraak. We hadden dus niet veel tijd en de huisarts heeft mij gewoon doorgestuurd naar een diƫtist en een psycholoog. Ik heb gevraagd over drinkvoeding, maar hij zei dat ik daar in elk geval niet meteen mee kon beginnen en dat ik het eerst met de diƫtist moet bespreken.

Nu gaat mijn moeder natuurlijk wel veel meer kijken naar hoeveel ik eet en het voelt alsof al mijn vrijheid nu weg is. Alle controle die ik had, is mij afgenomen en dat helpt niet echt met mijn gevoelens. En het geeft weer een beetje het gevoel alsof ik helemaal niet begrepen wordt.Ā Ā 

Natuurlijk wil ik wel beter worden, er gewoon van af zijn, maar ook een beetje niet (en daar voel ik mij schuldig over). Een beetje niet, want ik wil niet dat het mij afgenomen wordt.Ā Ik wil het niet, ik kan het niet.

Het is misschien gewoon niet het juiste moment.

De sfeer thuis is natuurlijk niet echt gezellig.

Ā 

Liefs, Salaam

Lieve Salaam,

Ik weet niet goed hoe ik hierop moet reagerenā€¦Ā Zo ontzettend heftig!!!

Misschien kan je bij je psycholoog noemen dat je moeder zelfbeschadiging doet? Ik snap als dat niet fijn voelt, maar dat is wel het besteā€¦Ā Zij heeft ook gewoon hulp nodig..

En die dietist zal als ze haar werk goed doet gewoon meteen drinkvoeding voorschrijven hoor, dat deed ze bij mij ook. Dat gaat gewoon het snelst en het belangrijkste is dat je nu op gewicht komt. Weer goed gaan eten kan daarna nog in stapjes, dat is ook heel erg belangrijk, maar heeft niet de prioriteit.

Heel veel liefs en sterkte!!! Sorry dat ik hier niet goed op kan reageren..

Reputatie 7
Badge +4

As-salamu alaykum Lieve @SalaamĀ ,

Dit is voor jou als steun, Surah Ash-Sharh

Hebben Wij niet jouw borst verruim?

En Wij hebben jouw last van je weggenomen,

Die jouw rug belastte.

En Wij hebben jouw roem verhoogd.

Voorwaar, zo komt met de moeilijkeid de verlichting.

Voorwaar, met de moeilijkheid komt de verlichting.

Wanneer jij dan een taak volbracht hebt, streef dan (verder).

En richt jouw verlangen tot jouw Heer.

Het is een grote test, eentje die veel geduld vraagt. Ik kan me niet voorstellen hoe je je voelt, maar weet dat Allah swt altijd met jou isšŸ˜Š. Een betere vriend kan je niet wensen. Maak veel dua voor jezelf, voor je ouders en voor je broers en zussenšŸ¤². Ik sta je bij en zal ook dua maken. Moge Allah jou lasten verlichten, Ameen. Moge Allah jouw familie zegenen met gunsten, Ameen. Moge Allah jou en jouw familie sterker en Ć©Ć©n maken, Ameen.

Weet dat diamanten gevormd worden onder de grootste druk.Ā 

Heel veel liefs,

Salam

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @SalaamĀ 

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit inĀ een nogal lastige situatie zien we. Jouw vader en moeder hebben mentale en emotionele problemen. Zelf heb je ook problemen met sh en met eten. Dat is nogal wat!

Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wilĀ delen of samen met de Kindertelefoon wilĀ kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Ā 

Mariska (De Kindertelefoon)Ā 

Ā 

Reputatie 7
Badge +4

Hey @SalaamĀ 

Hoe gaat het nu met je? Wat is de situatie? Laat je nog wat van je horenšŸ˜Š

Liefs,

Andere Salam :)

Reputatie 7
Badge +4

Ohhw, @SalaamĀ , ik maak me zorgen, kan je een update geven?

Zorgelijke groeten,

Salam

Reputatie 6
Badge +2

Hoi,Ā 

Ja, @SalamĀ hier is even een update:Ā 

Het is thuis weer redelijk normaal, alleen is mijn vader niet thuis. We kunnen hem om de twee dagen anderhalf uur bezoeken, in elk geval mijn moeder, meestal kunnen we niet allemaal mee, omdat hij daar te veel stress door zou kunnen krijgen.Ā 

Ik merk wel dat, nu ik geen school meer heb, ik wat structuur mis. De dagen zijn chaotisch, en ik kan me vooral minder mezelf motiveren om dingen te doen.Ā 

Ik was vorige week een tijdje bij mijn tante. Ik heb daar ook blijven slapen enz. Verder help ik vooral met het huishouden en de tuin en de velden van deĀ buren enzoverder. Ik woon op het platteland, weet je, er is op dit moment echt wel wat te doen.Ā 

Met mij gaat het wel okĆ©, maar niet geweldig. Ik voel zelf dat ik minder geniet van het werk buiten dan eerst. Ik heb er veel minder zin in, maar komt wel goed hoor! Ik ga binnenkort op een soort ā€˜gemeentelijke kampā€™ / dagopvang. Daar heb ik echt geen zin in, maar misschien is het juist goed. Dan heeft mijn moeder wat meer rust ;)

Liefs, Salaam

Reageer