Vraag

Mijn Tante Manipuleert Mijn Oma

  • 16 August 2019
  • 4 reacties
  • 163 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
De titel klinkt super vaag, dat weet ik. Maar ik kan even niets beters bedenken.

In mijn vorige topic legde ik uit dat mijn tante mij haat. Ze laat maar al te graag weten dat ze me niet mag. Maar nu is ze toch wat te ver gegaan. Ze bood een week geleden weer aan om op te ruimen. En dit keer zijn er weer dingen weg. Zij heeft die voorwerpen niet, maar ik ben ervan overtuigd dat het niet meer in mijn oma haar huis ligt: foto's van mij en mijn ouders.

Naast de bank stond een klein tafeltje. Daarop stonden foto's van mijn ouders en mij, en een van mij apart. Verder waren er wel 7 of 8 foto's van mijn nichtjes en ook nog 2 van mijn tante en oom. En toch waren die foto's van mij te veel. Mijn tante heeft die weggehaald met als excuus dat die lijstjes niet bij de andere lijstjes pasten. Het zijn allemaal simpele bruine lijstjes, dus hoe kunnen ze niet passen? Ik vind het echt super vaag.

Ook ging ze klagen over het feit dat er een trouwfoto van mijn ouders op de schouw staat. Die van haar staat er ook, maar dat is niet goed genoeg. Mijn opa en oma hebben nu nieuwe meubels, en daarom zei mijn tante: "De oude dingen moeten ook echt weg. Je kunt niet alles houden." Toen ze dat zei, wees ze naar de trouwfoto van mijn ouders. Het gesprek erna ging als volgt:

Ik: Hoe bedoel je dat?

Tante: Die foto is oud. Die moet weg.

Ik: Volgens mij gaat het er gewoon om dat jij er niet op staat, niet over dat de foto "oud" is.

Tante: Die foto past hier gewoon niet meer.

Ik: Je mag het eerlijk zeggen hoor. De foto van mijn ouders is niet goed genoeg om naast jouw foto te staan.

Tante: Doe normaal!

Vervolgens dreigde ze om mij weg te sturen UIT MIJN OMA HAAR HUIS. Ik pakte toen boos mijn tas en heb die op de bagagedrager van mijn fiets gedaan. Mijn oma heeft de conversatie niet gehoord omdat ze toen thee aan het zetten was, en zij schrok dus ook. Ik vond het lullig voor haar, en besloot toen om toch maar te blijven. Mijn tante kon het toen niet laten om nog een nare opmerking te maken.

"Je verwent haar veel te veel. Daar worden kinderen arrogant van."

WTF dacht ik toen. Hoezo ben ik arrogant? Zij zit toch zo te paaien bij oma om alle bewijzen van mijn bestaan te verwijderen uit het huis? Ik zou nooit tegen oma zeggen dat ze de foto's van mijn tante weg moet doen. Mijn tante hoort bij de familie. Maar mijn tante ziet mij overduidelijk niet als familielid. Later stelde mijn tante voor om een familiefoto te nemen.

"Dan heb je de familie op de foto. Dan staan de meisjes ook weer eens op een foto."

Alleen haar gezin met oma en opa op de foto. Wij horen daar niet bij. Ik weet dondersgoed dat ze dát met die opmerking bedoelde. Oma had niets door.

Wat moet ik hiermee? Oma heeft het volgens mij niet echt door, en ik wil haar ook niet verdrietig maken, maar ik vind het wel naar. Mijn oma laat zich te veel beïnvloeden en ik maak me zorgen over haar. Als ze iets doet voor mijn tante, doet ze dat meer zodat mijn tante geen nare opmerkingen gaat maken.

4 reacties

Hey,

Dit gaat te ver, en ik denk dat je oma wel iets weet, en zeker hulp zoekt casu quo hulp nodig heeft. Ouderen zijn over het algemeen wijzer, dan je zou denken en misschien wacht ze echt op jouw hulp. Praat er met haar over als je tante ver weg is. Wie weet doet ze alleen dat ze niks door hebt.

Voor het stelen, kun je ook naar de politie gaan, maar informeer eerst je oma. Denk je dat zo'n oude ziel al jouw informatie kan opnemen? Wees rustig en kalm voor je oma.

Groetjes,

Geen_Naam
Ik ben zeker niet gemeen of naar tegenover mijn oma. Ik kan het beste met haar van de hele familie. Daarom vind ik het ook belangrijk dat mijn oma in gaat zien dat ze gemanipuleerd wordt.
Hey MissyAnoniem,

Dit is een hele nare situatie waar ik mij ook wel een beetje in kan vinden, of in ieder geval een beetje mee kan inleven. Ik heb je vorige topic niet gelezen maar wellicht dat ik wel iets kan betekenen voor je.

Het is belangrijk dat je blijft praten, en nee je bent niet arrogant, je zegt waar het op staat, hoe het op jou aankomt. Je zou misschien wel een gesprek aan kunnen gaan met je oma.

"hey oma, kan ik donderdag middag langs komen om met je te praten? Er zit mij iets dwars en ik wil het eerst graag met jou alleen bespreken."

Misschien kun jeook praten met een van je ouders? Oudere broer/zus? Ik benoem even iets.
Dan zou je kunnen bespreken of er misschien iets is gebeurt waardoor je tante zo reageert. Zoals jeverteld heeft ze volgensmij niet per se de pis op jou, maar ook op je ouders misschien, vanwege de trouwfoto's die ze niet erbij wilden hebben. Het is het huis van je oma, zij heeft daar zelf het zeggen over mag ik hopen, en niet alleen je tante.

Ik weet niet of ik je hiermee help, ik wens je in ieder geval heel veel geluk toe, in de hoop dat het allemaal goed komt.
Ik ben zeker niet gemeen of naar tegenover mijn oma. Ik kan het beste met haar van de hele familie. Daarom vind ik het ook belangrijk dat mijn oma in gaat zien dat ze gemanipuleerd wordt.
Heb je gedaan of ga je doen wat ik je adviseerde?

Reageer