mijn ouders zijn boos

  • 8 April 2019
  • 2 reacties
  • 135 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi mede mensen

Oké ff het verhaal k ben 13 jaar oud en k heb heel vaak een grote mond naar mijn ouders. In mijn leeftijd s dat wel normaal denk k. Dus k heb een grote mond soms alleen dat komt omdat k denk k hun ff te vaak tegenspreek oké k snap dat. Maar k heb dus sinds kort dyslexie en dat vinden ze ook raar en zeggen ja het komt omdat je zo lui bent. K heb dit wel vaker met andere mensen gesproken over dit alleen idk wat andere mensen er van vinden. En uhh mijn school prestaties zijn niet zo goed maar dat doet er niet toe. Het kan ook daar door zijn maar jha. En ze willen doordat mijn schoolprestaties slecht zijn willen ze me van judo afhalen en jha das k*t want judo is gwn het leukste wat er s

xxx
iemand

2 reacties

Hey!

Begrijp ik het goed, dat je dus tips vraagt over hoe je je ouders kunt overtuigen op judo te mogen blijven?

Je zegt dat je sinds kort dyslexie hebt. Dyslexie is niet iets wat je plotseling krijgt, je bent er mee geboren. Ik vraag me dus af als je sinds kort de diagnose dyslexie hebt, of dat je gewoon sinds kort problemen hebt met spelling en dergelijke meer?
Als je effectief de diagnose dyslexie hebt dan zal de persoon die dit vastgesteld heeft jou ouders hier wel uitleg rond kunnen geven, en hen kunnen vertellen dat dyslexie niets met luiheid te maken heeft.

Je schoolprestaties zijn niet al te best, dat kan een gevolg zijn van dyslexie, of doordat je gewoon de leerstof niet goed begrijpt of dat je eigenlijk geen zin hebt om je best te doen.
Als jij het gevoel hebt dat je wel gewoon je best doet, maar het toch niet lukt, dan kun je best eens praten met je mentor, een leerlingenbegeleider of een vakleerkracht van een vak waar je moeite mee hebt. Deze personen kunnen je tips meegeven over hoe je efficiënter en beter kunt leren. Op die manier zul jij waarschijnlijk ook beter resultaten halen.

Je zegt dat je vaak een nogal grote mond naar je ouders toe hebt. Je hebt gelijk dat veel pubers dat wel eens hebben, maar dat wil niet zeggen dat je het daarom zomaar moet doen. Je kunt je eens proberen te verplaatsen in hoe dat voor jouw ouders is, op die manier zul je sneller beseffen dat je er toch wat meer op moet gaan letten. Het is ook nooit verkeerd om achteraf te zeggen aan je ouders dat je er spijt van hebt dat je nogal onbeleefd was.

Je wilt graag dat je ouders jou judo laten voortdoen. Ik denk dat het al een goed begin is om wat vaker vriendelijk proberen te zijn zoals ik hierboven al beschreef. Op die manier zullen jouw ouders meer zin hebben om jou iets te geven wat je graag wilt. Als ze jou steeds op een onbeleefde manier zien zullen ze minder geneigd zijn om toe te geven aan jouw wensen. Ook als je schoolresultaten verbeteren (zie bovenstaande tips) is er veel kans dat ze je op judo zullen laten. Als je je best doet en je schoolresultaten toch niet verbeteren, dan kun je hun wel al tonen, door middel van voorbereidingen, dat je wel effectief je best hebt gedaan.
Je kunt je ouders ook vertellen hoe belangrijk judo voor jou is, en dat je hen heel danbaar zou zijn als ze jou er op laten.

Groetjes
Lot
Hey,

Laat je ouders duidelijk merken dat Judo echt belangrijk voor je is.
Doe je veel voor school? Zoja, zeg dan ook gewoon eerlijk tegen je ouders dat je echt je best doet.
zo niet, ga dan even je best doen. Jij blij, je ouders blij.

Dyslexie is wel heel vervelend, kan je op school iets overleggen zodat je extra tijd krijgt voor toetsen? Dan kan je iets rustiger lezen, misschien gaat het daardoor beter.

liefs,
Xxjee

Reageer