Vraag

mijn ouders zijn alcoholisten

  • 19 January 2021
  • 1 reactie
  • 118 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Heyy

Ik ben Nathalie en ben 18 jaar.

Mijn ouders drinken iedere dag bier en ik zou niet eens weten hoeveel. Soms beginnen ze om 1 uur al met drinken. Ik zit er al een hele tijd mee en heb het dus voor de eerste keer tegen iemand gezegd die ik vertrouw. Mijn vriend weet dus dat ik er echt mee zit. Laatst was hij bij mij, we waren een filmpje aan het kijken boven en ging even naar beneden om wat drinken te pakken. En toen zaten ze al weer aan het bier. Ik had er wat van gezegd en de rest van de dag (zover ik weet, want was ook heel even weg van huis) hadden ze geen bier meer gedronken. De volgende dag had mijn moeder stiekem een biertje gepakt in de middag en in de avond dronk ze een biertje. Mijn vader had er 3 op maar die begon pas om 5 uur wat ik ook niet van hem gewend ben. 

 

Ik ben alleen bang dat ze op een gegeven moment denken van ik maak zelf wel uit wat ik drink het is mijn lichaam ( vooral als ze er moeite mee gaan krijgen) er ligt genoeg drinken bij ons in de kelder waar geen alcohol in zit, maar ze drinken alleen maar dat. Ook ben ik er gewoon klaar mee dat wanneer mijn vriend binnen komt bij mij thuis dat hij flesjes bier ziet staan op tafel... elke keer. Ik word er zo boos van dat ik af en toe gewoon de neiging heb om iets naar hun kop te gooien…

 

Sorry voor het extreem lange verhaal, maar wilde dit gewoon even kwijt. Heeft er iemand tips/ ervaring?

Alvast bedankt!

 


1 reactie

Reputatie 5
Badge +6

Hoihoi, 

Mijn moeder is christelijk, dus drinkt ze bijna geen loze alcohol, dus ik heb geen ervaring, maar wel wat tips:

 

2. Wat kan je doen en wat doe je beter niet ?

 

  • Je hoeft je niet steeds af te vragen of jij enige schuld hebt aan het drinken van vader of moeder. Zelfs al zouden ze dat zelf beweren. Degene die drinkt is daar verantwoordelijk voor, jij niet!
  • Je kan een ouder niet helpen om te stoppen met drinken. Je vader of moeder zal dat zelf moeten beslissen.
  • Probeer zeker om voor jezelf te zorgen en aan jezelf te denken. Blijf de dingen doen die je graag doet, sluit je niet op.
  • Als je vindt dat er te weinig aandacht voor jou is of wanneer je veel last hebt van de problemen thuis, probeer daar dan over te praten met de ouder die niet te veel drinkt. Deze ouder is soms zoveel bezig met de problemen van zijn of haar partner, dat de kinderen wat 'vergeten' worden. Meestal is dat niet de bedoeling, maar gebeurt het zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Laat je horen.
  • Praat over de moeilijkheden thuis met iemand die je vertrouwt. Dit betekent niet dat je je ouders verraadt, het betekent dat je voor jezelf zorgt. Je kan een volwassene kiezen die je misschien kan helpen om met je ouders te praten. Bijvoorbeeld een grootouder, een oom of tante, een oudere broer of zus, enz.
  • Als je met de drinkende ouder wil praten over de problemen, doe dat dan alleen als die nuchter is.
  • Als ze er voor open staan, dan kan je ook rechtstreeks aan je ouders vertellen waar je het moeilijk mee hebt en hoe je je voelt.

https://www.alcoholhulp.be/kinderen-van-overmatige-alcoholgebruikers
 

Dus als ik jou was zou ik mezelf niet er al te druk om maken, je kan wel gewoon zeggen dat jij je ervoor schaamt en dat je wilt dat ze stoppen, zoals je al zij dronken je ouders opeens wat minder toen jij het opeens aangaf, dus ja, groetjez,

-flopflop13 

Reageer