Skip to main content

Mijn ouders worden om alles kwaad

• April 9, 2025
  • 4 reacties
  • 118 Bekeken

anoniempje.008
Forum|alt.badge.img

Ik weet oprecht niet waar ik moet beginnen, doordat het zoveel is. Mijn ouders zijn het ene moment hartstikke lief en aardig. Maar op het andere moment schreeuwen ze alleen maar tegen mij. Je bent nutteloos, dom kutkind, je kunt niks, hoe kun je zo dom zijn, ik heb het je al zo vaak vertelt, waarom kan je niet eens als een normaal kind gedragen ect… Ik ben er echt spuugzat mee. Ze zitten dagelijks alsmaar negativiteit te dumpen op mij alsof ik helemaal niks kan en waard ben. 

Op school heb ik het ook niet veel beter. Niemand in mijn klas lijkt met mij op te willen trekken omdat ik te weinig praat/awkward ben (ik heb faalangst en ben van nature awkward) en omdat er natuurlijk veel '’leukere'’ mensen zijn dan ik. Ik heb wel andere vrienden, maar zij zitten in andere klassen en zie ik hen alleen tijdens de pauzes. 

Mijn ouders lopen daadwerkelijk over ALLES te zeiken. Over mijn huiswerk, hoe snel ik eet, mijn vrienden, mijn hobby's(?!), gezondheid, op mijn telefoon zitten, niet de afwas doen… Ik kan een hele lijst opnoemen. Ja, misschien moet ik niet elke dag treuzelend uit bed komen, waardoor ik telkens te laat op school aan kom. Maar dat komt omdat ik er tegen op kijk om naar school te gaan doordat ik niemand heb. Ja, ze hebben gelijk over alle slechte gewoontes die ik heb, maar ik vind het gewoon zo kut en vermoeiend om alsmaar het geschreeuw en gescheld aan te horen. 

Wanneer ik met hun een gesprek probeer aan te gaan en probeer uit te leggen dat ik gewoon niet meer lekker in mijn vel zit door al deze omstandigheden, zeggen ze vervolgens dat het al. Mijn. Schuld. Is. Ik heb nooit gevraagd om kritiek te geven, maar begrip en hulp. Toch is dit het antwoord dat ik krijg van hen. 

Wat kan ik doen? Ik wil niet naar een pleeggezin ofzo, ik wil gewoon dat ze normaal kunnen zijn. Het is net alsof er een gigantische rots op mijn rug zit en dat iedereen alleen maar meer gewicht erop zet. Heeft iemand tips voor mij?

4 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • April 9, 2025

Hey! Wat vervelend dat je dit allemaal meemaakt en het klinkt echt oneerlijk ook! Misschien kun je voor een goed advies de Kindertelefoon eens bellen: https://www.kindertelefoon.nl/bellen zij kunnen je heel goed helpen met wat je kunt doen en wat verstandig is. Ik hoop dat je er dan uit komt met je ouders en misschien kun je bij een leuke sport of vereniging gaan waar je aardige en leuke mensen ontmoet.  Die dezelfde interesses hebben als jij en waar je gezellig en vriendelijk mee kunt omgaan. He kunt er altijd even over nadenken! Liefs, Tover xxx 

• May 16, 2025

Het is echt veel zeg. Je hebt het duidelijk nodig om je hart te luchten. Dat is wel fijn hier maar als het heftig blijft of je er nog erg mee zit kan je ook in real life met iemand praten, dat helpt miss nog beter! Het is wel veel om in je eentje uit te komen vind ik.

heb je iemand?

anoniempje.008
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • June 17, 2025

Nee, ik wil eigenlijk liever niet dat mensen raar of slecht denken over mij doordat er dit speelt thuis. En ik ben ook bang dat het door vertelt wordt en helemaal escaleert tot iets gigantisch

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 7, 2025

Hoi ​@anoniempje.008 

Wat jij beschrijft is ontzettend heftig en het is heel begrijpelijk dat je je machteloos, uitgeput en alleen voelt. Het lijkt alsof je van alle kanten druk en negativiteit krijgt, van je ouders, van school, en van jezelf  en dat je nergens echt rust vindt. Thuis word je uitgescholden, gekleineerd en krijg je nauwelijks ruimte om te zijn wie je bent. Op school voel je je buitengesloten, omdat je wat stiller of meer terughoudend bent, en dat maakt het alleen maar moeilijker. Je probeert wel aan te geven dat je niet lekker in je vel zit, maar het lijkt alsof niemand echt luistert, en dat doet ontzettend pijn. Je ouders zouden je veilige plek moeten zijn, maar in plaats daarvan ben je continu op je hoede. Dat is niet jouw schuld. Echt niet. Emotionele mishandeling, want dat is wat dit is laat diepe sporen na en het maakt alles zwaarder.

Wat je nu doormaakt is veel om alleen te dragen, maar je hoeft dit niet alleen te blijven doen. Ook al wil je niet naar een pleeggezin, wat logisch is, betekent dat niet dat je geen hulp mag vragen. Je hebt juist iemand nodig die luistert, jou serieus neemt en je ondersteunt zonder meteen rigoureuze stappen te zetten als jij dat niet wil. Je kunt beginnen met kleine stapjes: praat met een vertrouwenspersoon op school, een mentor, of de zorgcoördinator. Je kunt ook anoniem chatten of bellen met organisaties zoals de Kindertelefoon of Mind Korrelatie. Je hoeft niet meteen alles te vertellen, begin gewoon met: “Thuis gaat het niet goed, ik trek het niet meer alleen.” Ook al voelt het alsof je ouders of klasgenoten je niet zien, er zijn wél mensen die je willen helpen, ook al ken je ze nu nog niet.

En zelfs al lijkt het nu alsof jij niks waard bent omdat anderen dat steeds zeggen: jij bent goed genoeg. Jij bent niet dom, niet nutteloos, niet raar. Jij probeert te overleven in een omgeving die niet veilig voelt. Dat je dat tot nu toe hebt volgehouden, zegt alles over jouw kracht. Je bent het waard om serieus genomen te worden, je bent het waard om op een fijne manier behandeld te worden, en je verdient het om je niet elke dag zo te moeten verdedigen voor wie je bent. Dus: blijf niet stil. Vertel het. Niet omdat jij fout zit, maar omdat jij hulp verdient. En er is hulp. Echt.

xx liefs Wolf 🐺