Vraag

Mijn ouders doen aan gaslighting

  • 6 October 2019
  • 1 reactie
  • 140 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Voor mensen die niet weten wat gaslighting is, gaslighting is dat je iemand zo manipiuleerd dat diegene aan zijn eigen ideeen emoties meningen en waarheden gaat twijfelen.

ik heb vandaag gerealiseerd dat mijn ouders mij gaslighten.
vandaag begon ik te praten en mijn moeder zuchtte heel hard. toen ik uiteindelijk vroeg waarom ze zuchtte ontkende ze het en zei ze dat ik tssen hun gesprek door praatte , wat niet waar is want ik was mijn vader in gesprek. ook deed mijn vader het die ochtend.
hij was mijn gordijn roede aan het ophangen en hij deed heel chagerijnig tegen mij, toen werd hij boos en zij hij dat hij al drie keer had gezecht dat ik weg moest omdat ik in de weg zat, maar ik heb het geen enkele keer gehoord.

dit gebeurd ontzettend vaak. ik dacht dat het aan mij lag dus ik gaf mezelf de schuld. maar dat is ist het effect van gaslighting
Ik weet niet wat ik moet doen.

1 reactie

Dat is bijzonder. Een goede vriendin van mij (ik heb haar in meerdere reacties genoemd) had ook ouders die aan gaslighting deden, als ik zo naar jouw definitie kijk. Haar ouders deden eerst gezellig, en dan werden ze opeens heel boos en beweerden ze dat ze al vijf keer hadden gezegd dat ze even alleen wilden zijn. Zo hebben ze ook een paar keer een kleine woede-uitbarsting naar mij toe gehad. Hoewel ik de term in zichzelf niet kende, weet ik wel dat het bestaat en hoe het er ongeveer aan toegaat als iemand je gaslight.

Ik denk dat je gewoon rustig moet blijven en niet terug moet gaan schreeuwen. Je ouders zullen hier waarschijnlijk een manier in vinden om jou nog te kunnen straffen. Ga in plaats daarvan eens een gesprek aan wanneer de gemoederen weer wat gekalmeerd zijn, of als er überhaupt nog niets gebeurd is.

Reageer