Vraag

Mijn ouders behandelen mij als een klein kind


Reputatie 1
Badge +1
  • Weet de weg
  • 30 reacties

Al sinds ik naar school ging behandelde mijn ouders mij alsof ik 5 jaar jonger was. Nu ben ik 14 en doen ze dat steeds meer. Elke dag dat ik weer iets ga doen doen mijn ouders weer alsof ik 10 ben en vragen ze waar ga je heen en met wie terwijl ik gewoon boodschappen ga doen bijvoorbeeld. Ik ga ook 2 uur eerder naar bed dan mijn leeftijdsgenoten. Ik heb er gewoon zo een hekel aan. Hoe moet ik mijn ouders laten merken dat ik geen kleuter meer ben maar een tiener meisje?


12 reacties

Ik snap je probleem maar je moet een paar dingen beseffen.  Je bent pas 14. Dat is jong. Nou zeg ik, je moet als een kleuter behandeld worden, we zijn beiden tieners, vinden we beiden kut, snap het. Maar je bent nogsteeds jong, daarom is het ook je ouders goed recht om te willen weten wat je doet en waar je heen gaat. Ze maken zich van nature zorgen, zelfs als er niks is. Want ze houden van je. En zij waren ook ooit tieners. Zij hebben ook domme dingen gedaan die jij uiteindelijk ook gaat doen. Maar ze willen je daarvan beschermen. Zolang dat nog kan. Je moet hun perspectief begrijpen. Waarom je dat als ouder doet. Respecteer het voor nu, zodat zij later jouw keuzes kunnen respecteren 

Reputatie 1
Badge +1

Ik snap je probleem maar je moet een paar dingen beseffen.  Je bent pas 14. Dat is jong. Nou zeg ik, je moet als een kleuter behandeld worden, we zijn beiden tieners, vinden we beiden kut, snap het. Maar je bent nogsteeds jong, daarom is het ook je ouders goed recht om te willen weten wat je doet en waar je heen gaat. Ze maken zich van nature zorgen, zelfs als er niks is. Want ze houden van je. En zij waren ook ooit tieners. Zij hebben ook domme dingen gedaan die jij uiteindelijk ook gaat doen. Maar ze willen je daarvan beschermen. Zolang dat nog kan. Je moet hun perspectief begrijpen. Waarom je dat als ouder doet. Respecteer het voor nu, zodat zij later jouw keuzes kunnen respecteren 

Nee je snapt het niet want zelfs als ze mij naar de winkels hebben gestuurd en ik ga weg dan vragen ze het. En ik mag echt een stuk minder dan mijn klasgenoten.

ik snap het dat je alles vervelend vind en dat van het slapen moet je met je ouders over praten maar ik snap het wel dat ze vragen waar je heen gaat want in deze wereld gebeuren er zoveel slechte dingen ik stuur altijd een appje als ik ergens ben gekomen ik ben een meisje en soms moet ik gewoon maatregelen nemen voor mijn veiligheid moet je eens weten hoeveel jongen mensen er worden onvoerd of verkracht en soms vermoord daar moet je je ouders in begrijpen je moet ze te gemoed komen en een goed gesprek met ze hebben en je moet je ook verantwoordelijk gedragen ga niet aan de drank of drugs ofso en zorg dat ze jou kunnen vertrouwen gedraag je volwassen en ga met ze praten over de dingen die jij wilt veranderen en luister naar hun dan luisteren ze ook naar jou.

Reputatie 1
Badge +1

Nogmaals: Ja dat weet ik en ik stuur ook altijd een appje maar ik ben zelf veel verstandiger dan andere kinderen zeggen mijn ouders. Dus en sowieso heb ik in mijn leven al veel meegemaakt en midden in de nacht heb ik wel eens rondgedwaald op straat meerdere malen en kijk ik ben er nog en ik leef nog.

 

Onnodige quote verwijderd i.v.m. overzichtelijkheid forum

Reputatie 1
Badge +1

Ik hoopte dat iemand mij met deze topic kon helpen maar niemand snapt het dus

Heyhoi @Sysy,

Je verteld in je topic dat je ouders je behandelen als een kleuter terwijl je inmiddels veertien bent.
Ze ondervragen je elke keer wanneer je ergens naartoe gaat. Ook moet je twee uur eerder in bed liggen vergeleken met je leeftijdsgenoten.

Dit is inderdaad erg vervelend en ik begrijp je irritaties. 
Jij hebt beschermende ouders die snel bezorgd worden. Verder zijn ze niet streng toch? Zeggen ze bijvoorbeeld dat je niet met je vriendinnen mag afspreken? Beperken ze het uitgaan en afspreken? Als die niet het geval is betekend het gewoon dat je ouders jou willen beschermen.

Ik weet natuurlijk niet hoe oud jou ouders ongeveer zijn, maar ik denk dat ze rond ze veertig zijn. Dat betekend dus dat je ouders zesentwintig jaar ouder zijn dan jij. Ze hebben dus veel meer ervaringen. Ze hebben veel dingen meegemaakt. Misschien wel erge dingen en daar willen ze jou voor beschermen. 

Het is best wel logisch dat ze je ondervragen wanneer je ergens naartoe gaat. Je bent nou eenmaal hun bloed eigen kind. Natuurlijk kunnen ouders ook te ver gaan. Net zoals ze je ondervragen als je alleen maar naar de supermarkt gaat. 
Ik vind eigenlijk ook dat het niet helemaal hun zaak is waar jij heen gaat en met wie. Natuurlijk is dit wel handig en veilig om te weten, maar het is erg vervelend als ze dit keer op keer vragen.

Dat je twee uur eerder naar bed moet vergeleken met je leeftijdsgenoten is ook irritant. 
Het beste wat je kan doen is met hun praten. Laat ze merken hoe vervelend je dit allemaal vind. Communicatie is erg belangrijk, terwijl veel mensen dit juist vermijden. Ga met ze in gesprek en benoem je irritaties. Vertel ze dat je het irritant vind dat ze je elke keer ondervragen wanneer je het huis verlaat. Vraag ze ook of je misschien wat later naar bed mag. Ga dus gewoon met ze in gesprek! 
Vergeet niet dat je ouders het beste met je voor hebben en je waarschijnlijk alleen maar willen beschermen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes nog! En laat je het me weten hoe het is gegaan?

Groetjes soyeonx.

Reputatie 1
Badge +1

Ja ze beperken mij met afspreken en ze hebben helemaal geen erge dingen meegemaakt. Door mijn ouders heb ik niet eens vrienden. Ze ondervragen me zelfs als ze weten dat ik naar school moet etc. Ik heb ook al meerdere malen met hun hierover gepraat maar dan zeggen ze dat is onze beslissing je moet niet zo tegen ons praten. 

 

Onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon i.v.m. overzichtelijkheid forum

Heyhoi @Sysy,

oh, dat is wel erg vervelend.
Het is erg jammer om te horen dat je door je ouders geen vrienden hebt.
Ik vind dat je ouders te ver gaan. Je ondervragen als je naar school gaat? Waar slaat dat nou weer op!
Wanneer je met ze in gesprek gaat antwoorden ze dat het hun beslissing is en dat je je er niet mee mag bemoeien. Dit werkt dus ook niet...

Misschien is dit niet de beste oplossing, maar het enige wat ik dan nog kan bedenken is om een beetje lullig met ze te spelen. Daar bedoel ik mee dat als je naar school gaat en ze vragen: “waar ga je heen?” (of iets in die richting) dan zeg je iets heel sarcastisch zoals: “naar de Efteling” en dan loop je weg. Of je zegt “naar school, waarheen denk je anders?” met zo’n geïrriteerde stem. Misschien als je dit blijft doen dan worden ze een beetje geïrriteerd en snappen ze de boodschap en dan stoppen ze misschien met jou te ondervragen.
Verder zijn mijn ideeën helaas op. Veel succes!

Groetjes soyeonx.
 

Reputatie 1
Badge +1

 -onnodige quote verwijderd-

Hay ik vindt dat je goede adviezen geeft. Tekst verwijderd door de Kindertelefoon, in strijd met forumregel 7.

Reputatie 2
Badge +1

Behandel hun ook als kleuters :kissing_heart:

Reputatie 1
Badge +1

Behandel hun ook als kleuters :kissing_heart:

Goed idee maar dan krijg ik zeker straf

Heyhoi @Sysy,

bedankt! Ik vind het fijn dat je iets hebt aan mijn advies.

Groetjes soyeonx.

Reageer