Beantwoord

Mijn Moeder Steelt Weer Geld

  • 10 October 2019
  • 1 reactie
  • 364 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik werk nu een twee maanden bij een supermarkt, en ik heb intussen ook een twee maandlonen van ongeveer 80 euro binnengehaald. Daar heb ik hooguit 40 euro van uitgegeven aan eigen gebruik. En toch is er de afgelopen maand meer dan 100 euro van mijn rekening gegaan. Bijna 200 zelfs. Ook van het geld wat ik voor mijn baan heb gespaard.

Daar kwam ik op een nare manier achter. Vorig weekend ging ik dus met mijn vriendje ergens eten. Die ochtend was ik mijn pasje al kwijt, en mijn moeder beweerde dat ik hem rond had laten slingeren, terwijl ik zeker weet dat ik mijn pasje altijd in mijn portemonnee heb zitten. Dat vond ik al raar, maar ik zei er maar niks van. Maar toen ik bij het restaurant zat en ik wilde betalen, gaf het machientje aan "Geen saldo". Ik was er ontzettend verbaasd over. Mijn vriendje wilde gelukkig even voorschieten, maar ik ging toch met een ontzettend naar gevoel naar huis.

Toen ik langs een pin automaat kwam, heb ik mijn saldo opgevraagd, en het was nog maar rond de 15 euro.

Eenmaal thuis vroeg ik aan mijn moeder of zij niet per ongeluk iets had gekocht met mijn pasje. Ze zei dat ze met haar eigen pasje een paar dagen daarvoor lingerie had gehaald. Ik vroeg haar om het bonnetje, en die had ze nog. Die liet ze aan mij zien, en dat bedrag komt ongeveer overeen met het bedrag dat van mijn rekening mist.

Ze heeft dus die lingerie met mijn pasje betaalt, en hoewel ze beweert dat het een ongeluk was, wil ze niets naar mijn rekening storten. Haar excuus is dat ze ook weleens wat voor mij betaalt. Maar dat doet ze nooit. Als ik iets nieuws wil hebben zoals kleding, schrijfspullen, een telefoonhoesje of wat dan ook, moet ik dat zelf financieren. Ik moet het in principe ook zelf betalen als ik met school een (verplicht) uitje heb, dus haar excuus vind ik bullshit.

Mijn vader beweert dat mijn moeder daar het recht op heeft. Het is volgens hem het geld van mijn moeder en niet van mij. Dat ik ervoor werk, kan ze niets schelen.

Wat kan ik hiertegen doen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 11 October 2019, 01:12

Bekijk origineel

1 reactie

Een belangrijk dingetje:
Hoe oud ben je?
Er is nogal een dingetje qua zeggenschap.
En staat deze rekening op jouw naam?
Dat kun je als het goed is nagaan bij jouw bank.

Ik baseer mijn reactie op dit artikel van Rtlnieuws.
En dit artikel is ook wel zo handig.
Ik ga er ook van uit dat de rekening op jouw naam staat.

Dit valt onder diefstal en je hebt recht op een schadevergoeding.
Immers is jouw moeders lingerie niet voor jou van belang.
Je kunt die uitgaven toch zien op je bank account?

Laat hen weten dat het absoluut niet toegestaan is om zomaar aan jouw geld te komen.
Zij hebben het aan jou gegeven of jij hebt het als loon gekregen.
Vanaf dat moment ben jij eigenaar van dat geld.

Bespreek dit eens met een ander familielid, zoals een oom of tante.
Zij kennen jouw ouders en staan op hetzelfde niveau.
Laat hen duidelijk maken dat zij dit niet mogen doen en dat zij het geld moeten terugstorten.

Hoe komt het eigenlijk dat jouw moeder een aankoop van 200 euro heeft kunnen doen?
Daarvoor heeft ze je pincode of wachtwoord nodig, wat je nooit aan iemand anders zou moeten geven.
Verander je wachtwoord en/of vraag aan jouw bank om je pinpas te blokkeren.

Het is misschien mogelijk om via jouw bank het geld terug te krijgen, maar dat is je allerlaatste optie, omdat het onwaarschijnlijk is.

Oftewel:
  • Bespreek dit met vrienden en een familielid
  • Geef zelf aan dat dit echt mag en vraag of ze het terug willen geven
  • Als dat niet werkt, dan schakel je de hulp van een familielid in en laat hen duidelijk zijn dat dit niet legaal is
  • Regel met je bank dat dit niet meer mogelijk is door wachtwoorden te veranderen

Reageer