Vraag

Mijn moeder probeert "streng" te zijn en luistert niet meer naar me.

  • 16 August 2023
  • 1 reactie
  • 55 Bekeken

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb steeds vaker door dat mijn moeder probeert boos te doen of probeert regels toe te voegen om ons een soort van bang te maken? Ik snap slecht wat ze hier mee wilt bereiken. En ik vind het lastig om uit te leggen. 

Het zit zo: door wat gedoe thuis hebben we nu thuis hulp. Het hele gezin is er mee betrokken zodat het thuis beter gaat. Maar mijn moeder luistert slecht naar het advies van de mevrouw van thuis hulp (laten we haar H noemen). Vorige week vrijdag kwam een H langs om regels te bespreken. Eerder die week waren mijn moeder en haar man (P) ook al langs geweest bij het kantoor van H

H zei "je moeder en P wouden al meteen veel regels toepassen. Ik heb daarom gezegd dat ze het rustig aan moeten doen met de regels. Daarom gaan we er nu ook maar 1 vandaag toepassen". De regel die in was gegaan was:  voor half 11 de hond doen op vakantie dagen en weekenden. Op school dagen voordat je naar school gaat. 

Dat gaat nu goed enzo. H zei dat ze volgende week vrijdag (Nu deze week vrijdag) weer langs zou komen om te zien hoe het nu gaat.

Alleen nu is er wat vandaag gebeurt. 

Ik ging wat eten en m'n moeder kijkt me aan. Ze ziet er boos uit. Ze zegt "je mag het nu wel opruimen". Ik weet niet waar ze het over heeft. Ik was nog aan het eten en had niet ofzo iets achter gelaten of geknoeid. Ze zag mn verwaring en zei "je bord en beker". Ik zat cornflakes te eten in een bakje dus is zeg "Ik heb geen bord gebruikt". "Die van gister. Je bord en beker. Ruim het op". 

Voor wat extra informatie:

Ik was de dag ervoor in slaap gedonderd om 4 - 5 uur smiddags en was sinds dien niet meer wakker geworden dus ik had die middag mijn bord en beker op tafel gelaten. De rede dat ik het daar had gelaten was omdat ik nog een broodje wou pakken nadat ik een half uurtje ging lezen. 

Mijn moeder roept iets zoals "Ik heb het er gister zo gelaten zodat je het zou opruimen. Ik zweer het. Ik ga ervoor zorgen dat jullie allemaal je eigen kleur borden krijgen want ik heb ga die rotzooi niet meer opruimen." Ik snap dat ze het niet wou opruimen maar dit vond ik een beetje kleuterachtig. Plus ze mag geen nieuwe regels toevoegen zonder overleg van thuis hulp. Ik vertel mijn moeder dan ook dat ze dat toch niet mag doen van H. 

Ik loop naar boven om sokken op te halen en vergat mijn bord van de dag ervoor op te ruimen. Mijn moeder schreeuwt: JE BORD. Ik roep terug: doe ik zo, ik moet sokken pakken voor K (K is mijn hond. Ik moest haar nog uitlaten).  Ze schreeuwt terug: JE MAG HET NU OOK GAAN AFWASSEN. Ik roep terug dat ik dat echt niet ga doen. Ik voelde me toen best geïrriteerd want ik vond de manier dat ze vanuit de woonkamer helemaal naar boven zat te schreeuwen + me probeerde te irriteren door te zeggen dat ik het nu moest afwassen mega kleuterachtig. Toen zei ze iets zoals "Dan overleef je het hier toch niet" 

Ik denk nu echt nadat dit allemaal gebeurt is: wat moet ik hier mee. Dit is dan de meest recente instantie dat dit gebeurt is en ze doet dit vaker maar toch. 

Letterlijk thuis hulp zegt dat ze geen nieuwe regels mag toevoegen en dat ze het rustig aan moet doen. Zij besluit dan ineens: laten we het lekker anders doen. Dat is niet hoe het werkt. Waarom zou ik nog die kut hond doen en met elke sessie thuis hulp er nog bij zijn als dit is wat er gebeurt? Als ze gewoon negeert wat er afgesproken is?

Ik kan haar niet eens vertellen dat ik het niet oké vind wat ze zegt want dan gaat ze helemaal flippen en eigenlijk dit doen maar dan 10 keer zo erg. 

 

Ik weet nu niet wat ik moet doen. Ik wil haar het liefst een mep geven en tegen haar schreeuwen maar dat gaat niks veranderen. Ook rustig proberen erover te praten gaat niks veranderen. In beide gevallen wordt ze boos. Ik wil gewoon dat ze weet dat dit niet oké is. 


1 reactie

Reputatie 3
Badge

wat een kut situatie zeg.. wat lastig allemaal. misschien kun je met H praten over dit extreem onbenodige gedrag van je moeder. het spijt me zo dat je dit moet mee maken. die boosheid/geïrriteerd zijn snap ik wel hoor, maar zoals je al zegt en verteld dat heeft toch geen nut. misschien voelt het voor je dat je nooit wat goed kan doen doordat ze overal boos van word. maar vergeet nooit dat jou moeder hier verkeerd bezig is. ze zou zelf toch jou bord en beker kunnen opruimen? als ze ziet dat je zo moe bent? waarschijnlijk heb je al met H gepraat hierover. maar probeer het opnieuw, en als dat niets verbeterd kun je altijd meer gaan pushen, bij H, dat het gewoon abnormaal gedrag is. heel veel sterkte roxie!!! je bent een prachtig mens en jij mag er zijn. jij bent belangrijk en waardig. 

Reageer