Mijn moeder merkt niet dat ik al 13 ben

  • 29 August 2023
  • 12 reacties
  • 294 Bekeken

Reputatie 7
Badge +11

Ik ben net weer begonnen op school. Nieuwe klas, tenminste de helft is anders dan vorig jaar, nieuwe mentor en nieuwe docenten voor elk vak.

Ik zit in de eerste echte lesweek, en het is weer flink wennen met al het huiswerk en hoeveel het van me vraagt. Daardoor ben ik 's middags vaak moe na school, en ben ik wat kortaf en wil gewoon even iets van een uurtje op mijn kamer zitten.

Ik heb tot een paar weken geleden vaak hetzelfde gedrag gehad, maar dan de hele dag door. Ik deed weinig met het gezin en zat liever alleen op mijn kamer.

Het gaat nu gewoon weer goed, maar mijn moeder denkt nu dat het weer slecht gaat met mij, ookal is het maar 1 dag. 

Ik wilde gewoon even alleen op mijn kamer gaan lezen of iets doen, maar zij gaat gelijk helemaal boos worden, wil dat ik mijn laptop en telefoon inlever, terwijl ik die gebruikte voor muziek. 

Ik moest ook nog huiswerk maken, en ik had besloten om dat na het hoofdstuk te gaan doen. Het is op mijn laptop, en mijn zusje is beneden op de tv. Ik wil niet afgeleid worden, dus ik besluit boven, op mijn kamer te gaan zitten.

Mijn moeder vindt dat ik beneden moet zitten, want ze wil per se dat ze mee kan kijken. Ze is zegt dat ze denkt dat ik met iemand stiekem op mijn laptop zit te chatten, dat is niet waar, en ik snap niet waar ze dat vandaan haalt. Maar ik zeg dat ik niet afgeleid wil worden, dus ik blijf boven.

Ze loopt gewoon naar boven, gaat naast me zitten en kijkt hoe ik mijn huiswerk maakt. Wat ik erg irritant vind, want ik vind het niet fijn om op mijn vingers gekeken te worden.

Van elke site die ik open, vraagt ze wat het is, of het wel bij het huiswerk hoort en dat soort dingen.

Ik krijg totaal geen ruimte en ik vind dat erg irritant.

Ik vind het fijner als mijn vader thuis is, want hij vind het wel prima, laat me mijn me-time hebben en spreekt gewoon een tijd af dat ik weer even meedoe met de rest.

 

Mijn moeder heeft niet door dat ik het vervelend vind en dat ik mijn eigen dingen kan regelen. Ik vind het erg irritant en word er steeds bozer van, waardoor ik me nog meer terugtrek.

 

Iemand ervaring?

Bedankt voor het lezen! 

 

M.


12 reacties

Reputatie 7
Badge +9

geef je moeder een woordenboek. dan kan ze het woord privacy opzoeken🤣

ik heb er ook last van. een moeder die perse moet weten wat je doet. probeer aftesperken dat ze om 3 redenen naar je kamer komt

  1. als er iets is zoals brand
  2. als je moet komen eten
  3. om eten te brengen

als ze zich er niet aan houd dan maak je gewoon geen huiswerk en dan mag je moeder aan school uitleggen waarom je geen huiswerk maakt.

Reputatie 4
Badge

Dit lijkt me heel vervelend..

Maar het lijkt me een goed plan als je gewoon een rustig gesprek hebt met je moeder dat je dan aangeeft op een rustige manier dat je graag wat meer privacy zou willen hebben en minder gecontroleerd worden.

Ik denk dat het best is dat je wel een paar voorbeeldjes geeft maar ook weer niet teveel, want dan gaat je moeder misschien denken dat ze alles fout doet en zich daardoor heel slecht voelt.

Veel succes!

Groetjes anoniem789

Reputatie 7
Badge +12

Heyy @Natureflower ,

Wat vervelend voor je! Fijn dat je vader je wel gewoon lekker even op jezelf laat zijn. Ik vind dat hij dat goed aanpakt. Misschien je een keer zeggen tegen je moeder dat je vader dat op die manier doet, en dat je dat prettiger vind en dat dat ook meer aan voelt dat je echt vertrouwd wordt met je huiswerk, dus of je moeder dat ook een keer wilt proberen. En dat het anders jou juist alleen maar een vervelend gevoel geeft en dat dat juist niet helpt.

-OnlyMe

Reputatie 7
Badge +11

Bedankt allemaal voor de reacties!

 

Mijn moeder moet vanavond werken, dus ik ben weer eventjes vrij :)

Ik ben aan het kijken wat ik kan doen, en heel erg bedankt voor de tips!

 

Ik weet niet wat ik nog meer moet zeggen.

 

Byebye

Reputatie 5
Badge +4

Hey!

Zoals hierboven al werd gezegd door de meeste mensen is een rustig een gesprek aangaan met jou moeder en laten weten hoe je voelde en dat het goed gaat en dat je tijdens je huiswerk af en toe niet gestoord wilt worden. Hopelijk komt het goed

Groetjes!!!

Reputatie 6
Badge +3

heyhey!

ik heb precies hetzelfde met mijn moeder, als ik huiswerk maak op mijn laptop moet ik beneden zitten, terwijl me dat heel erg afleid omdat mijn moeder ‘s middags altijd tv aan het kijken is. ik heb het opgelost dor gewoon mijn koptelefoon op te zetten met een muziekje, dan heb ik niet zoveel last meer van de tv, en als het dan nog te hard is vraag ik aan mijn moeder of ze hem zachter wil zetten!

succes!

​​​​​​​​​​​​​​-froggo.123

Reputatie 7
Badge +7

Hey @Natureflower 

Hoe gaat het nu? Misschien een update, ben benieuwd.

Reputatie 7
Badge +11

Dus hier is een update:

Ik heb (nog) niet met mijn moeder gesproken, maar het gaat wel beter. We hebben een buro in de hoek van de kamer, waar ik nu mijn huiswerk maak. Op school wordt er gelukkig begrip getoond voor de enorme hoeveelheid huiswerk, en dat is ook wat minder geworden.

Ik maak nu meer huiswerk in het weekend, waardoor ik doordeweeks minder moe ben en tijd met de rest doorbreng. Ik hang nu ook vaak met vriend(inn)en rond na schooltijd. Ook kan ik bij mijn oma langs in de stad.

De band met mijn moeder is ook verbeterd. We doen nu samen kleine dingen, zoals even naar de supermarkt of iets ophalen voor thuis.

 

Ik ben echt heel blij met alle tips, en ik ga ze gebruiken als het weer wat minder gaat.

 

Byebye! M.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi lieve @Natureflower  Gelukkig gaat het beter! Als iemand dat verdient ben jij het wel! Het is soms moeilijk om volwassen mensen duidelijk te maken dat je al veel meer (aan) kunt dan zij denken. Ik hoop dat het steeds beter gaat worden voor je! 

Groetjes liefs Tartan X <3

Reputatie 7
Badge +11

Nog een update: 

We hebben afgesproken  om de telefoon en laptop beneden te laten, behalve met een afspraak. Ik heb mijn schoolwerk beter geregeld, waardoor ik überhaupt weinig huiswerk heb. Ook plan ik met mijn moeder het huiswerk. Het gaat dus stukken beter!

Liefs,

         M.

Reputatie 6
Badge +2

Fijn!

Reputatie 7
Badge +12

Hey lieve @Natureflower  mooi om te lezen, goed dat je het zo hebt aangepakt en het nu beter gaat, heel fijn! 

Liefs, Tover xxx

Reageer