Hallo, ik ben een jongen van bijna 15 en ik ben bang dat mijn moeder me emotioneel mishandeld. Ze behandeld mij heel anders dan mijn jongere broer, en probeert mij altijd in een slecht licht te zetten tegenover mijn familie (oma, oom en tante, etc). Ik mag niks zelf doen, en heb geen controle over mijn bankrekening, kledingkeuze, vrienden, etc. Alles moet bij haar goedgekeurd worden. Als ik mijn mening probeer te geven word ik verteld dat ik duscussie probeer te maken en gewoon moet accepteren wat zij zegt. Ik heb haar eens geprobeert te vertellen dat ik burn-out heb door corona, maar haar enige reactie was dat ik daar te lui voor was. Ze drijgt soms nooit meer voor me te zorgen als ik niet doe wat ze zegt, en heeft mij verteld dat ik niet uit huid moet gaan na mijn achtiende verjaardag omdat ik daar te onvolwassen en lui voor ben. Ik moet van haar ook terug de kast in.Is hier iets wat ik aan kan doen? Ik heb al extreme gedachten en dit maakt ze alleen maar erger.
vervelend zeg. Is er iemand waarmee je hierover kan praten? Bijvoorbeeld je mentor, docent, vriend/vriendin, huisarts, etc. Dat lijkt me namelijk wel goed aangezien je er erg mee zit. Je kan natuurlijk ook met je moeder zelf gaan praten hierover, zeggen wat je er over denkt en hoe je je er door voelt.
Heyy
Wat vervelend dat je dit mee maakt..
Je kan iedere dag tussen 11 en 21 uur anoniem bellen of chatten met de kindertelefoon als je dat prettig vind.
Verder is het denk ik goed om te praten met iemand die je vertrouwd zoals Jaivy ook al zegt. Dit kan bijvoorbeeld met je mentor, je huisarts, een docent of een ander familielid. Praten helpt namelijk en lucht ook op en mij lijkt het ook goed voor je omdat je er erg mee zit. Dan kunnen de mensen jouw ook helpen en steun bieden!
Verder zou je misschien ook een gesprek met je moeder aan kunnen gaan en haar vertellen wat er allemaal door jou heen gaat en hoe je je voelt door haar.
Groetjes van mij.
Ik denk dat kindertelefoon zelf je het beste hiermee kan helpen
Ik zou je aanraden om dit te vertellen aan een iemand (eventueel een volwassene) die je vertrouwt. Zij kunnen helpen en je vertellen hoe je het best uit de situatie kan geraken. Je kan ook met verschillende mensen telefoneren (awel,kindertelefoon, enzovoort) die kunnen je ook advies geven. Probeer vol te houden je verdient het niet om je slecht te voelen door haar.
Heyy,
Ik kan je vertellen, alleen JIJ kan bepalen wanneer je mishandel wordt. Of dat nou Emotioneel of fysiek is. Ik weet niet of het iets helpt, maar ik zal mijn verhaal vertellen. Ik woon in een gezin van 5(vader, moeder, broertje, zusje) en mijn moeder is een kreng. Al sinds groep 8 is ze echt erg geworden. Ik heb geen vrijheid als het gaat om vrienden, school en nog veel meer. 3 jaar lang hen ik het geblokkeerd en weggewuifd, maar sinds een paar maanden is het niet meer te doen. Ze scheld me uit en ik wordt bang van haar. Via mijn mentoren en een vertrouwenspersoon zijn er heel veel gesprekken geweest, en heb ik afgelopen donderdag een gesprek met het CJG(centrum jeugd en gezin) gehad. Zij gaan mij verder helpen. In hoeverre het goed komt? Geen idee. Ik hoop dat je er iets aan hebt
Groetjessss!
Reageer
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.