Skip to main content

Hi, ik heb een probleem. Wij hebben een kat, Poes, en Poes is opeens het hele huis aan onderpissen. Het begon 1-2 maanden geleden en het is nu steeds erger geworden. Hij zoekt actief plekken op om onder te pissen zoals dekbedden, handdoeken en vandaag mijn broer’s schooltas. Het begint echt een probleem te worden en nu is mijn vader zo boos dat hij zit te dreigen met het weg doen van Poes.

Misschien belangrijke context: 

• In de zomervakantie is zijn broer doodgegaan (6 jaar) en ze hadden heel hun leven samen besteed dus dat is wel een belangrijke verandering maar het is pas 1-2 maanden geleden erg geworden dus ik weet niet of het er iets mee te maken heeft
  • Mijn kat is 6 jaar. 
  • Hij is gesteriliseerd. 
  • Hij heeft geen kattenbak, maar mag 24/7 naar buiten. 
  • Hij lijkt geen pijn of iets te hebben en hij zoekt echt actief plekken op. 

Heeft iemand tips voor wat ik hier tegen kan doen? Ik hou echt zielsveel van Poes en ik kan echt niet dealen met het verliezen van nog een geliefde kat. 

Hey! Dat is wel bijzonder gedrag zo opeens. Het is een mannetje en heeft hij zijn balletjes nog? Want dit komt vaak voor bij katers. Ik denk dat jullie toch het beste even met de kat naar de dierenarts kunnen gaan en dit probleem uitleggen.  Je kunt ook hier eens kijken: 

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/onzindelijkheid-en-sproeien/eerste-hulp-bij-onzindelijkheid/ 

Sterke hiermee! Liefs, Tover xxx

Hoi hoi, katten doen dit soms als ze zich niet fijn voelen of de kattenbak eng vinden. De tip van Tover zou ik zeker aanraden! De kat in elk geval nooit straffen maar juist lief behandelen is absoluut nodig. Laat het diertje maar eens onderzoeken 🙂😍

Groetjes liefs Tartan X 

Heyy,

Sluit me aan bij de tips van ​@Tartan15 en ​@Tover01 en lijkt me idd goed dat dit onderzocht wordt door de dierenarts. Het kan zijn dat hij ergens bang voor is, maar het is ook natuurlijk gedrag om hun territorium te beschermen tegen anderen katten (geurtjes verspreiden). 

En hoe lastig dit probleem ook is de kat kan er echt niks aan doen en hem afstraffen is niet nodig want daar maak je het probleem waarschijnlijk alleen maar erger van. 

Liefs, ItsJustMe <3

Reageer