Skip to main content

Mijn broer rookt sinds kort en heeft nu slechte vrienden (sinds het het uit is met z'n vriendin)

• June 16, 2025
  • 2 reacties
  • 25 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Mijn broer rookt sinds kort en heeft nu slechte vrienden (sinds het het uit is met z'n vriendin ). Ik wil hem van het roken afhalen en hij heeft ook 5 bier op zaterdag maar ik vind dat roken het ergste. Hoe kan ik hem eraf halen voordat hij echt niet meer kan stoppen. Ik moet zo janken en mijn moeder en vader en zussen weten het ook niet help me en geef een tip wat ik kan zeggen.  

Dankjewel alvast

Frederik 

2 reacties

• June 16, 2025

Hallo ​@Frederik 

Beetje lullig gezegt, maar niet jou vrandwoordelijkheid. 

Je kan altijd met hem praten, dat je je zorgen maakt. 

Maar meer kan je niet doen 😶

Sorry ​@Frederik, je kan met hem praten maar meer kan je ook niet 😶

Groetjes badeend 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey ​@Frederik, het is echt heel lief dat je zo om je broer geeft en hem wilt helpen. Het is lastig om zoiets te zien gebeuren, vooral als je het gevoel hebt dat je ouders en zussen het niet doorhebben of niet weten wat ze moeten doen.

Wat je kunt doen is vooral rustig en eerlijk met je broer praten, zonder boos te worden of te beschuldigen. Je zou iets kunnen zeggen als: “Hey, ik maak me echt zorgen om je omdat ik zie dat je bent gaan roken. Ik weet dat het lastig is nu met alles wat er gebeurd is, maar ik wil gewoon dat je gezond blijft en niet vast komt te zitten aan roken.”

Probeer te laten merken dat je er voor hem bent en dat je niet alleen kritiek hebt, maar dat je hem wil steunen. Misschien kun je ook voorstellen om samen iets anders te gaan doen op zaterdagavond, iets leuks waarbij hij niet hoeft te roken of drinken. Zo help je hem ook uit die slechte vriendenkring te komen.

Als hij er open voor is, kunnen jullie samen informatie opzoeken over stoppen met roken of misschien hulp zoeken bij een vertrouwenspersoon, een familielid of een professional.

En onthoud: jij bent niet de enige die hiermee worstelt, misschien is het goed om het toch met je ouders te delen, zodat jullie het samen kunnen aanpakken. Je broer heeft jullie allemaal nodig.

Hou vol, dit laat zien dat je echt van hem houdt!

xx liefs Wolf 🐺