Skip to main content

mee of niet mee doen met ramadan

• February 19, 2026
  • 1 reactie
  • 23 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Mijn ouders zijn Turks maar ik ben nooit echt Turks opgevoed, ik kan de taal niet, veel van de cultuur weet ik niet, ik noem mezelf moslim maar ik twijfel als ik er zelfs in geloof en ik ben nooit opgevoed om te bidden of zelfs bismillah te zeggen voor het eten. Mijn moeder heeft altijd gezegt ze spijt heeft van mij niet culturistisch laten opvoeden. Dus deze ramadan dacht ik om mee te doen, ik probeer al jaren mee te doeb maar mijn ouders zeggen altijd dat ik het niet mag vooral ol een school dag. Ik ben nu 16 en ik weet dat het eigenlijk verplicht is om mee te doen dus vandaar dat ik deze jaar echt strijd om mee te doen. Wanneer ik dit opbracht aan mn ouders zei mijn moeder zo van, je bid niet eens hoezo doe je dit, je moet iedere dag eigenlijl gaan bidden enz. Wanneer ik vroeg als ze me kon aanleren mompelde ze ok maar nu is het 1e dag van ramadan en heeft ze niks gezegd. Ik weet niet hoezo ze mij stopt met mee doen met ramadan als ze zo veel spijt had van mij weinig cultuur laten aanleren.

1 reactie

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • February 20, 2026

Ik zou zeggen volg je gevoel maar je ouders doen dat ook. Het mooiste is als iedereen lekker zelf kiest hoe die het leven in richt en wat voor hem of haar belangrijk is. Geef elkaar de ruimte en vrijheid en ga elkaar niet hinderen of verplichten om iets te doen of laten wat die ander niet wil. 

Doby xx