Skip to main content

hi, dit is de eerste topic die ik schrijf op dit platform omdat ik niet weet waar ik het anders kwijt kan. thuis wordt ik namelijk vaak geslagen (meerdere keren in de week of meerdere keren perdag) door mijn eigen zusje van ongeveer 5 jaar jonger. ik heb dit al vaker aan gegeven aan me ouders en ze zeggen dat ze er iets aan gaan doen maar las het weer gebeurd doen ze niet wat ze beloofd hebben en wordt ik meestal het meeste gestrafd of krijg ik de preek omdat ‘ik ben niet naar ze toen gekomen meteen toen het gebeurd’ of  ‘ ik ben ouder dus moet wijzer zijn en haar niet gaan irriteren. ik dit wekt veel frustratie op. ik weet dat het niet alleen aan me zusje ligt maar hoe vaak ik nu al blauwe plekken en bloedneuzen heb gekregen door me eigen zusje vind ik een beetje bizar. mijn ouders vind ik dan ook trekken mijn zusje wel een beetje voor hier in wan tik ben ouder dus moet dan ook beter weten. de laatste tijd begin ik me wel te verdedigen en niet meer te schuilen en probeer nu ook weg te duwen of te schoppen uit zelfverdediging maar dan gaat zij weer huilen en ben ik de dupen. bijvoorbeeld nog geen 10 minuten geleden kwam ik weer met haar in een argument van dat soort waardoor zij mij met vuisten en haar teddybeer begon te slaan. ik verdedigde mijzelf toen en schopte haar weg waarna ik door haar werd uitgescholden mijn vader naar beneden kwam tegen mij kwam schreeuwen met weer het excuus dat ik naar hun moest komen toen ze begon en heeft toen mijn telefoon af gepakt. ook kreeg ze meteen haar zin waar het argument zelfs over begon waar ze oftewel mijn ouders eerst nee op zeiden. 

ik heb door dit ook veel frustratie en weet niet hoe ik dit een plekje moet gegeven want het lijkt alsof alles mijn schuld is en dat door mij mijn familie juist uit elkaar valt omdat ik mezelf verdedig of niet naar hun toe komt als zij de eerste slag neemt. ik weet gewoon niet meer wat ik hier mee moet en probeer nu zelf oplossingen te vinden want als me ouders het niet willen doen of niet zien, dan voel ik me verantwoordelijk om dit voor mezelf op te lossen. 

heeft iemand misschien tips over hoe ik dit kan  oplossen?  ik ben bijna 17 en me zusje 11. 

Heyy,

Wat lastig zeg.. Sorry dat er nog niemand op je topic heeft geantwoord na 2 maanden!

Ten eerste dit is absoluut niet jouw schuld en jij bent echt niet verantwoordelijk hiervoor. De manier waarop jouw ouders dit aanpakken is gewoon niet goed en het feit dat ze jouw zusje zo voortrekken waar jij de dupe van bent is heel naar voor jou. Ook het feit dat jouw ouders het niet serieus lijken te nemen dat jij gewoon mishandeld wordt door jouw zusje is niet goed. Gebeurt dit nog steeds zo vaak? 

Ik vind het nogal lastig om je goede tips te geven eigenlijk.. Is het misschien een goed idee om je gevoelens eens uit te schrijven op een brief zodat je die op een rustig moment als je zusje er niet is aan je ouders kan geven? Misschien komt het dan wel bij jouw ouders binnen hoe het met jou gaat en hopelijk nemen ze het dan wel echt serieuzer. Je zou ook om hulp kunnen vragen bij een ander familielid of bij iemand van school zodat die je hierin kunnen begeleiden want je verdient echt hulp van een volwassene hiermee.

Wat je ook kan doen is contact opnemen met de kindertelefoon voor hulp ik denk dat de mensen die daar werken jou ook wel een goede helpende hand kunnen bieden. Je kan hun bellen via het nummer 0800-0432 en de chat is bereikbaar via deze link.

Sterkte en ik hoop dat je thuissituatie gauw verbeterd!🍀

Liefs, ItsJustMe <3

Reageer