Mantelzorg

  • 24 January 2022
  • 10 reacties
  • 132 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Zat te zoeken op het forum, maar kon niet echt topics vinden over mantelzorg. Zijn er hier mensen die aan mantelzorg doen of zelf zorg nodig hebben? Wil je er wat over delen?


10 reacties

iemand?

Reputatie 7
Badge +19

wat is mantel zorg? als ik niet weet wat het is kan ik ook niet fatsoenlijk reageren:no_mouth:

Mantelzorg is alle hulp aan een hulpbehoevende door iemand uit diens directe sociale omgeving. Ook minder intensieve hulp, de hulp aan huisgenoten en de hulp aan instellingsbewoners zijn meegenomen. Mantelzorg is hulp die verder gaat dan de zogenoemde ‘gebruikelijke hulp’.’

Mantelzorg is onbetaalde en vaak langdurige zorg voor zieke familieleden of vrienden. Dit kan verzorging zijn of hulp bij dagelijkse activiteiten.

https://www.google.com/url?q=https://www.mantelzorg.nl/professionals/onderwerpen/wat-is-mantelzorg/definitie-van-mantelzorg/&sa=U&ved=2ahUKEwjAien2_d71AhW9wAIHHUG1D3QQFnoECAsQAg&usg=AOvVaw2_4Wcdyv9A6NjaseNwWIHK

https://www.google.com/url?q=https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mantelzorg&sa=U&ved=2ahUKEwjAien2_d71AhW9wAIHHUG1D3QQFXoECAQQBA&usg=AOvVaw0VE9ea7KW9wqJqvhx8ssdb

Reputatie 4
Badge +2

Hoi, 

We zien dat je nog geen reacties hebt gekregen op de vraag of iemand iets wilt delen over mantelzorg. Wat vervelend! Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

 

Groetjes, 
Laura  | De Kindertelefoon

Ja, dankjewel. De Kindertelefoon zegt alleen maar dat ik er met iemand over moet praten. Als ik dat dan hier probeer krijg ik geen reacties..

nog steeds niemand?

Reputatie 7
Badge +14

Heyy @RoodLint

Ik weet niet of ik mezelf een mantelzorger mag noemen, maar ik had een keer een gesprek met een trainer voor een meidengroep waar ik bij zat en die zei dat ik een mantelzorger was dus ja. 
 

Maar goed, mijn moeder had vorig jaar borstkanker. Ze had eerst chemo, waar ze heel erg moe van werd, daarom moest ik wat klusjes doen en soms eten koken omdat zij daar gewoon te moe voor was. Ook heeft ze een operatie gehad en moest ik samen met mijn vader eten koken, klusjes doen en de boodschappen omdat ze dat niet kon. Eigenlijk ook voor haar zorgen zeg maar. 
 

Nu gaat het al een stuk beter met haar en de kanker is weg. Maar ja, blijkbaar was ik dus een mantelzorger. :) 

Hoop dat je hier iets aan hebt. 
 

xx Eenmeisje004 

Reputatie 7
Badge +19

heyy, ik weet  niet of je dit mantelzorg noemt maar ik heb een tijdje op terapie gezeten omdat ik snel boos werd en ook woedeaanvallen kreeg doordat kinderen me gingen uitlokken ik heb van groep 4 tot groep 8 terapie gehad zit nog steeds in groep 8 ik heb van groep 4 tot groep 6 er wat aan gehad en daarna begon ik mijn vertrouwen te verliezen in de mensen die mij hielpen ze waren allemaal te aardig en ik ben nou eenmaal kieskeurig dat is ook de reden dat ik ben gestopt en het is heerlijk ik mis nu ook niks meer van school en dat is heel fijn.

Reputatie 7
Badge +14

-onnodige quote verwijderd-

Heyy @wilhelmavemela

Wat naar dat je dit hebt meegemaakt.

Een mantelzorger is iemand die voor een zieke huisgenoot/familielid/bekende/vriend zorgt. Dat doe je vrijwillig en je krijgt er niet betaald voor. Het is geen vrijwilligerswerk maar gewoon zorgen zeg maar. Denk aan klusjes in het huis doen, zoals stofzuigen en kleren wassen, boodschappen doen, eten koken en degene verzorgen (tandenpoetsen, helpen met omkleden, wassen, zorgen dat diegene medicijnen inneemt, eten geven enzovoort) 

Als je minderjarig bent dan ben je een jonge mantelzorger, net zoals ik. 

Mantelzorg krijgen is hetzelfde maar dan omgekeerd van wat hier boven staat. Zoals ik al zei, het is geen vrijwilligerswerk en je krijgt er ook niet betaald voor. 

 

Hoop dat je hier iets aan hebt. :) 

xx Eenmeisje004 

Reputatie 7
Badge +19

ja, nu snap ik wat het is

Reageer