Mag niet met de trein van mijn ouders

  • 21 August 2021
  • 4 reacties
  • 404 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi, ik heb al een tijdje contact met een meisje aan de andere kant van Nederland.  Het is ongeveer 3 uur met de trein. Maar het probleem is dat ik van mijn ouders niet alleen mag met de trein. Ik vind dit heel raar want ik ben 15 en over 2 jaar moet ik met de trein naar Amsterdam om te studeren, elke dag! Al mijn leeftijdsgenoten mogen ook gewoon met de trein, maar ik niet.  Ik weet hoe ik moet overstappen en hoe treinen werken. 

Ik wou morgen ook met wat vrienden naar het skatepark in een andere stad. Maar “omdat het daar te gevaarlijk is” mag ik niet ( in die stad)  Ik kan hier best chagrijnig om worden. Het is vooral mijn moeder die er moeite mee heeft, alsof er in mijn ogen dorp geen kinderen met messen zijn! En ze heeft ook geen goede reden! Ik zeg dan dat er kinderen van 12 zijn die met de trein naar school gaan, en ik geef ook als argument van als ik over 2 jaar met de trein naar school moet, wat dan? Als ik nu alvast soms met de trein ga kan ik alvast oefenen. Maar het lijkt alsof ze hier geen gehoor voor hebben en me gewoon in mijn dorp willen hebben. 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hey @Skater21 

Het lijkt erop dat je moeder een beetje beschermend is. Misschien kan je een keer afspreken dat jij alles regelt kwa, tickets overstappen etc en dat je moeder mee gaat. Dan laat je zien dat je het makkelijk zelf kunt. Verder ben ik het helemaal met je eens je bent zeker oud genoeg om naar een andere stad te gaan en alleen te reizen met de trein. Mijn zusje deed dit al toen ze 12 was haha.

Misschien kan je haar deze dingen laten zien:

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/mag-een-kind-van-10-jaar-alleen-reizen-5235 (Dat forum lijkt heel veel op die van de kindertelefoon haha zelfde forumbouwers denk ik)

“De meeste jongeren van 12/13 jaar zijn prima in staat om een treinreis te maken en om iemand aan te spreken in het geval ze toch de weg kwijt raken.”

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/hoe-oud-moet-je-zijn-om-alleen-te-reizen-11613

“Er is geen leeftijdsgrens. Er zijn ook kinderen van 11 die elke dag met de trein naar school gaan.”

https://www.ouders.nl/forum/5-basisschoolleeftijd/alleen-met-de-trein-0
Allerlei reacties van ouders over een 11 jarig kind. Laat staan iemand van 15!

Ik hoop dat het je lukt om haar te overtuigen, want iemand van 15 die niet alleen met de trein mag reizen is belachelijk.

Veel succes

Groetjes NV

Heel erg bedankt! Ik had gister al met mijn ouders gepraat en ik kwam er achter dat het niet is dat ik niet alleen met de trein mag, maar het is omdat ze niet weten wie dat meisje is en wat haard bedoelingen zijn! En dat snap ik ergens nog wel. De eerste keer dat ik daar heen ga wil me vader me best brengen, maar de keren daarna mag ik wel met de trein als het goed is en ik mijn vader goed heb begrepen. En anders kan zij ook eerst naar mij toe komen en voorstellen aan mijn ouders. 

Maar heel erg bedankt, ben vooral blij dat je het met me eens bent :D

Reputatie 6
Badge +7

Je moet dingen uitproberen en soms moet je ook met je bolletje tegen de muur lopen.

 

Bijvoorbeeld een gevaarlijk skatepark. Ten eerste kan je moeder niet zeggen dat het ‘gevaarlijk’ is, alleen dat het voor haar ‘onbekend’ is. Dat is niet hetzelfde.   Dat kun je vaststellen - maar probeer dan daar te stoppen en niet meteen door te stoten naar ‘ik win, jij verliest: je praat onzin’. 

In plaats daarvan neem je een ander argument.  Straks ben jij 18 en dan ga je de wereld in. Hoe moet je herkennen of een plaats gevaarlijk is, als je nooit iets hebt gezien of meegemaakt?  Laat die vraag maar eens open! Kom maar met een antwoord, moeder!

 

Probeer niet meteen te discussieren over ‘wie heeft gelijk’.  Met dit soort belangrijke vragen kan je moeder langzaam haar oordeel aanpassen zonder dat jij of zij een discussie moet verliezen.

 

Anders gaan jullie eerst een keer samen, dat je ze kan laten zien dat je dit zelf kunt. Ik ben bang dat ze je anders niet zo snel zelf zullen laten reizen aangezien dat nu ook nog niet mag. Je kan het er ook over hebben dat iedereen dit mag en dat je er zelfstandig genoeg voor bent.

Succes!

Lucas 

Reageer