Vraag

Is mijn vader normaal?

  • 5 October 2023
  • 6 reacties
  • 166 Bekeken

Reputatie 7
Badge +11

Oké, een beetje rare titel, maar ik wil het wel graag weten, want soms twijfel ik of dit normaal is.

Mijn vader heeft ten eerste misofonie, ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, dus zoek maar op :). 

Misofonie richt zich op bepaalde geluiden of mensen, en in mijn gezin ben ik degene waar hij zich op richt. Ik kan geen kracker of appel eten zonder dat hij er iets van zegt. Ook met mijn mond vol praten kan niet. 

Ik vind dit oké, ik ben er mee opgegroeid, en sinds ik mijn spreekbeurt heb gedaan, weet ik er ook meer over. Ik probeer mij aan te passen, wat moeilijk is, want elke keer als ik iets afleer, komt er een nieuwe ergennis bij. Ik ben ook de enige waar dit elke dag zo is. Mijn moeder en zusje hebben er soms last van, maar niet heel erg.

Ook is hij vaak chagerijning, en ik krijg elke 2 dagen ruzie om de kleinste dingen. Dat komt ook deels door mij, dat geef ik toe, maar we triggeren elkaar enorm, en het gaat altijd fout.

Laatst nog, ik had een stress ochtend, het lukte allemaal niet. Hij had heel lief al mijn spullen klaargezet, maar toen ik hem wilde bedanken, ging hij allemaal vervelende grapjes maken over hoe traag ik was enzo, en toen heb ik hem genegeerd. Hij was zo boos dat hij naar buiten is gerend, waar ik was, en hij mijn fiets zo hard heeft getrapt, dat hij omviel, gelukkig niet op mij.

Daarna hadden we het goedgemaakt, maar kan hij het niet laten om toe te voegen "Je hebt geluk dat die fiets niet op jou viel.”

Ook heeft hij daarvoor mij een keer in een heftige ruzie keihard tegen de deur geduwd, waar zo'n klem opzit zodat hij dicht gaat, maar hij was niet helemaal dicht, waardoor ik naar buiten viel.

Ik hou echt wel van hem hoor, maar ik word soms gewoon een beetje gek van alles. Maar het kan ook heel gezellig zijn, helaas is er wel vaker gedoe dan gezelligheid. Maar we kunnen ook samen gamen of andere dingen die we beiden leuk vinden.

Is dit normaal? En niet gelijk denken dat hij echt super slecht is hoor, ik vertel nu alleen alle slechte verhalen.

 

Tjonge, dat was langer dan ik dacht!

 

Liefs,

  1.  

6 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi hoi, dit is moeilijk te beantwoorden. Het is voor jou in elk geval een ingewikkelde situatie.  Je zou niet met dingen als duwen en vallen te dealen moeten hebben thuis. Het is ook super lief van je dat je benadrukt dat je van hem houdt en hem niet slecht ziet. Zegt ook veel over wat een goede ziel er in jou zit! 😘 ik denk dat je over zoiets als dit best eens mag praten. Met een vertrouwde persoon, of de Kindertelefoon. Ik zou willen dat ik een mooie oplossing kon bedenken maar die is niet zomaar te vinden denk ik. Maar je kunt hier met hulp vast samen uitkomen. Ik hoop dat je iemand vind die je hier echt concreet bij kan helpen!! 

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +12

Hey!  Lieve @Natureflower  normaal weet ik niet, maar misschien kunnen jullie ergens mee geadviseerd of gesteund worden.  Misschien kun je aan je mentor of iemand die je goed kent om advies vragen.  Het zou fijn zijn als dit minder en beter werd!  Ik hoop dat je een oplossing kan vinden!  

Kus, liefs Tover xxxx

Reputatie 7
Badge +17

Misschien kunnen jullie hier eens met een professional over praten. Gezinstherapie of zo. Het lijkt erop dat hij met nogal wat frustraties/anger issues zit en dat hij het blijkbaar vooral op jou afreageert. Heb je sws wel eens met hem gepraat over wat zijn gedrag met jou doet?

Dat hij misofonie heeft is niet zijn schuld natuurlijk maar jij hoeft er niet onder te lijden.

Ik hoop dat jullie eruit komen samen.

Reputatie 6
Badge +3

Hey @Natureflower , ik snap dat het best lastig is met zo een vader. Mischien moet je met je vader er over praten of je bijvoorbeeld tijdens zo een ruzie tegen hem kan zeggen dat hij te boos wordt, ik denk dat hij zelf niet door heeft dat hij zo boos wordt. Als het uiteindelijk niet werkt probeer dan aan je moeder te vragen of ze er wat aan kan doen. Wel goed van je dat je nog steeds van hem houdt ook al vanwege dit allemaal enzo👍. 

Ik hoop dat ik je kon helpen en veel suc6 he, groetjes sinasappelbroodje.

Reputatie 7
Badge +11

Hey, bedankt voor alle reacties!

Ik vind het nog niet zo erg dat ik met mijn mentor of zelfs de kt wil praten. Zoals ik al zei, dit zijn alle slechte dingen die gebeuren, het gaat vaak wel goed, vannochtend heeft hij me ook weggebracht naar school:)

En ik wil niet met hem praten, want dan wordt ook mijn moeder betrokken en wordt het een heel drama, en dat wil ik niet.

En bedankt voor het compliment @Tartan13 

 

Ik hou de tips in mijn achterhoofd voor als het echt slecht gaat, bedankt!

 

Liefs,

  1.  
Reputatie 6
Badge +3

Dit herken ik.

Je bent niet de enige ik zou proberen hem een beetje te ontwijken. Succes nog.

Groet...

Reageer