Skip to main content

Hoi ik ben een meisje 13 jaar

Mijn vader schreeuwt heel vaak tegen me en krijgt ook vaak woedeaanvallen. Mijn moeder deed mij vroeger ook erg vaak uitschelden en dreigen met mij wegsturen naar een instituut of kostschool dit heeft ze wel al gelukkig al heel lang niet meer gedaan en heb nu een best goede relatie met haar. Maar met mijn vader niet het gaat nu wel iets beter dan eerst maar waarschijnlijk gaat het binneNkort weer slechter zo gaat het namelijk altijd.

Ik voel me niet fijn thuis en zit vooral in mijn kamer zodat ik hopelijk conflicten kan vermijden.  Als mijn vader woedeaanvallen heeft knijpt hij mij stoms dit doet hij ook bij mijn broertje hij schreeuwt meestal ook gewoon om de meest kleine dingetjes en door hem voel ik me niet meer fijn thuis. Soms denk dat ik me gewoon aanstel.

Maar ja wat moet ik doen? Is dit normaal?

Hallo!

Absoluut niet, probeer geen jezelf geen Stockholm Syndroom aan te werken. Dit is een term voor mensen die sympathie krijgen met de dader. Dus in dit geval is je vader schuldig van een slechte actie en je zegt dat je je misschien aanstelt en dat het normaal kán zijn. Geloof mij maar op mijn woord, dit is niet gedrag dat je verwacht van een volwassene.

Daarentegen, het komt helaas vaker voor en is het dus niet uniek in die zin. Nu is het in zo'n geval het beste om ervoor te zorgen dat je juist zaken een beetje probeert op te beuren. Probeer vriendelijker te zijn met je vader, eventueel je moeder ook, en vaker gesprekken aan te gaan. Hoe het gaat op school of die ene leuke dag die je je nog herinnert met hem. Juist in zulke relaties, waarbij contact lastig gaat, is het van belang om de relatie te verbeteren. Uit ervaring sprekende :) 

Doe het vooral stapje voor stapje en verwacht niet meteen resultaat. Het is een proces dat tijd nodig heeft. Daarnaast kunnen externe factoren ook een rol spelen bij het gedrag van je vader. Heeft hij veel schuld op het moment, is hij een beetje aangeschoten, etc.

Probeer dus kortweg de band te hechten en neem je tijd. Succes! :)

Reageer