Vraag

Ik woon liever bij mijn moeder

  • 20 January 2021
  • 4 reacties
  • 81 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Heyhey, ik had een vraagje (:

Ik heb namelijk gescheiden ouders waarbij ik (op dit moment) week om week bij de andere ouder ben. Dit is door mijn ouders zo afgesproken en daar zijn ik en mijn broertje destijds mee akkoord gegaan, maar ik zou liever vaker bij mijn moeder zijn. De redenen zijn misschien teveel en telang om nu even snel uit te leggen maar laat ik het houden op dat ik vaak veel stress ervaar als ik bij mijn vader ben. Ik heb soms zelf momenten dat ik gewoon voordat de week bij mijn vader voorbij is al wil weglopen om eerder naar mijn moeder te kunnen en als ik bij mijn moeder ben, haar vaak vraag of ik daar nog wat langer kan blijven. Hier gaat ze alleen niet mee akkoord “omdat we het zo hebben afgesproken, dus  je gaat gewoon”. Mijn moeder weet ook dat ik daar veel stress ervaar etc en zegt op dat soort momenten dat ik dan gewoon even moet volhouden, omdat het maar een weekje is, (mijn vader vind waarschijnlijk dat ik me daarmee aanstel lol).

Nu heb ik mijn research gedaan en kon ik vinden dat je vanaf je 18de pas officieel het recht hebt om mee te beslissen bij wie van de ouders je woont (ik ben bijna 16 op het moment). En dat je onder die leeftijd dus wel mag ‘meedenken’, maar de beslissing bij de ouders ligt. Nu vraag ik me dus af of er echt geen andere manier is om dit te regelen, want ik heb er met mijn moeder al wel eens over gepraat, en ze zei laatst dat ze er ook nog eens goed met mij + mijn vader over wilt praten, omdat ik steeds langer bij mijn moeder wil blijven lol. Maar ik heb echt het idee dat ik hier helemaal geen inspraak in heb ‘als zij beslissen dat het gewoon zo is’, idk, klinkt misschien egoïstisch beetje nu, sorry


4 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Hee hallo, 

Als je ouders zeggen dat het niet mag mag het niet, alhoewel kan je voorstellen om een dagje extra bij je moeder te blijven, zodat je minder stress ervaart bij je vader, je hebt inderdaad pas op je 18e recht op je leven, een beetje unfair maar hè, leven is niet altijd rozen, groetjez,

-flopflop13 

Hallo,

 

mijn zusje had hetzelfde probleem als jij, hoe moeilijk het ook is het is toch belangrijk om het te vertellen. Ik zou het eerst een plan maken met je moeder hoe je het wilt aanpakken. De rechter zal altijd luisteren naar het kind en daar een beslissing van maken. Als je 12 jaar of ouder bent heb je inspraak. ik wens je veel suc6

Ik zit bijna in dezelfde situatie. 
ben ook 16, heb ook co-ouderschap en haat het ook om bij mijn pa te zijn. Ik heb geen advies, want ik ga nog steeds heen en weer van huis naar huis. Ik wil alleen zeggen dat het nog lang kan duren tot je uit huis gaat, dus wees alsjeblieft niet bang om uit te spreken dat je bij je ma wilt wonen. Het is normaal om op deze leeftijd klaar te zijn met al het gedoe. En als je je vader niet al te veel wilt kwetsen, probeer met kleine irritatiepuntjes te komen waarom je het haat om in twee huizen te wonen, we weten beide dat er genoeg zijn, haha. Het komt goed. Echt waar...

Mhm, het is lief dat jullie allemaal zo met me meedenken hm (:

Maar als reactie op @Rachel, het is niet per se zo dat ik het wonen in 2 huizen vervelend vind, het is meer dat het tussen mij en mn vader de laatste idk maanden? niet altijd heel goed gaat. Hierdoor heb ik dus vaak de neiging gewoon weg te gaan omdat ik het niet meer trek hm. De druk en hoeveelheid werk van school helpt dan ook niet (‘:

Reageer