Skip to main content

Ik wil uit huis

• June 7, 2024
  • 1 reactie
  • 31 Bekeken

Hoi,

Ik word eind juni 17 jaar en wil begin juli uit huis gaan. Ik heb veel ruzie met mijn ouders en denk dat een beetje afstand goed zou zijn. Ik ben net klaar met mijn examens, dus dat maakt het makkelijker.

Ik wil verhuizen naar de kamer van mijn vriendin die bijna 18 jaar is. Zij heeft al een eigen plek. Mijn plan is om te verhuizen als mijn ouders aan het werk zijn. Een vriend van mij helpt om mijn spullen naar haar huis te brengen met de auto. Ik heb al een bericht klaar voor als mijn ouders thuiskomen en zien dat ik weg ben ( ik ben bang voor confrontaties :( ). 

Mijn vraag is:

Wat moet ik allemaal weten en regelen als ik op deze manier uit huis ga? En kan ik problemen krijgen met politie?

Ik heb vaak gehoord dat het alleen niet kan als je te jong bent en/of geen plek hebt om naartoe te gaan. Maar ik heb namelijk een plek om te blijven en ik ben snel ook 18 jaar oud.

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hoi ​@Lucje! Het is goed dat je vooruit denkt over wat er allemaal komt kijken bij uit huis gaan, vooral omdat je nog geen 18 bent. Juridisch gezien ben je tot je 18e minderjarig en zijn je ouders verantwoordelijk voor jou. Dat betekent dat ze officieel moeten weten waar je bent en dat uit huis gaan zonder hun toestemming voor problemen kan zorgen.

Omdat je een plek hebt om naartoe te gaan, en die plek ook weet van jouw komst, sta je sterker. Toch is het belangrijk dat je je ook officieel inschrijft op het nieuwe adres bij de gemeente en je school en eventueel andere instanties op de hoogte brengt. Het kan zijn dat je ouders zich zorgen maken of boos worden, en de politie kan in sommige gevallen contact met je zoeken om te checken of alles goed gaat, maar zolang jij veilig bent bij je vriendin en haar ouders akkoord zijn, is er meestal geen reden voor grote problemen.

Zorg ook dat je financiële zaken op orde zijn, zoals je zorgverzekering en andere praktische dingen. Het is slim om, als het kan, toch te proberen het contact met je ouders zo open mogelijk te houden om onnodige confrontaties te voorkomen. Misschien kun je ook een vertrouwenspersoon of iemand die je helpt inschakelen om je te ondersteunen in dit proces. Uit huis gaan kan zeker, maar het is belangrijk dat het veilig en goed geregeld gebeurt. Sterkte, je doet het goed dat je hierover nadenkt!

xx liefs Wolf 🐺