Skip to main content
Vraag

ik wil bij mama wonen

• August 14, 2025
  • 1 reactie
  • 55 Bekeken

Forum|alt.badge.img

heyy

dus ik heb gescheiden ouders en nu ga ik week/week naar papa en mama afwisselend

mn vader heeft ene nieuwe vrouw en ze zijn al getrouwd enzo maar ik vind ze echt nie leuk

ze is elke dag dronken, slaat mij en mn zus,  geeft mij (expres) minder eten dan de rest omdat ze me dik vind en nog meerdere dingen

hierdoor wil ik bij mn mama gaan wonen voor altijd maar ik weet niet of dat kan.

binnen een paar dagen ben ik 14 

maar ik ga mn vader heel hard missen want die doet niks verkeerd

mn halfbroertje (het kindje van mn vader en zn nieuwe vrouw) ga ik ook wel missen en mn zus (die nu week/week mee gaat) ga ik ook om de week missen als ik dit doe want zij durft het niet te zeggen aan mn ouders.

ik durf het ook niet echt te zeggen tegen mn vader dat ik dit wil dus kan iemand me tips geven voor hoe ik het kan zeggen of wat ik kan doen

en als het kan als ik bijna 14 ben

dankjewel 

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 15, 2025

Hey ​@wafeltje, dankjewel dat je dit deelt. Wat je beschrijft klinkt echt heftig en het is niet jouw schuld dat je je zo voelt over de situatie. Wat je vader’s vrouw doet, drinken, slaan, expres minder eten geven, is gevaarlijk en niet oké, en het is belangrijk dat er volwassenen bij betrokken worden die jou kunnen beschermen.

Omdat je bijna 14 bent, is het belangrijk te weten dat je het recht hebt om gehoord te worden over bij wie je wilt wonen, maar beslissingen zoals “bij mama wonen voor altijd” moeten via de juiste kanalen: bijvoorbeeld je ouders, je mentor of vertrouwenspersoon op school, of je jeugdzorgwerker. Het is niet jouw taak om dit helemaal zelf te regelen.

Je kunt een paar dingen doen: praat met een volwassene die je vertrouwt, bijvoorbeeld je mentor, een docent, schoolmaatschappelijk werker of iemand van jeugdzorg en leg uit wat er gebeurt bij je vader en zijn vrouw. Zij kunnen jou helpen om veilig te blijven en ervoor zorgen dat jouw wensen serieus worden genomen.

Soms helpt het ook om eerst op papier te zetten wat je voelt en wat er gebeurt, zodat je het gesprek makkelijker kunt beginnen. Wees eerlijk over je gevoelens en zeg bijvoorbeeld: “Ik voel me niet veilig bij papa’s vrouw en ik zou liever bij mama wonen. Ik wil dit met je bespreken zodat we een oplossing kunnen vinden die veilig voor mij is.”

Weet dat je veiligheid voorop staat; als je bang bent voor fysiek geweld, bel dan meteen 112 of zoek een plek waar je direct veilig bent. Het kan heel eng voelen om dit tegen je vader te zeggen, maar hij hoeft niet meteen alles op te lossen; het is belangrijk dat volwassenen jou beschermen en naar je luisteren. Je hoeft dit niet alleen te doen.

xx liefs Wolf 🐺