Skip to main content

Hoi, momenteel zit ik ergens mee, maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet oplossen. 

2 jaar geleden ben ik verhuisd naar de andere kant van de plaats waar ik woon. Ik woon hier nu 2 jaar maar ik voel me totaal niet thuis. In de andere omgeving voelde ik me veel fijner en kende ik veel meer dingen en mensen. Nu vind ik het helemaal niet leuk meer. Het ligt niet alleen aan de omgeving, maar ook aan het huis zelf. Het huis is best wel groot en dat voelt ook niet fijn. Ik huil hier bijna elke dag om.

Hoe dom het ook klinkt, ik voel me hier helemaal niet fijn en zou weer terug willen naar de oude omgeving waar ik eerst woonde. Kent iemand dit? Heeft iemand dit ook? 

Wat kan ik er aan doen? Ik denk eraan mijn ouders een brief te schrijven waarin ik het uitleg, maar wat kan dan de oplossing zijn? We wonen hier pas 2 jaar….

Kan iemand me helpen? 

Veel liefs! 

Ja ik heb echt precies hetzelfde, ik woon nu ongeveer een jaar in mijn nieuwe huis en ben anderhalf jaar uit mijn oude huis (tussendoor hebben we nog bij opa en oma gewoond). Ik heb me ook heel lang heel vervelend hierom gevoeld, alsof je op vakantie bent en heimwee hebt, maar dan weet je dat je nooit meer terug gaat en dat maakt het extra erg. Soms heb ik hier ook nog wel een beetje last van en dat zal waarschijnlijk ook nog wel even duren, maar het is wel al veel minder geworden, dus hier is wat ik eraan heb gedaan. Hopelijk zijn er dingen die je kan proberen en helpen ze ook bij jou.

• ik heb soms wat autistische trekjes dus ik heb mijn hoofdeinde van mijn bed de zelfde richting op gezet als in het oude huis (richting het zuiden) waardoor ik beter kon slapen
  • Ik heb het aan mijn ouders verteld
  • ik heb heeeel veel foto’s in mijn kamer opgehangen om het persoonlijker te maken
  • Ik heb mijn kamer anders ingedeeld zodat het knusser en gezelliger en huiselijker was

dat zijn de dingen die ik in het huis heb gedaan. Voor de omgeving ehm ja ik weet niet hoe groot de plaats is waar je woont, maar ik ga regelmatig nog terug naar de vrienden die ik daar had en we doen nog genoeg leuke dingen. De plaats wat ik woon is niet super groot dus om naar de andere kant ervan te fietsen duurt max drie kwartier. Dat is wat langer dan normaal maar dan kan je wel lekker met vrienden afspreken. Ook helpt het misschien voor jou om eens rond te gaan kijken in de buurt en nieuwe vrienden te maken zodat je je hier ook meer thuis voelt.

hopelijk heb je hier wat aan en sorry voor mijn veel te langer bericht

groetjes van mij

Hoi Gewoonniemand, heel erg bedankt voor je reactie en tips! 

Ik heb het mijn moeder verteld, maar vermoedelijk is zij het vergeten. Ik heb mijn kamer inderdaad hetzelfde proberen te maken als toen, en mijn kamer voelt ook wel fijn. Het probleem is gewoon het hele huis. In mijn andere huis heb ik zoveel leuke herinneringen gemaakt en het is alsof die allemaal weg zijn. Hiermee bedoel ik dus meubels, de tuin en gewoon de hele inrichting van het huis. We hebben allemaal andere meubels en het hele huis is, naast mijn kamer, gewoon helemaal anders en dat vind ik lastig. Maar, ik kan de tijd niet terugdraaien en ik kan geen dingen terugkopen die we al verkocht hebben…..

Hallo Jannak19 :)

Misschien kun je regelmatig nog even naar je oude omgeving gaan om daar iets te doen zodat je die oude omgeving minder mist. Misschien kun je aan je ouders voorstellen dat ze iets voor je kamer kopen wat ongeveer hetzelfde is als dat van het oude huis, of is het puur om de emotionele waarde. 

Je kunt het misschien gewoon in de brief zetten en misschien komen je ouders met een oplossing voor het gevoel dat je je niet thuisvoelt in je nieuwe huis.

-TheMightySlayer <3

Hey @Jannak19 

ik snap je helemaal dat je zegt dat al die herinneringen weg lijken te zijn. Probeer gewoon ook veel leuke dingen in je nieuwe huis te doen. Als je bijvoorbeeld met vrienden af gaat spreken doe dat dan lekker bij jou thuis of ga leuke dingen met je familie doen in je huis. Zo krijg je ook allemaal leuke herinneringen in dit huis en gaat het Meer als thuis voelen. Aan de inrichting en meubels enzo kan je zelf niet veel doen denk ik. Wat je wel kan proberen is er op een andere manier naar te gaan kijken. In plaats van dat je ernaar kijkt met het idee dat dit niet hetzelfde is als vroeger, probeer je ernaar te kijken met het idee dat dit eigenlijk wel mooi of Juist gezellig ingericht is (ik weet natuurlijk niet hoe het ingericht is). 
Hopelijk gaat je huis snel weer wat meer als thuis voelen. 
groetjes van mij

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga proberen om me thuis te voelen. Als jullie meer tips hebben zijn deze natuurlijk welkom! 

Liefs!

Hi

Dit is eigenlijk heel gebruikelijk voor dieren. Gevoelsmatig is het zo dat dieren zich heel erg hechten aan hun omgeving. Als je dus de omgeving achterlaat voor een nieuwe omgeving, dan is dat gewoon heel erg wennen. En soms went het nooit. Al je herinneringen liggen daar. De truc? Eigenlijk heel simpel, durf hier herinneringen te maken. Niemand heeft je gevraagd je hele jeugd voordat je hier ging wonen te vergeten. Maar de realiteit is, je bent hier nu, en de plek verdient een kans. Een echte kans. Want het is niet op een magische manier ineens zo dat je hier geen nieuwe herinneringen kan maken of ervaringen kan opdoen. Doe je dat, dan zal de heimwee naar hoe het was afnemen

Hoi @Angovis , bedankt voor je reactie! Ik ga het proberen, kan je me misschien helpen hoe? Ik vind het toch maar lastig, de enige plek waar ik me echt thuis voel is m’n eigen kamer. De woonkamer lijkt gewoon niet op onze woonkamer.  Zelfs de kamer van mijn broertjes voelt niet als thuis. 

Liefs

Reageer