Skip to main content

Hey allemaal!

Ik ben zelf 13 en heb een jonger zusje van 10.

Ik kan vaak wel goed met haar overweg, maar ik merk de laatste tijd dat ik steeds geïrriteerder van haar raak. 

Ze smakt erg veel bij het eten, en zodra ik er wat van zeg, vinden mijn ouders dat ik me aanstel.

Ook probeert ze altijd de aandacht te trekken, ookal gaat het over iets serieus van mij, waar zij niks over weet, ze heeft altijd wel een opmerking zoals "Ja, ze (ik) doet erg afwezig” of “M. wilt nooit meer met me spelen, zo gemeen!”

Ze is nog niet puberaal, dus ze speelt nog graag en heeft niet zo vaak ruzie met mijn ouders, wat ik wel heb.

Elke keer dat mijn ouders ruzie met mij hebben, is zij het voorbeeldige kind dat alles perfect doet. Ze helpt opeens met alles, doet beleefd tegen anderen en negeert mij totaal.

Ik heb ook sinds mijn tiende dat ik merk dat ze minder doet dan mij. Ik ben een lijstje gaan bijhouden wat ik gemiddeld doe, sinds mijn tiende, en nu zij tien is, doet ze bijna de helft minder dan ik toen deed.

Ik ben zelf de oudste, dus ik doe alles als eerste, moet alles ontdekken en zij leert van mij, waardoor ze nu opmerkingen krijgt zoals ”wat kan je al goed engels! M. kon dat niet op die leeftijd” of "Tjonge, je kan wel merken dat je slim bent!”

Ik word steeds geïrriteerder. Is er iemand met hetzelfde?

Alvast bedankt!

M.

Ja heb beetje het zelfde probleem.

Kun je met haar erover praten? Heeft bij mijn (een beetje) geholpen.

Daarnaast ben ik ook meer in mijn kamer de laatste tijd zodat ik zowiezo wat meer rust hebt.

Ten eerste heel erg bedankt dat je hebt gereageerd! 

Ik heb er al geprobeerd er iets over te zeggen, maar ze wordt alleen maar boos als ik zoiets zeg.

Ik heb gezien dat je op mijn andere topic hebt gereageerd, en ik ga daar zo op reageren. Maar ik zit nu alleen op mijn kamer om te slapen of als ik alleen thuis ben. Verder niet, en mijn ouders vinden het ook niet fijn als ik daar zit.

Ik probeer er mee om te gaan, en het is niet dat ik haar weg wil hebben ofzo, we hebben ook wel goede momenten. Ik breng haar naar school zodra ik een vrije dag heb van school.

Wat ook helpt is dat ze vaak afspreekt met haar vriendinnen, waardoor ik ook even rust heb.

Update waar niemand om heeft gevraagd, maar waar ik zin in had:

Mijn zusje zit nu ook een beetje in de puberteit. Ze heeft iets waardoor ze sneller moe of ovorprikkeld raakt, waardoor ze vaak thuis is. Ze is nu ook ziek. We kunnen wel beter overweg. We geven knuffels als we weg gaan, en als ze niet kan slapen, komt ze bij mij.

Liefs,

M.

Reageer