Vraag

ik trek het echt niet meer

  • 30 September 2020
  • 3 reacties
  • 85 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hee allemaal!

het gaat niet zo heel erg goed de laatste tijd, ik zal het proberen zo goed mogelijk te verwoorden. Ik zit nu in 5vwo en ik heb het echt ontzettend druk met school de laatste tijd, we hebben heel veel se’s en ik ben er altijd zo zenuwachtig voor. Ik heb nu 12 vakken, want ik mocht heel erg veel extra vakken doen, eigenlijk vind ik het echt veel te veel, de meeste kinderen hebben er 7 of 8, maar het moest van mijn ouders. Thuis is het ook niet altijd even makkelijk, ik voel me soms echt de assenpoester thuis, mijn broertje en zusje mogen alles doen en laten wat ze willen en mijn ouders zijn nog steeds trots op ze, mijn broertje zit bijvoorbeeld op de mavo en als hij een 4 haalt zeggen mijn ouders er niks van en als ik thuis kom met een cijfer lager dan een 8 krijg ik echt de volle laag, dat voelt gewoon heel rot soms. Mijn ouders zijn ook allebei heel druk met werk, ze zijn soms wel eens meerdere dagen weg, dan slapen ze in een hotel en dan ben ik alleen met mijn broertje en zusje en zij geven altijd feestjes en maken er echt een enorme bende van, dan moet ik dat natuurlijk opruimen, want als ik het aan mijn broertje en zusje vraag zeggen ze tegen mijn ouders dat ze van mij moesten gaan opruimen en dan heb ik een probleem. Ik kan er soms zo slecht tegen dat zij zo worden voorgetrokken en dat ik echt iedere dag ontzettend mijn best doe en dat niemand het ziet. Ik huil mezelf echt al weken in slaap en het lukt gewoon echt niet meer allemaal, ik weet echt niet meer wat ik moet doen.


3 reacties

Hhey!

Vreselijk. Ik herken jou heel erg in mijn stiefzusje uit Vietnam. Ze is paar maanden jonger dan ik.  Ze heeft het erg lastig op school vanwege haar Nederlands. ( Ze woont nu ong al 6 jaar in Nederland) Haar moeder zit veel achter haar en mag minder dan ik wat haar vreselijk veel stress geeft. Misschien als het kan is het goed om een soort huiswerk begeleider te regelen? Die kan je misschien beter helpen met je huiswerk en toetsen waardoor je het rustiger hebt op school. Ook als je durft met je ouders praten  over wat je hierop zojuist hebt verteld? Wat ik altijd doe is een briefje maken voor mezelf en dan voorlezen zodat ik duidelijk kan vertellen wat ik ervan vind en hoe ik mij voel. Het is lastig om je ouders te veranderen, je zou daardoor kunnen veranderen door bijvoorbeeld dingen in een ander inzicht te bekijken. 

 

Sorry, ben echt super slecht in uitleggen als ik moet typen.  Wou dat ik een spraakbericht kon sturen haha

Hoop dat je het snapt! xoxo

dankjewel! Van mijn ouders mag ik niet naar huiswerkbegleiding, want dat vinden ze niet nodig. Het lukt zo ook wel allemaal maar soms ben ik gewoon echt helemaal kapot, maar het kan ook gewoon zijn dat ik me aanstel.

Hey anoniemm31,

Wat zit je in een moeilijke situatie!

Ik denk echt niet dat je je aanstelt, want je hebt het echt moeilijk. Je zegt dat het zo wel lukt, maar je bent soms wel kapot. Ik denk dan toch dat het niet helemaal goed met je gaat. Zeker niet als ik hoor wat je allemaal moet presteren. Dat is echt niet normaal voor een kind, dat je zo hoog moet presteren voor school en de 'assepoester' bent thuis.

Heb je thuis al weleens besproken hoe je je hierover voelt en dat je het lastig vind dat je zo wordt behandeld ten opzichte van je broers en zussen? Het is heel belangrijk dat je er over praat en vraagt waarom bepaalde dingen zo gaan. Waarom mag je bijvoorbeeld niet naar huiswerkbegeleiding? Ik denk dat je hierover in gesprek moet gaan met je ouders, het is niet eerlijk van hun om alleen maar te zeggen dat het niet mag. Hun hebben wel de verantwoordelijkheid voor jou en moeten goed voor je zorgen.

Als je het lastig vind om hierover met je ouders te praten kan je misschien ook eerst met een broer/zus hierover praten en dan daarna samen met hun en je ouders bespreken?

En anders zou ik iemand zoeken die je vertrouwt en het daarmee bespreken. Misschien iemand die jouw ouders ook kent en met hun in gesprek kan gaan, zonder jou ofzo. Wel een beetje onafhankelijk natuurlijk, want anders voelen je ouders zich misschien aangevallen en dat wil je niet. En dat je dan daarna het met je ouders bespreekt (met of zonder die persoon)

Heel veel sterkte gewenst!

Xx Simply Me

Reageer