Vraag

Ik heb elke week ruzie met mijn vader

  • 30 December 2023
  • 1 reactie
  • 31 Bekeken

Ik heb geen idee wat ik moet doen. Ik heb elke week ruzie met mijn vader.

Het gaat meestal over het feit dat ik met vrienden iets doe. Ik krijg altijd het gevoel dat hij boos word als ik blij terug kom van het huis van vrienden.

Vorige week ging ik naar de sportschool om 8 uur. Ik sport altijd een anderhalf uur. Toen hij mij vroeg hoelaat ik thuis ging komen zij ik dat ik om half 10 weer thuis was (dit was in het weekend en dus geen schoolavond.) Vervolgens zij hij dat ik om 9 uur thuis moest zijn. Ik was het hier natuurlijk mee oneens want hij weet heel goed dat ik altijd anderhalfuur lang sport.

Ik heb er geen probleem van gemaakt en ben gegaan. Om 9 uur kwam ik erachter dat dat laatste halfuurtje wel wat belangrijker was dan ik dacht. Dus ik bel hem om te vragen of ik dat halfuurtje kan blijven. Mijn zusje nam zijn telefoon op. Toen wist ik al dat er wat aan de hand was. Ik heb vervolgens gevraagd of ik nog iets langer mocht blijven en zij vroeg het weer aan hem. Ik hoorde via de telefoon: 'Dat mag die mooi zelf weten' en ik bleef dus wat langer.

Vervolgens kwam ik thuis en praatte hij niet meer tegen mij. De ochtend erna vroeg ik hem wat er aan de hand was en ik werd helemaal uitgescholden. Hij noemde mij een slecht kind en zij dat hij hoopt dat ik een slecht leven krijg en hij schreeuwde wat meer van dat soort onzin bij elkaar. We praatte daarna een week niet meer met elkaar.

Op 1e kerstdag liep ik naar hem toe en probeerde ik het weer goed te maken. (Ookal wist ik niet wat ik fout had gedaan) het ging met de dag weer beter.

Vandaag was er soort gelijk gezijk gebeurd. Een paar weken geleden probeerde hij mij knock-out te slaan uit zijn woede.

Ik probeer altijd mijn fout eruit te halen maar ik begrijp nooit wat ik verkeerd doe. Hij stopt ineens met praten tegen mij en als ik vraag wat er aan de hand is krijg ik meteen straf, word ik gelagen of bedreigd. Ik heb hier ook over met leerraren gepraat en ik ben er heel vast over dat ik mijn vader er niet bij wil betrekken.

Wat ook vrijwel elke dag gebeurd is ruzie tussen mijn ouders. Ik en mijn moeder word hij het snelst boos op. Maar hij heeft nog meer dingen die volgens mij niet normaal zijn. Als ik 300 euro op mijn bank heb door m'n werk word dat er allemaal uitgepint en in n potje gestopt. Dat potje is van mij maar ik mag er niks uitpakken.

het is goed dat hij mij leert sparen maar ik moet ookwel wat met mijn werkgeld kunnen doen. Als ik nou een tientje per week van MIJN EIGEN geld kon gebruiken zou ik al dankbaar zijn. De enigste manier om nog geld uit te kunnen geven is als mijn oma mij wat geld geeft. Dat verstop ik dan voor hem en doe ik er zo zuinig mogelijk mee.

Hierdoor word ik ookweleens door m'n vrienden zwart gemaakt. Ze noemen mij bijvoorbeeld sceer of gierig. Terwijl ik er niks aan kan doen dat ik bijna niks kan uitgeven. Ze zijn ook vaak boos omdat ik wat minder kan afspreken of minder lang blijf dan de rest.

Zo heb ik nog veel te vertellen over wat mijn vader bij mij doet en wat het als effect heeft op mijn sociale leven


1 reactie

Reputatie 7
Badge +7

hoi @Basbaas ,

 

het klinkt niet goed zoals het bij jou thuis gaat. Dat je vader jou een paar weken geleden probeerde knock-out te slaan, is echt niet okee en valt onder mishandeling.

Je zou eens contact op kunnen nemen met Veilig Thuis , dat kan gratis en anoniem, om te overleggen wat je kan doen. Natuurlijk ben je ook van harte welkom om met De Kindertelefoon te bellen of te chatten, elke dag van 11 tot 21 uur, ook gratis en anoniem.

veel sterkte en succes,

 

groetjes Marieke / de Kindertelefoon

Reageer