Skip to main content

Ik heb een vader met een alcoholprobleem die hij zelf niet doorheeft

• May 29, 2026
  • 0 reacties
  • 13 Bekeken

Gulden
Forum|alt.badge.img+1

Hoi allemaal,

ik wil gewoon even mijn ei kwijt over mijn vader. Mijn vader is een man die veel bier drinkt. ik durf te zeggen dat hij elke dag wel minstens 1 biertje drinkt. hij drinkt voornamelijk als er mensen zijn (in de zomer iedere dag met buren). ze zitten dan buiten allemaal bier te drinken, hij heeft zelfs een aparte koelkast voor bier. ook heeft hij heel goed contact met de buurvrouw naast ons die heel erg vaak bij ons over de vloer is. ik vind dat noet fijn want zij is er best vaak en ik kan bijna nooit douchen zonder dat zij er ook is. zelf heeft mijn vader niet in de gaten dat het een drankprobleem is want als hij het zelf niet ziet dan is het er ook niet. hij praat veel met de buurvrouw, zo ook nu en dan over mij en dat vind ik ook niet leuk want laatst kwam mijn buurvrouw mij vertellen dat mijn vader zich zorgen maakte over mijn bankzaken. zij wilde daar met mij een heel gesprek over hebben en ik ben er maar in mee gegaan.

ik ga wel vaker in dit soort dingen mee terwijl ik dan achteraf denk “waar ben ik nou mee bezig” gelukkig helpt mijn moeder mij mentaal maar zij heeft na 10 jaar gescheiden te zijn geen wijsheid in mijn vader gekregen want wat mijn moeder zei was allemaal onzin.

ook rookt mijn vader en koopt veel illegale sigaretten. ik vind dit ook niet oke en hij vind dat roken samenhoort met drinken. 

zelf heb ik het gevoel dat ik bij mijn vader niet op nummer 1 sta omdat hij zovaak met anderen omgaat. we doen weinig dingen samen. ook eijdt hij nog weleens auto als hij te veel bier op heeft en we zijn verder weg van huis met een etentje of verjaardag. ik heb hem daar wel eens op aangesproken maar wat ik terugkreeg was dit: “dus jij denkt dat ik niet op jouw veiligheid let?” daarna is hij zsm van onderwerp gewisseld door te vragen of ik alles al had om weer naar mijn moeder te gaan.

ik erger me aan veel dingen bij hem en heb dit ook bespreekbaar gemaakt op school en mijn mentor is mij aan het helpen om een gesprek voor te bereiden wat ik met mijn vader onder toezicht van school ga voeren. 

zelf voel ik me soms eenzaam omdat ik weinig vrienden heb. ook voel ik me vaak depressief en gestresst waardoor ik vaak moeilijk kan slapen. ook wil ik er vaak over huilen maar doordat ik heel veel stressvolle dingen heeb meegemaakt weet ik niet hoe ik me even niet sterk kan voelen en gewoon even kan huilen want dat lijkt mij heel erg fijn. gewoon huilen

ik hoop dat ik niet de enige ben die dit gedrag van mijn vader niet oké vind en ik zou het fijn vinden als jullie dit ook laten weten