Ik durf geen contact op te nemen met Veilig Thuis, iemand tips of ervaringen?

  • 9 November 2020
  • 19 reacties
  • 1348 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met Veilig Thuis? Iemand heeft mij geadviseerd om daar contact mee op te nemen, maar ik durf niet. Kunnen jullie helpen door te vertellen over jullie verhaal/ervaring of hebben jullie tips?

Juul.B


19 reacties

Iemand alsjeblieft?

Hi Juul.B,

 

ik heb zelf geen ervaring met Veilig Thuis, maar ik kan me wel voorstellen dat het lastig kan zijn om echt te gaan bellen of chatten, maar iedereen bij Veilig Thuis snapt dat ook en ze luisteren echt naar je verhaal en ze zullen er alles aan doen om je te helpen, door eerst te zorgen dat je je op je gemak voelt.

 

Ik las op de site https://veiligthuis.nl dat je er ook kan chatten met een medewerker. Verder zijn ze 24/7 telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 0800-2000 gratis en als je wilt kun je anoniem blijven

Ik heb hieronder een stukje tekst van de site gekopieerd en neer gezet:

- begin quote:

Wat gebeurt er als je Veilig Thuis belt?

  • Je belt gratis 0800-2000 en krijgt een medewerker aan de lijn.
  • De medewerker luistert naar je verhaal, stelt vragen en beantwoordt jouw vragen.
  • De medewerker kijkt samen met jou of er iets is wat jij zelf kunt doen.
  • Komen jullie tot de conclusie dat de situatie te lastig is? Dan kan de medewerker van Veilig Thuis je helpen om een melding te maken van je vermoedens. Dit kan anoniem.
  • Op basis van de melding doet Veilig Thuis zelf onderzoek naar de situatie of roepen ze de hulp in van lokale hulpverlener, zodat het gezin geholpen kan worden.
  • Als je melding maakt, vertelt Veilig Thuis wat er met de melding gaat gebeuren.

- einde quote

 

Verder heb ik wel eens gelezen dat de Kindertelefoon soms ook kinderen helpt om contact te maken met Veilig Thuis, maar ik weet niet of dat nog zo is en hoe dat dan gaat, maar je kunt elke dag tussen 11.00 en 21.00 uur bellen of chatten met de Kindertelefoon 0800-0432 gratis en anoniem

Voor meer info kijk je op:

https://www.kindertelefoon.nl/chat

en

https://www.kindertelefoon.nl/bellen

 

Heel veel sterkte :relaxed:

Succes.

 

Groetjes,

M&M's en twin

Hoi, bedankt voor je reactie.

Ik heb gechat met iemand van de Kindertelefoon en die zei toen dat Veilig Thuis mij kan helpen en dat ze mij wilde helpen om contact op te nemen, alleen dan moest ik mijn telefoon nummer geven en dat wilde ik niet. Want dan ben je niet meer anoniem en ik weet niet wat er dan zou gebeuren. En als je belt weet ik niet wat ik moet zeggen en die medewerker van de Kindertelefoon is er eerst bij maar dan gaat ze weg en dat durfde ik niet. En ik wist nog niet zeker of ik wel wilde bellen omdat ik nog heel erg twijfelde. En toen zei die medewerker van de Kindertelefoon dat ik er misschien eerst over na kan denken en dan het later proberen om te bellen. Want ze kan me alleen helpen met het gesprek van Veilig Thuis als we bellen, anders moet ik het alleen doen via de chat. En ze zei dat ik het ook alleen moet doen als ik het echt wil en dat ik goed moet nadenken over wat ik dan wil, maar ik weet het niet...

Juul.B

Hi Juul,B,

 

de enige manier om samen met de KT naar Veilig Thuis te bellen is kennelijk als ze jouw nummer ook weten, want anders is het lastig om tegelijk contact te hebben, denk ik.

Ik denk niet dat de KT verder iets met jouw telefoonnummer doet. Ze hebben het echt alleen nodig om contact te maken of misschien geven ze het door aan Veilig Thuis als zij contact hebben en belt Veilig Thuis jou dan op. Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd hoe dat nu precies gaat, dus misschien kan iemand van @Kindertelefoon dat even uitleggen.

 

Als je het vervelend vindt om toch je telefoonnummer te geven of sws om te bellen, dan kun je altijd chatten met Veilig Thuis.

Als je nog niet precies weet wat je wel en niet wilt vertellen, maar toch nieuwsgierig bent hoe Veilig Thuis je kan helpen dan kun je thuis op je gemakje alvast een chatberichtje maken, waarin je je vraagt zo duidelijk mogelijk omschrijft.

Ik geef een voorbeeld (dan moet je zelf maar even kijken hoe je het voor jezelf op wilt schrijven):

'hallo, ik ben een meisje van … jaar en ik heb een vraag aan jullie. Ik weet nog niet precies hoe dit werkt en ik weet ook niet of ik echt wil dat iemand van Veilig Thuis bij mij thuis komt. Kunnen jullie me een beetje helpen door te vertellen wat jullie doen? Het gaat bij mij thuis niet goed omdat …… en daarom ben ik verdrietig of bang en nu weet ik niet wat ik moet doen’

Als je dat eerste berichtje al klaar hebt dan heb je er alles in kunnen zetten wat je als eerste wil vragen en daarna kun je natuurlijk nog antwoord geven op de vragen die ze je stellen. Je kunt in het begin ook zeggen dat je eerst anoniem je verhaal wilt doen.

 

Denk je dat het je dan wel gaat lukken?

 

De mensen van Veilig Thuis zijn wel gewend om met kinderen/jongeren te praten en ze doen er echt alles aan om je op je gemak te stellen en je te helpen.

 

Ik zou het gewoon doen als ik jou was. De eerste keer gewoon die chat die je gemaakt hebt sturen en dan kijken hoe het gesprek verder loopt en dan kun je altijd nog beslissen wat je gaat doen.

 

Succes :relaxed:

 

Groetjes,

M&M's en twin

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Juul.B ,

 

heel begrijpelijk dat je hier meer over wil weten! Ik vind het fijn om te horen dat je al gechat hebt met De Kindertelefoon, en je hebt al heel veel informatie gehad.

Wel wil je nog weten hoe het precies gaat als je je telefoonnummer niet wil geven. Dat zit zo:

 

Wij van De Kindertelefoon kunnen je doorverbinden met Veilig Thuis, dan houden we een driegesprek. We kunnen je natuurlijk alleen doorverbinden als we je aan de telefoon hebben op dat moment. Dus als je met de Kindertelefoon aan het chatten bent, dan zal de medewerker van de Kindertelefoon jouw telefoonnnummer vragen zodat hij/zij jou kan bellen, en daarna het driegesprek starten.

Als je dus echt je telefoonnummer niet wil geven dan zou je zelf naar de Kindertelefoon kunnen bellen en zeggen dat je ANONIEM wil worden doorverwezen naar Veilig Thuis. De Kindertelefoon heeft geen nummerherkenning en kan dus jouw telefoonnummer niet zien. En je gesprek met Veilig Thuis kan je ook anoniem voeren. Ze zullen je dan vertellen wat ze voor je kunnen doen, en als je dat ziet zitten dan kan je je gegevens geven. Zie je het nog niet zitten, dan kan je gewoon ophangen en er nog even over nadenken, dat is ook helemaal prima.

 

En je vertelt dat je het een beetje eng vindt als de medewerker van de Kindertelefoon na een tijdje uit het driegesprek weggaat. Dat kan ik me indenken, dat je daar over nadenkt. De medewerker van de Kindertelefoon blijft in principe zo lang in het driegesprek, totdat hij/zij het gevoel heeft dat jij een goed contact hebt met de medewerker van Veilig Thuis. Dan zal de Kindertelefoonmedewerker iets aan jou vragen als ‘Juul, vind je het goed als ik me terugtrek uit het gesprek, want volgens mij zijn jullie goed in gesprek nu?’ Hij/zij zal dus nooit zomaar de verbinding verbreken. En stel dat je liever hebt dat hij/zij er nog bij blijft, dan mag je dat echt zeggen en dan blijft diegene zo lang erbij als jij dat prettig vindt, desnoods het hele gesprek.

 

Je kunt natuurlijk ook anoniem chatten met Veilig Thuis, dan kan de Kindertelefoon je alleen niet doorverbinden. Maar wie weet lukt het je om te gaan chatten met de tips van @M en Ms  hierboven!

 

Hopelijk heb je hiermee iets meer vertrouwen gekregen en antwoord op je vragen? 

Ik wens je er heel veel sterkte en succes mee!

Groetjes,

 

Marieke

De Kindertelefoon

 

Hoi, bedankt voor uw uitleg Marieke, nu weet ik het wat beter en dat is fijn.

Is het dus zo als ik zelf bel naar de Kindertelefoon dat ze dan niet mijn telefoonnummer hoeven te hebben, maar gelijk kunnen doorverbinden naar Veilig Thuis. En als ik wel mijn telefoonnummer zou geven via de chat, gebeurt er dan nog iets mee of wordt dat verwijderd?

Ik wil het wel, maar ik ben heel erg bang dat ze er hier thuis achter komen en dat het dan nog erger wordt. Want dan gaan ze echt heel kwaad worden. Ze zeggen altijd dat we er niet over mogen praten, omdat mensen niet van ons problemen hoeven weten. En dat het door ons komt en dat wij zelf veroorzaken.

Ik durf eigenlijk niet te bellen omdat ik het moeilijk vind om over te praten en dan durf ik niks te zeggen of dat ik moet huilen.

Misschien dat ik wel een keer durf te chatten en dan ga ik denk ik proberen met de tips van M en Ms. Daar moet ik nog even over nadenken. 

Bedankt dat jullie met me meedenken.

Juul.B

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Juul.B ,

 

klopt, als je zelf belt naar de Kindertelefoon en je geeft aan dat je anoniem naar Veilig Thuis wil worden doorverwezen, dan hoeft de Kindertelefoonmedewerker jouw telefoonnummer niet te weten. Ze zullen het je wel vragen, omdat we je graag willen kunnen terugbellen mocht de verbinding ineens verbroken worden, maar als je zegt dat je het echt niet wil dan kan het dus ook zonder. 

 

Wanneer je je telefoonnummer geeft en je geeft daarbij toestemming om te worden doorverwezen naar Veilig Thuis, dan zal de medewerker van de Kindertelefoon dus proberen om een driegesprek te starten met jou en Veilig Thuis. Als de verbinding wordt verbroken dan probeert de Kindertelefoon jou datzelfde moment 1 of 2 keer terug te bellen op je nummer. Als er iemand anders dan jijzelf opneemt dan zal de medewerker natuurlijk niet zeggen ‘ met de Kindertelefoon, ik bel voor Juul’  ofzo, dan zeggen we helemaal niks en hangen we op. En als we je niet meer kunnen bereiken dan geven we je telefoonnummer door aan Veilig Thuis om bij hen een zorgmelding te maken. Maar dat doen we dus alleen als jij toestemming hebt gegeven om met Veilig Thuis in contact te komen.

Daarna doen we niks met je nummer, dat wordt verwijderd.

 

Hartstikke goed dat je er in elk geval over nadenkt! We vinden het echt niet gek als iemand belt en niet zo goed durft te praten, of zelfs moet huilen. We willen je graag helpen en samen komen we vast wel tot een goed gesprek.

 

Veel liefs,

Marieke / De Kindertelefoon

Hallo Marieke,

Oke, heel erg bedankt voor uw uitleg! Het is me nu allemaal duidelijk. 

Zoals ik zei ga ik er nog even over nadenken, maar ik heb er nu wel meer vertrouwen in. Ik weet nu dat jullie het doen om mij te helpen. Misschien dat ik het nu wat sneller durf omdat ik weet hoe het gaat en ook omdat jullie willen helpen en misschien wordt het dan wel beter thuis…Ik vind het nog steeds wel heel erg moeilijk en spannend.

Juul.B

@Marieke ,

dankjewel voor de uitgebreide toelichting. Ik denk dat veel forumleden hier heel blij mee zijn. Is dit ook ergens anders makkelijk terug te lezen op de site? Dan kunnen we er in de toekomst naar verwijzen of kunnen forumleden het zelf makkelijk lezen.

Fijn dat jullie zo'n driegesprek doen als kinderen dat prettiger vinden dan zelf alleen met Veilig Thuis bellen of chatten.

 

@Juul.B ,

sterkte en hopelijk gaat het snel beter

 

 

Groetjes,

M&M's en twin

Reputatie 2
Badge +1

Heyy

als eerste leuke naam! 😘😉

ik heb een paar keer met veilig thuis gebeld, door idd mijn thuissituatie gelukkig is dat opgelost.  Ze stelden voor dat ik er iets van moest zeggen, tegen mijn moeder. Dat heb ik gelukkig gedaan, en nu is het opgelost. MAAR de kindertelefoon heeft ook goed geholpen! Complimenten aan jullie! Ze gaven me vooral tips en adviezen hoe ik er het beste mee om kon gaan,  hoe ik moest bellen met veilig thuis enz. Maar hoe je dat doet heb je waarschijnlijk al in de andere reacties gelezen. Nou ja dat is mijn ervaring, ze zijn vooral heel aardig en rustig, en het is fijn als je je hart kan luchten. Ook al is het een onbekende. Geen idee of je al hebt gebeld maar laat het zeker eventjes weten! En gewoon doen, als je klaar bent had ik het gevoel of ik de hele wereld aan kon! ( nu nog steeds trouwens haha) ❤️
 

X

Hey Juul.B,

Misschien kan je eens contact opnemen met Fier. Die kunnen ook met jou meedenken over jouw thuissituatie. Je kunt bij hun ook een account aanmaken, dan kun je vaker komen chatten zonder dat je het steeds opnieuw hoeft uit te leggen. Dan kun je verder vanaf het punt waar je de vorige chat was gestopt. Je hoeft daarvoor alleen maar een gebruikersnaam en wachtwoord aan te maken. Bij Fier werken professionele hulpverleners. Je kunt met hun ook gratis en anoniem chatten. Voor meer informatie kun je kijken op hun site:

www.fier.nl

Ook stonden op hun site wat tips:

TIPS voor als je je thuis niet veilig voelt

• Praat erover met een vriend of familielid die je vertrouwt.
• Je kan ook opschrijven hoe je je voelt en aan iemand laten lezen. Of tekenen en dat aan iemand laten zien. Soms helpt dat bij het praten.
• Ken je niemand die je het durft te vertellen? Of vind je het gewoon fijn om je verhaal anoniem te doen?
o Ga dan naar chatmetfier.nl of bel Fier op 088 - 20 80 000. Onze hulpverleners luisteren naar je, geven je tips en kunnen helpen als jij dat wilt. Gratis en anoniem.
o Kinderen (8 tot 18 jaar) kunnen contact opnemen met De Kindertelefoon via 0800-0432 of chatten via kindertelefoon.nl. Gratis en anoniem.


Die kun je vinden op deze pagina van hun site.
Veel sterkte gewenst!

Groetjes,

Simply Me

Hoi,

Ik heb het soortvan geprobeerd, ik dacht laat ik het maar proberen dus ik ging nog een keer chatten met de Kindertelefoon en ik dacht dan kijk ik wel even hoe het gaat en of ik dan wel of niet zou gaan bellen. Maar het gesprek ging helemaal niet goed, het was helemaal niet fijn. Die medewerker van de Kindertelefoon nam me niet serieus. Op een gegeven moment ging het over weglopen van huis omdat ik zei dat ik daar over na zit te denken en eerst ging ze allemaal vragen stellen en daarna zei ze iets van 'haha weglopen moet je echt niet doen' en 'nee weglopen is niet een goede optie haha'. Toen was ik er wel klaar mee ik weet niet meer precies hoe het gesprek verder ging. Nu durf ik het helemaal niet meer..

Juul.B

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Juul.B ,

 

dat vind ik heel naar om te horen! Het klinkt alsof dat gesprek helemaal niet goed is gegaan, en dat is natuurlijk absoluut niet de bedoeling. Ik begrijp dat je durf nu wat weg is, maar ik hoop dat je het toch nog een keer zou willen proberen. Er werken zo’n 600 mensen bij de Kindertelefoon en het is dus vrijwel zeker dat je nu iemand anders aan de telefoon/chat krijgt.

Of je kan de tip van @Simply Me volgen en contact opnemen met Fier.

Ik hoop dat je het toch nog een keer probeert want je bent al zo goed op weg om dit op te lossen!

 

Groetjes,

Marieke

De Kindertelefoon

Ik weet niet meer wat ik moet doen, wat het beste is om te doen.. @Marieke ik heb het nu al 3x geprobeerd en dat vind ik voor mijn doen heel veel want wil ik er helemaal niet over praten. En 2x durfde of wilde ik niet en toen wilde ik het wel proberen en dan gaat het zo. Ik ben ook helemaal niet goed op weg om dit op te lossen ik maak het (voor mezelf) alleen maar erger. Nu weet ik niet of ik nog met iemand durf te praten wie dat dan ook is. Denkt u trouwens echt dat het helpt als ik het nog een keer probeer? Ik weet niet.. het maakt me allemaal zo verdrietig 😪

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Juul.B ,

 

praten helpt, echt! Ik hoop dat je het nog een keer wil proberen.

Veel succes,

 

groetjes van Marieke

De Kindertelefoon

Hoi,

Uiteindelijk heb ik het toch gedaan… ik heb gechat met Veilig Thuis. Ik was echt heel zenuwachtig, maar het ging wel goed. Ik had eerst een beetje bedacht wat ik wilde zeggen en die medewerker ging ook  allerlei vragen stellen. Eerst moest ik dus heel veel vertellen en toen gingen ze kijken hoe ze mij konden helpen. Ze zeiden dat ik het beste naar de huisarts kan gaan, omdat de huisarts dan andere hulpverlening kan inschakelen, bijvoorbeeld iets van een wijkteam. Alleen ik denk echt niet dat ik dat ga doen, want dat durf ik echt niet… ze zeiden ook dat ik altijd nog een keer mag komen chatten (bijvoorbeeld als het erger wordt) en ze hebben een nummer gegeven zodat ze dan nog het andere gesprek kunnen teruglezen, dan hoef je niet alles opnieuw uit te leggen. Nu heb ik dit gedaan, maar ik denk niet dat ik dat andere ga doen…

Juul.B

 

Hey Juul.B,

Wat ontzettend dapper dat je gechat hebt met Veilig Thuis, echt knap dat je het toch gedaan hebt!!

Nu snap ik dat van chatten naar de huisarts gaan wel een grote stap is, maar het gaat je wel helpen. Hoe moeilijk het nu ook is, ik denk dat je wel je thuissituatie wilt verbeteren...

Is er misschien een manier waarop je die stap iets minder groot kan maken of zijn er dingen die jou kunnen helpen om toch die stap te zetten?

Misschien kan je het erover hebben met iemand die je vertrouwt en wil diegene wel met je mee naar de huisarts of kan die met je meedenken over wat je tegen de huisarts kan zeggen bijvoorbeeld.

Je kan bijvoorbeeld ook met de Kindertelefoon hierover chatten/bellen. Je kan dan zeggen dat het je gelukt is om met Veilig Thuis te chatten en dat je het nu moeilijk vind en eigenlijk niet zo goed durft om naar de huisarts te gaan. Zij willen daarin vast met je meedenken. Of dat je nog een keer gaat chatten of bellen met Veilig Thuis en dat je vertelt dat je gechat hebt en wat je toen besproken had en dat je het moeilijk vind om die volgende stap te zetten, zij kunnen daarin vast ook met je meedenken.

De huisarts, wijkteams of andere hulp zijn er om jou te helpen en je situatie te verbeteren, die mensen staan echt voor je klaar! Misschien helpt dat om dat ook goed voor jezelf te bedenken.

En denk goed na over wat je wil bereiken, je hebt een reden waarom je contact opnam met de Kindertelefoon en Veilig Thuis. Je hebt een doel, dat is waarschijnlijk je thuissituatie verbeteren, probeer dat ook voor ogen te houden. Dan weet je ook waarom je het doet! Je kunt het!

Groetjes,
Simply Me

Hey, ik snap je struggle heel goed. Het is oom eng om met instanties zoals de kindertelefoon of inderdaad Veilig Thuis contact op te nemen en zeker als je dit ook nog eens alleen of stiekem doet. Ik hoop dat je inmiddels al iets bent opgeschoten. Ik las dat je verschillende dingen geprobeerd hebt en sommige ook tegenvielen? Dit gebeurd nu eenmaal helaas… 

Ik heb dit ook wel vaker gehad. Soms is een hulpverlener niet diegene die je wenste, begrijpt hij/zij je niet helemaal goed of reageert iemand een aantal dagen niet en denk je dat hij/zij je is vergeten, het kan allemaal. Maar dit is niet hoe het meestal gaat of werkt. Iedereen daar is er om je te helpen en dat moet je echt in je achterhoofd houden. Iedereen geeft om je en gunt je het beste, wat er ook is.

Het ligt er een beetje aan waar je mee zit, als je er meer over wil vertellen kunnen we je misschien nog wat beter helpen, maar er zijn altijd meerdere opties. De kindertelefoon kan je inderdaad goed helpen je verhaal aan kwijt te kunnen en te helpen naar een oplossing. Veilig Thuis luistert ook, maar kan ook directe hulp bieden of deze met jou zoeken. Je kan ze inderdaad bellen of met ze chatten, maar allebei met hetzelfde doel. Je kan uiteindelijk een melding bij ze maken waardoor je echt met ze in contact komt en ze met je naar hulp zoeken door met bijvoorbeeld jou en je ouders of iemand anders te praten. Zo zouden ze ook psychische hulp of zelfs uithuisplaatsing kunnen regelen. Wat er nodig is en wat jij wil. Maar vooral zullen ze luisteren, want daar zijn ze voor. Kijken naar hoe het voor jou veiliger en fijner wordt.

Ik snap dat dit eng is, zoals je eerder al zei. Dat vond ik eerst ook. Het duurt ook even voordat je er klaar voor bent om het over dit soort dingen te hebben. Maar weet dat deze mensen er echt alleen zijn om je te helpen, dat stelt je hopelijk gerust.

Wat ook kan helpen is iemand vertellen over je plan ze te contacteren. Het maakt niet uit wie: je mentor, huisarts, vertrouwenspersoon op school, vriend(in), sport trainer, etc. Zolang je diegene maar vertrouwd. Deze kan je helpen een beetje steun uit te halen en eventueel erbij te zijn als je belt. Dat maakt het echt makkelijker. Kan je iemand bedenken?

Ik heb mijn problemen met Veilig Thuis nog niet helemaal opgelost, verre van, maar ik ben ontzettend blij dat ik wel met ze in contact ben, omdat ze er gewoon voor je zijn. Ook binnen Veilig Thuis kan je kiezen voor een hulpverlener als iemand je beter ligt dan een ander en als je iemand hebt gevonden waar je mee klikt dan is het super. Hij/zij luistert, je kan hem/haar appen als er iets is en een afspraak maken of sowieso om de zoveel tijd afspreken en samen echt werken naar een oplossing.

 

Ik hoop dat dit een beetje helpt. Succes. Als je hulp nodig hebt, laat het weten. Ik heb ervaring.

 

groetjes

 

Hoi, bedankt voor je reactie. Ik ben nog niet zo heel veel opgeschoten. Behalve dat ik geprobeerd heb om nog eens het gesprek aan te gaan..en dat werkt gewoon niet.. mijn ouders eisen respect van een kant, van ons richting hun. Ze vinden dat wij hun liefde en respect moeten verdienen we kunnen het alleen nooit goed doen bij hun… dus liefde en respect zit er niet in.. ze vinden ook dat ze het recht hebben om te slaan of schoppen als hun dat nodig vinden in de opvoeding.. het boeit ze totaal niet dat het verboden is..het komt nooit meer goed bij ons thuis, echt niet.. ik kan er ook niet over praten met iemand, ik durf dat niet ik zou niet weten wat ik moet zeggen. En ik mag er niet over praten en ik wil het niet erger maken dan het is..het is toch nooit goed.

Juul.B

Reageer