Vraag

ik denk dat één van mijn vriendinnen wordt gepusht door haar ouders om vwo te halen

  • 11 March 2023
  • 1 reactie
  • 47 Bekeken

Badge

Ik doe vwo en een vriendin uit mijn klas (ik noem haar even Lisa, maar dat is niet haar echte naam) ook, maar ik en andere klasgenoten denken dat Lisa van haar ouders vwo moet doen, terwijl ze daar heel veel moeite voor moet doen. Hier hebben we een aantal aanwijzingen voor. Lisa geeft dit zelf niet toe, maar we maken ons wel veel zorgen. Hoe kunnen we haar helpen? We hebben erover nagedacht om naar onze mentor te stappen, maar we zijn bang dat we ons dan ergens mee bemoeien terwijl Lisa dat misschien niet wil.


1 reactie

Badge

Hoi,

Lief dat je je vriendin wil helpen. Helaas komt het vaak voor dat ouders te veel druk op hun kinderen leggen en dat kan een heel lastige situatie zijn.  Zolang je vriendin ontkent dat het gebeurt, kan je er zelf ook moelijk een gesprek over aangaan met haar. Het enige wat je wel kan zeggen is dat je het gevoel hebt dat haar ouders de druk op haar leggen om vwo te doen en dat als ze ergens over wil praten, ze je kan bereiken.

En dan over je mentor. Als je je inderdaad echt zorgen maakt, kan je altijd naar je mentor toestappen. Je kan aangeven dat je je zorgen maakt om je vriendin en het gevoel hebt dat haar ouders haar forceren vwo te halen. Je kan dan ook zeggen dat je niet wilt dat de mentor doorvertelt dat jij langs hem/haar bent gegaan om dit aan te kaarten. Je mentor vindt dan vast wel een manier om het gesprek toch aan te gaan met je vriendin, zonder jou erbij te betrekken. 

Het blijft een lastige situatie, omdat het heel vaak voorkomt en er moeilijk iets tegen gedaan kan worden, zeker als je vriendin het ontkent. Als je je echt zorgen maakt kan je dus altijd naar je mentor gaan.

Succes nog!

 

Reageer