Skip to main content

Ik ben Toto en ik ben 13 jaar oud,

 

Ik en mijn vader hebben tot op mijn achtste eeng goede band gehad. Ik ging altijd met plezier naar hem toe. Mijn ouders zijn gescheiden endaarom ging hij opzoek naar een andere vrouw. Hij ontmoette mijn stiefmoeder… In het begin was ze aardig en leuk tegen mij. Maar ze was erg streng en mocht uiteindelijk nog maar heel weinig. Ik kreeg vaak straf en moest super vroeg naar bed. Na 3 jaar besloten ze samen te wonen en gingen we verhuizen...Ze was in verwachting van mijn zusje waar ik echt heel veel van hou. Maar mijn vader veranderde heel erg, hij werd agressief en ging schreeuwen. Soms sloeg hij me ook, toen heeft mijn meoder in groep 8 een vrouw ingeschakeld waarmee ik kon praten. Ik heb alles aan haar verteld waarna zij  jeugdzorg heeft ingeschakeld. En toen mijn vader een gesprek had is hij boos weg gelopen en mocht ik dat weekend ook niet komen, ze waren super boos omdat ze zeiden dat ik niet de waarheid had verteld. Hij is heel erg controlerend en belde me als ik bij mn moeder was elke dag. Hij jhad ook mijn locatie voortdurend aan staan.  2 maanden geleden ging ik naar een feestje, op die dag had ik twee onvoldoendes gehaald en weet ik dat mijn vader gheel agressief daarop reageert. Hij heeft mij en mijn moeder die avond bedreigd maar omdat het normaal was voor ons, gaven wij daarop geen reactie.  De volgende ochten ben ik naar school gefietst en heeft mijn vader me staan opwachten. Hij dreigde mij dat hij me in elkaar zou willen rammen en is me ook nog achtervolgd voor de rest van de weg op de fiets naar school.  Ik was bang dus rende ik als een speer naar binnen. Omdat mijn telefoon leeg was heb ik die van een klasgenoot geleend en ik heb ik mijn moeder gebeld. Zij heeft direct actie ondernomen. Ik kreeg een contactverbod van 2 maanden tussen mijn vader en mij. Nu mag ik weer naar hem toe of moet ik zelfs. Mijn zusje en broertje waar ik ontzettend veel van hou, zijn de enige die nu in mijn gedachte zitten om daar heen te gaan ondanks dat het niet veilig is voor mij. Ik mag daar dus ook niet heen. Nu is mijn vraag wat kan ik doen om wel mijn zusje en broertje maar niet meer mijn vader te zien?

Hee Toto,

Wat een vervelende situatie. Naar om te horen dat je vader jouw en je moeder op deze manier behandeld.

Als ik het goed begrijp is jeugdzorg wel in beeld. Je mocht twee maanden geen contact hebben met je vader. Inmiddels zijn die twee maanden voorbij en moet je weer contact hebben.

Je geeft aan dat het echter niet veilig is voor jou, maar je wilt wel graag je zusje en broertje zien.

Heb je misschien een contactpersoon van jeugdzorg of iets van hulp? Het lijkt me verstandig om aan te geven dat het niet veilig is voor jou en dat je eigenlijk niet je vader wilt zien. Als de situatie niet veilig is, mogen zij jou nooit zomaar naar je vader laten gaan.

Je kunt bijvoorbeeld met je moeder of een andere betrokkene op een neutrale plek afspreken. Dat een begeleider of iemand anders jouw broertje en zusje daarheen meeneemt. Zo kun je wel contact houden met je broertje en zusje, maar hoef je niet bij je vader te komen.

Als jij dit aangeeft neem ik aan dat ze dit serieus nemen en ook proberen te zorgen dat je wel je broertje en zusje, maar niet je vader hoeft te zien.

Groetjes,
Simply Me


Reageer