Skip to main content
Vraag

ik ben bang dat ik ziek ben en mijn ouders maken het niet uit

• March 16, 2026
  • 7 reacties
  • 82 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo, ik schrijf hier nooit wat maar ik heb nu echt hulp nodig zsm. Ik denk dat ik een ernstige ziekte heb. Ik ben al weken duizelig, misselijk, buikpijn, benauwd. Mijn moeder zegt dat het alleen komt omdat ik niet genoeg doe op een dag maar ik moest juist stoppen met dingen doen door deze klachten. Ik had laatst een paniek aanval. Ik kon niet ademen, mijn hart ging tekeer, ik kon niet logisch nadenken of opstaan. Ik dacht dat ik dood ging. Mijn moeder zat in in die kamer en ik dacht alleen maar “wow. ze laat me dood gaan”. Ik weet dat er iets aan de hand is. Ik word alleen maar lui genoemd in dit huis, ondankbaar, boos, kattig, terwijl vriendinnen mij altijd heel erg zorgzaam vinden en netjes en gezellig. Ik weet niet meer wie ik moet geloven over mijn bedoelingen en mijn lichaam. Het voelt alsof er binnenkort iets gaat gebeuren met mij en dat mijn moeder weer gewoon gaat toekijken. Ik ben heel erg bang om dood te gaan. Ik wil uit dit huis en nooit meer zulke stress ervaren en met deze mensen zijn die mij alleen maar afwijzen. Ik ben helaas nog niet oud genoeg. Wat moet ik doen 

7 reacties

• March 16, 2026

Misschien was het door iets dat je heb gegeten ofzo?? voedselvergiftiging kan het ook zijn als je dat gevoel heb gekregen na het eten, had je dat duizelige misselijke gevoel nadat je heb gegeten? Of ik ben gek en het kan miss niet door voedselvergiftiging zijn

Forum|alt.badge.img

Helaas heb ik dit al weken. Maar bedankt :)

sherma_fan_1305
Forum|alt.badge.img+3

euh ik kan je niet echt helpen ja ik heb ooit gehoord over een site w8 laat me hem fftjes opzoeken het is deze link die site heet veilig thuis maar ik bedoel het is niet alsof je ouders je slaan ofzo neem ik aan dat is meer voor als ze je slaan neem ik aan maar je kan ook aan je ouders en ouders van vriendinnen vragen of je naar je vriendinen hun ouders kan als er iets mis is en dat je bijvoorbeeld een weekje bij je vriendin kan slapen ofzo maar ik bedoel ik geef aleen ideeën no idea of deze dingen echt helpen maar lmk als het je helpt 

anoniem 1305 was hier nee wacht ships ik was vergeten ik ben nu shermafan 1305

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • March 18, 2026

heee, wat ontzettend vervelend! 

Eet je wel voldoende? En slaap je wel voldoende? Deze 2 dingen in combinatie zouden best je klachten kunnen veroorzaken. Ik herken me hier namelijk heel erg in, en bij mij is het een combinatie van die 2 plus ook nog stress. Dit zou een oorzaak kunnen zijn, maar het hoeft natuurlijk niet. Hopelijk heb je hier wat aan!

Liefs.

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • March 18, 2026

Hoi ​@anoniemclementine ,

dat lijkt me een heftige ervaring voor je. Je denkt dat je een ernstige ziekte hebt maar het voelt of je ouders niets doen. Wist je dat jongeren zelf ook naar de huisarts kunnen gaan?

Als je tussen de 12 en de 15 bent, kan je zonder ouders naar de huisarts gaan maar zal die samen met je ouders een beslissing nemen over een behandeling. Als je 16 of ouder bent dan kan je zelf naar de huisarts, zonder dat je ouders dat weten of toestemming hoeven te geven. Stel dat je graag wil laten onderzoeken of je inderdaad een ziekte hebt, dan zou dat dus zonder je ouders kunnen.

Natuurlijk ben je ook welkom om eens met De Kindertelefoon te bellen of te chatten, om samen te bespreken hoe je dit aan zou kunnen pakken. We zijn elke dag bereikbaar tussen 11 en 21 uur.

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • March 18, 2026

Als je tussen de 12 en de 15 bent, kan je zonder ouders naar de huisarts gaan maar zal die samen met je ouders een beslissing nemen over een behandeling.

Hoi! Dit klopt niet helemaal😊 Tussen 12 en 15 gaat een weloverwogen behandelwens voor boven de weigering van de ouders, mits het kind ook na de weigering van de ouders nog die wens heeft. In sommige situaties is het mogelijk de ouders helemaal niet te informeren , dit is het geval als het (vooraf) informeren van de ouder(s) kan leiden tot negatieve gevolgen voor de gezondheid of veiligheid van het kind. 

Dus dit is dan misschien een geruststelling voor ​@anoniemclementine ❤

Stel dat je graag wil laten onderzoeken of je inderdaad een ziekte hebt, dan zou dat dus zonder je ouders kunnen.

Hierbij is het dan weer zo dat een verwijzing of medisch onderzoek onder ‘een behandeling’ valt, dat betekent dat net zoals bij het bovenstaande, de ouders bij 12-15 jarigen wel geïnformeerd moeten worden tenzij er dus die genoemde redenen zijn om dit niet te doen.

Bron; KNMG-wegwijzer Toestemming en informatie bij behandeling van minderjarigen

Nogal ingewikkeld dit eig😅

Liefs🙂

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • March 18, 2026

Hoi ​@Cantaloupe ,

je hebt gelijk, bedankt voor deze aanvulling!

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon