Ik ben 17 jaar en ik heb een vraag over zelfstandig wonen?!

  • 17 November 2011
  • 9 reacties
  • 4976 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik ben een meisje van 17 en zit nu in 5/6 VWO ik wil niks liever dan later geneeskunde studeren. Al vanaf maart, begin dit jaar zijn er allerlei problemen ontstaan thuis. We hebben een gezin van 5 kinderen en zijn allemaal extreem hoogbegaafd, dit brengt echter ook een aantal problemen mee. Mijn zusje van 15, heeft heel vaak last van aggresieve aanvallen waardoor ze iedereen in het huis kort en klein slaat. In maart heeft ze mijn moeder geslagen met de pianokruk. Ik was zo geschrokken dat ik de volgende dag ben gaan praten met mijn mentor. Hij heeft me direct geholpen, maar moest helaas jeugdzorg er wel bij halen. Die zelfde dag moest mijn zusje op gesprek komen. Toen heeft ze tegen de schoolpsycholoog gezegd dat mijn ouders haar mishandelde. Dit was niet waar, maar jeugdzorg ging het toch aankaarten. Ik was zo boos op haar, en tegelijkertijd gaven mijn ouders mij de schuld. Ik had toen gelijk spijt dat ik het gezegd had, maar ik vond dat het moest stoppen. Ze heeft namelijk wel meerdere keren met de mes tegen mijn keel gestaan. En mijn ouders durven niet eens meer normaal op vakantie omdat zij dan zo'n bui krijgt. Mijn ouders moesten toen vechten voor hun eigen leven, want ze dreigden ons kwijt te raken omdat ze beschuldigd werden van mishandeling.. dat waren erg zware maanden. Uiteindelijk kwam jeugdzorg erachter dat het mijn zusje was die zich zo vreselijk misdraagde. Ze moest en zal in therapie gaan, maar dat is helaas niet goed uitgepakt. Mijn broertje van 8, en mijn zusjes van 5 hebben net zulke aggresieve buien als mijn wat oudere zusje. Het probleem is, is dat mijn ouders me de laatste tijd negeren, en als ze dat niet doen worden ze wel boos. Mijn vriendin heeft me ontzettend geholpen door me 3 weken mee op vakantie te nemen, ik heb nog nooit zo genoten en heb geen enkel moment gedacht: ik wil naar huis. Die rust was zo geweldig! Maar elke dag, ben ik weer bang dat mijn zusjes of broertje een bui krijgen dat ze weer met een bakkersmes bij mijn keel staan en me ooit een keer zullen doden. Mijn ouders geven me echt het gevoel dat het mijn schuld is dat ze het doen terwijl ik ook met mijn eigen problemen zit. Ik ben namelijk erg onzeker, ik ben altijd gepest geweest. Vaak met de dood bedreigd door mensen uit mijn klas en tegenwoordig word ik online ook nog wel eens gepest. Toen ik 4 jaar was ben ik aangerand door een man uit de straat. Ik heb in mijn jeugd echt een hel doorgemaakt, en mijn ouders denken dat ik me aanstel. Maar ik huil mij elke nacht in slaap. Ik voel me steeds zo verdrietig. En ik weet gewoon niet meer wat ik moet, ik ben hopeloos. Ik ben in de 4de klas blijven zitten en sinds dien lijkt het wel of ze van me walgen. Aan het begin van het jaar ging het zo ontzettend goed, en ik ben door de situatie thuis helemaal afgetakeld en heb op het nippertje VWO 4 en een gedeelte van VWO 5 weten te halen. Ik trok het niet meer thuis, en lag ongeveer elke nacht te huilen, want echt iedereen gaf mij het gevoel thuis dat ik niet bestond. Bijvoorbeeld: we zijn met zn zevenen thuis, maar mijn ouders hebben een paar keer voor 6 personen gedekt, net alsof ik er niet was. Ik zit nu in VWO5 en een gedeelte van VWO6, en ik heb net mijn eerste toetsweek achter de rug. Alleen mijn cijfers zijn weer dramatisch. Ik slaap niet langer dan 3 uur per dag, ik kan thuis niet leren want het is gewoon te hectisch. en ik zie mijn ouders of broertje en zusjes nauwelijks. En wanneer ik ze wel kan zien heb ik wel weer straf. Ik ben gewoon uitgeput en kan niet meer. En het frustrerende is dat ik ontzettend hard gewerkt heb, ik zat namelijk elke dag van 8 tot half 7 op school, alleen maar leren. Maar op de 1 of andere manier kwam dat niet over bij mijn ouders. En ze zijn nu constant boos op me omdat ik een aantal onvoldoendes heb gehaald en ze beweren dat ik helemaal niks uitgevoerd heb. Maar ik voel me zo slecht, en ben zo ontzettend down dat ik gewoon niet meer weet wat ik moet. Ik moet constant huilen, ook op school, en mijn ouders zijn alleen maar boos op me, net zoals mijn broertje en zusjes, die niks meer kunnen zeggen dan: je bent geen zus voor mij, je bent een gestoord monster! Ik heb met wat mensen gesproken, en op dit moment zie ik mij mijn VWO examen niet halen, en ik wil het zo graag. Ik heb het al een paar keer bij mijn ouders proberen aan te kaarten maar ze vinden alleen maar dat ik me aanstel. Maar emotioneel ben ik gewoon ingestort, want ik voel me verantwoordelijk voor iedereen thuis. Ik ben meerdere malen bij een psycholoog/psychiater geweest maar die hebben me niet kunnen helpen. Als ik dit zo lees lijkt het alsof ik me aantstel. Maar mijn thuissituatie is gewoon bagger dan bagger. En ik zou echt elk hulp kunnen gebruiken. Dus ik zit er eigenlijk aan te denken om uit huis te gaan. Ik woon eigenlijk al zo ongeveer op mezelf, ik ben al sinds mijn 15de getraind om alles te leren zodat ik op mijn 18de het huis uit kan ( wat dus al over een jaar is ). Alleen ben ik dus van plan om eigenlijk wat eerder het huis uit te gaan. Zou iemand mij kunnen helpen en kunnen vertellen hoe dat in zijn werk gaat? en hoe ik het financieel zou kunnen aanpakken?

9 reacties

Hoi Reemsel,

Wat een heftig verhaal, dit is iets wat al vanaf je jeugd speelt, misschien dat je zelf in een traject van jeugdzorg moet, dat lijkt mij het meest verstandig! Daar hebben ze alle handvatten om je verder te helpen, met het op jezelf wonen, allerlei mensen die je kunnen adviseren en dit soort zake voor je regelen.

Alleen kom je hier niet uit.
Over je geneeskundestudie moet je wel erg goed over nadenken, als je al grote problemen hebt met je VWO ga je daar ook grote problemen krijgen. Als extreem hoogbegaafd zou je met het VWO geen problemen moeten hebben lijkt mij. Ook moet je hier zelf aardig stabiel voor zijn, dus zorg eerst maar dat je je leven op de rails hebt.



Conclusie: ga zelf naar jeugdzorg, werk hard zodat je leven weer op de rails is en daarna kan je gaan studeren en een goede toekomst tegemoet zien!!!
ik heb zelf met min zusje ook nog in een speciaal traject gelopen bij jeugdzorg, echter kunnen zij niks meer voor me doen... dat is het hele probleem ook, het valt bijna niet te helpen. Ik ben vandaag op school naar mijn schoobegeleider geweest en die heeft me gewoon aangewezen om zoveel mogelijk weg te zijn, en als ik me daardoor beter te gaan voelen, kunnen ze me verder helpen met het zoeken van eventuele woonruimte. Want daar hebben ze op school heel wat persoontjes voor.
Ik heb serieus nagedacht over mijn geneeskundestudie.. maar het is echt een droom voor mij, en al mijn leraren raden het ook aan om het te doen.. ik ken al ongeveer elk geneeskunde boek, omdat ik me er zo graag in verdiep. na school doe ik ook nog een studie medische termilogie. om zo wat meer uitdaging te krijgen omdat ik me eigenlijk dood verveel op school. En doordat ik me zo verveel gaan dus ook die toetsweken niet zo ontzettend goed, omdat ik te moeilijk denk over dingen terwijl het eigenlijk voor mij gezien allemaal heel makkelijk is. Mijn leraren weten dat ik het kan, dus dat scheelt. Ik heb ook rapporten alleen maar 8'en en 9'ens gestaan, maar dan zak ik op de helft van het jaar in, emotioneel. en haal ik vervolgens alleen maar 3'en waardoor ik dus 6'jes sta voor mijn eindrapport. Mijn lijst voor mijn eindexamen is gelukkig erg goed en bestaat uit alleen maar 8'en. Dus die studie zou mij wel moeten lukken, alleen ben ik op dit moment zo'n emotioneel wrak dat ik mijn toetsen gewoon verknal terwijl daar geen reden toe is.
Door dus uit huis te gaan hoop ik mijn rust terug te kunnen vinden en zo mijn VWO te kunnen halen. Ik weet alleen niet zo goed hoe dat in zijn werk gaat. En op internet is ook niet heel veel te vinden.
Als het echt nodig is kan jeugdzorg veel voor je betekenen, dat weet ik toevallig.

Misschien moet je opnieuw contact met ze opnemen, uit huis gaan is misschien wel een goede optie, als je school het akn regelen moet je dat vooral doen. Financieel zal dit wel even zwaar worden, ik weet niet of je ouders bij wilen springen.

Studieboeken uit je hoofd leren is 1, goed met mensen om kunnen gaan en zelf ondanks veel moeilijke momenten stabiel te blijven is een tweede.

Ga ervoor als je denkt dat je het aankan, eerst je rust vinden is wel verstandig! Zorg dat je in ieder geval je diploma binnen sleept!

Sterkte ermee! Blijf zoveel mogelijk nuchter nadenken ook al is dat makkelijker gezegt dan gedaan! Zoek hulp bij mensen waar je wat aan hebt en neem afstand van mensen die je geluk in de weg staan!
@Reemsel: gaat het weer wat beter? En heb je al stappen ondernomen? Nog vragen?
(onnodige quote verwijderd)

 


heee,

Ik ben ook een meisje van 17 en zit ook op het VWO. Thuis is het bij mij ook echt een drama, ik wil al lang het huis uit, maar dat is niet verstandig als je minderjarig bent. Ik ben afgelopen jaar ook blijven zitten en dat zorgde voor nog meer drama, een complete chaos. Nu nog blijft mijn moeder zeggen dat ik niks kan en mn best niet doe, pff. In juni word ik 18 en dan ben ik van plan om op mezelf te gaan wonen. Ik denk dat dat beter is voor mij en mijn moeder. Ze is elke dag wel boos, elke dag geschreeuw en ik denk dat ik me dan ook beter op mn schoolwerk kan concentreren en vervolgens slaag. Ik herken me zo in jou situatie, mijn grootste droom is rechten studeren

 

 

 

Hoi Reemsel ik heb vroeger ook zolke dingen gehad met mijn vader ik ben nu 12 en woon met mijn moeder en een stiefvader. Ik had vroeger zolke slechte tijden het is nu allemaal achter de rug, probeer wat meer hulp te zoeken vechten voor je leven. xxLia
Als je 18 bent kun je ook op jezelf wonen, je kunt ook begeleid wonen.

groetjes
hey, mensen denken altijd dat jeugdzorg veel voor je gaat doen, maar ze doen precies niks. Ik heb vanaf me 12de als ik het goed heb jeugdzorg gehad ik ben nu bijna 18 jaar in januari. Jeugdzorg heeft nooit wat voor mij betekend. Altijd alleen me ouders voorgetrokken en dan was het dat ik het probleem kind was. Op de school waar ik nu zit word me alle steun aangeboden. Ik zou je aanraden want dat ga ik ook doen, wacht tot je 18 bent met het uit huis gaan anders ga je alleen maar van crisis bed naar crisis bed moeten gaan en dan haal je zeker je diploma niet. Wat ik je zou aanraden wat ik ook ga doen. Gewoon wachten , vraag meteen studiefinanciering en dat soort dingen al aan vraag ook gelijk huurtoeslag aan en kijk bij de universiteit waar je naar toe wil voor een kamer op de campus, het is niet de ideaalste plek om te gaan wonen maar dan woon je wel op jezelf. Daarnaast zou ik ook een bijbaan nemen en als t nodig is een lening bij duwo.
Reputatie 4
Badge +5

Jee, wat een heftige situatie.

Dat stukje waarop je oudere zus weigert om in therapie te gaan, gaat veel te ver. 

Je moet echt met je ouders gaan praten of met iemand anders, want zoals ik lees wil je je VWO examen heel graag halen maar je zegt dat je dat niet gaat halen.

Misschien is het beter om bij je opa en oma of bij iemand anders te gaan wonen tot je 18 de want zo kan het echt niet. Zelfs ik ben geschrokken van dit verhaal.

Je kan ook elke dag chatten met de kindertelefoon via www.kindertelefoon.nl/chat

Doe dat vooral, want dan kun je je verhaal ook aan hulpverleners kwijt!
En oh ja: Dat stukje waarin je vertelt dat je kleinere zusje je probeerde te doden, ik zou gewoon meteen de politie bellen. En is er een reden waarom je oudere zus en je kleinere zusje en broertje woede-aanvallen krijgen?

Je moet hulp gaan zoeken, dat gaat je echt goed doen. Geloof mij maar. Wacht geen moment nadat je dit leest en ga onmiddellijk hulp zoeken!

Want jouw situatie is echt te heftig om voor je te houden! Wat een hel heb jij meegemaakt in je jeugd!
Echt ik heb medelijden met jou hoor! En ik lees ook dat je zo hard je best doet op school maar dat dat niet lukt. Daarom vind ik het extra dapper dat je hier je verhaal durft te delen!

Trek je niks aan van anderen die zeggen dat je niks waard bent of zeggen dat je niks kunt. Je bent gewoon wie je bent, en daar mag je trots op zijn. Want niemand is perfect, zelfs jouw ouders, je oudere zus, je kleinere zusje en broertje niet.

Niemand is perfect! Onthoud dat alsjeblieft heel goed, voor de rest van je leven ook al woon je niet meer thuis!

Ik hoop dat ik je hiermee goed heb kunnen helpen, want zo´n zelfde soort situatie heb ik meegemaakt met mijn zus een aantal jaren geleden.

Houd moed en ga meteen hulp zoeken!

Je kan het!

Liefs,

Daniël

 

Reageer