Skip to main content
Vraag

Iemand van mijn familie over mijn mentale gezondheid vertellen?

• April 28, 2026
  • 3 reacties
  • 24 Bekeken

LET OP!!!! Ik ga het hebben over mijn mentale gezondheid en zb ( zelfbeschadeging ) 
Hi ik zit er over na te denken om met iemand uit mijn familie over mijn mentale gezondheid dus dat het niet goed met mij gaat. Ik ben namelijk somber, voel mij depressief (al sinds de zomervakantie van groep 8 naar eerste dus al bijna 5 jaar ), heb een eetstoornis en doe aan zb ( doe ik al ongeveer 4 jaar eigenlijk bijna in mei is het 4 jaar). Ja ik twijfel hierover ik wil sowieso niet alles zeggen sowieso niet dat ik een eetstoornis heb. Ik wil dat een familielid weet dat ik aan zb doet maar het ding is ik wil niet dat het bij mijn oma of vader of mijn twee oudere broers terecht komt want die worden sowieso boos en gaan mij niet begrijpen (heb geen moeder en woon bij mijn oma daarom benoem ik mijn oma en niet mijn biologische moeder ik ken mijn biologische moeder en haar familie ook niet alleen een gedeelte van mijn vaders kant) maar ja zal ik het vertellen aan een familie lid of niet?

3 reacties

witwolkje
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • April 28, 2026

Hi wat vervelend dat je in deze situatie zit. Ik zou het wel echt aan een familielid vertellen, want die zou je denk ik echt kunnen helpen. Ik zou er dan bij zeggen dat diegene het aan niemand die je in je topic hebt genoemd mag vertellen. Ik geloof in je en veel succes en sterkte nog☺️

liefs❤️

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • April 29, 2026

Hi Gekehenkie,

Ik zou het zeker aan iemand vertellen. Als je niet wil dat je vader boos wordt zou je ook anoniem kunnen chatten met de kindertelefoon of www.113.nl. Je kan je verhaal daar anoniem doen. Je kan ook naar de huisarts gaan. Die heeft geheimhoudingsplicht dus als jij zegt:” ik wil niet dat je het aan mijn ouders vertelt” gaat hij eerst samen met jou kijken naar een oplossing. Misschien is naar je mentor/vertrouwenspersoon op school gaan ook een idee.

Ik wens je heel veel sterkte en succes met het aan iemand vertellen, ik snap dat het eng is maar het helpt echt. 

groetjes specht

Yusa
Forum|alt.badge.img+15
  • Vaste gast
  • April 29, 2026

Hi, wat vervelend dat je hier last van hebt😓. Het beste is wel het aan iemand te vertellen omdat ze ook hulp kunnen zoeken en je steunen. Is een brief(je) een optie? Is mss wat makkelijker dan in het echt zeggen🙂

En je kan ook altijd bij de kindertelefoon terecht (chatten, bellen 0800-0432) zij kunnen je wellicht ook helpen met een plan te bedenken. 

Liefs en knuffel ❤️🫂